Hur korrigerar man en häst som står still?

Z

Ztrawberry Zling

Har läst lite lastningstrådar här då jag stött på broblem själv. Har ett sto som inte åkt så jättemycket transport, vi åkte lite för ca ½ år sedan och då gick det kanon att lasta, en som ledde och två som gick bakom henne med händerna "knutna" bakom hennes rumpa och vips så sog hon i släpet. Sista gången vi skulle hem sa det dock stopp, vi fick hjälp av tränaren att lina in henne. Där är vi nu, vid linor. Så var jag iväg i torsdags, då vi med hjälp av linor + att jag fick lyfta hennes hovar framåt, fick in henne i transporten efter 30-40 min.
I helgen som var började jag analysera händelen och det slog mig att jag gjorde ju inget för att visa henne att jag inte är nöjd med hennes beteende. Hon är alltså inte rädd, försöker inte slänga sig eller så, utan hon står bara still med öronen framåt och blir förmodligen bara gladare ju fler medhjälpare jag hämtar, hon är en social dam som gillar uppmärksamhet :p
Så min fråga är, hur korrigerar jag henne, hur talar jag om för henne att jag inte tycker det är ok att bara stå still?

Sv: Hur korrigerar man en häst som står still?

Jag har haft med ett antal "svårlastade" hästar att göra. JAG använder mig av det snurrande repet. Svårt att förklara över nätet.
Snurrande rep=framåt, så fort hästen går framåt slutar man snurra det. Det är en ledargrej som behöver korrigeras. Det är bättre att du tar hjälp av någon som kan hjälpa/visa dig. Har telenr till den som lärt mig det om du behöver.

Man låter som en morot! :D

Nämen, en sån häst skulle jag inte ha som mål att korrigera, utan jag skulle försöka lasta oftare, gärna utan att åka någonstans. För att sedan berömma när hon är inne. Dvs gå in i transporten=glad matte. Istället för, stå på lastlucka=arg matte. Eftersom du beskriver en trygg häst som bara inte fattar vad du vill åstakomma. Sen finns ju alltid alternativet som redan är nämt;backa, eller stå still=störning. Gå frammåt=störningen slutar.

I övrigt så skulle jag bara vara väldigt tydlig, "kom nu så åker vi-attityd"

Nu har jag ju ääääntligen fått skaffa mig ett eget släp så nog ska här åkas allt! *ler* På torsdag är det dax igen!
För att slå ihop två svar till en så kan man ju säga att det där med att snurra repet är en typ av störning, vilket jag tycker kan kännas som ett bra alternativ på henne. Att backa från släpet, ja då får hon ju sin uppmärksamhet endå på nå vis, medans repet mer kan kännas som om det irriterar henne, vilket nog kan vara ett vinnande koncept.
F. ö VET jag att det är något övergående, magkänslan säger inte att Om hon blir lättlastad igen, utan När hon blir det, å så länge jag håller mig kvar vid det så kommer det bara gå bättre å bättre, det är jag övertygad om... Jag vill bara inte att vi ska behöva backa flera steg innan det går framåt igen.

mul, den du hade tel.nr till, är det privatperson eller inte, och vart håller den personen till?

Last tränade ponnyn i helgen. Jag satte mig bara i transporten och väntade. Så fick hon ta den tid på sig hon ville. Däremot fick hon inte beta eller roa sig under tiden. Funkade bra helt plötsligt stod hela hästen i transporten, så fick hon morotar då. Dvs utanför = tristess innan för gemyt och morötter.
Går man på henne så lägger hon i backen och bara blåvägrar ungefär som sin matte, som svarar dåligt på press.

Hur kunde du se till att hon inte betade? Hade du henne i lina eller nåt? Höll ni till i hage eller vid den "vanliga lastplatsen"? Fick hon backa ut när hon själv ville? Är rädd att de ska lägga sig till med nån olat då jag inte kan vara med å lägga på någon bom bakom, eller att de ska gå snett då de går av lämmen och göra illa sig, eller ska man strippa transporten invändigt så de kan vända sig om om de vill?
Många frågor blir det :smirk:

Har du provat med mat? Min häst tror att transporten är en rullande foderkammare, och går gärna in där ofta :). Träna ofta, se till att hon får sin belöning och så kan det vara det. Det låter inte som hon trilskas, annars såg jag Monty Roberts på Flyinge och han visade hur han löste problem med hästar som inte alls ville in i transporten..

Mitt sto är ett matmonster!, men det funkar inte riktigt vid lastning. Hade kostat på mig att riva morötter som hon skulle få som belöning när hon kom in i transporten, det lockade vi med. Det slutade dock med att jag nästintill mosade upp morötterna i hennes mun,(för att hon skulle få smak för det), men nepp, det gick hon inte på, hon ville lixom inte försöra sin stolthet att lockas in med godsaker.
När havren kom fram så blev hon iaf lite intresserad, den skramalde ju lite i hinken, men det var inte tillräckligt lockande. Det roliga med min dam är att hon inte blir det minsta sur, hon bara står där. Om jag rår på att lyfta hennes hov för att flytta den framåt då godtar hon det, det är bara det att det är så förbaskat jobbigt för mig att göra det.. det tar lite på ryggen, inte den mest ergonomiska arbetsställningen direkt...

De du kan försöka med är att baclka henne ner för rampen och sen gå upp igen och ner igen och upp igen, då tröttnar hon snart och tycker de är jobbigt. Men de funkar ju inte alltid kan ju pröva, strö lite lätt med hösilage längs med så kanske hon nappar det och går in bit för bit och sen är de bara att sätta på bommen igen om hon inte backar ut igen förstås

De där med hästar och lastning är en rolig grej. Vissa hästar funkar med mutor andra inte. Vissa funkar med linor andra inte. Det finns så många olika faktorer som gör att hästar reagerar olika på lastning. Har några ex. på "egna" hästar... T .ex. en häst tycker inte om ljusa transporter utan vägrar i sten att gå in men byter man till en transport med en mörkare färg på väggar går hon utan problem. En testar gärna men så fort han SER en lina bakom sig gå han genast. En behöver bara lite tid att spana läget typ 1 min och att "lastaren" inte är stressad eller nervös så går hon utmärkt. Det enda råd jag kan ge är att ta de lungt och stressa ej, men vad du än gör så låt aldrig hästen vinna.

Ztrawberry Zling skrev:
Har läst lite lastningstrådar här då jag stött på broblem själv. Har ett sto som inte åkt så jättemycket transport, vi åkte lite för ca ½ år sedan och då gick det kanon att lasta, en som ledde och två som gick bakom henne med händerna "knutna" bakom hennes rumpa och vips så sog hon i släpet. Sista gången vi skulle hem sa det dock stopp, vi fick hjälp av tränaren att lina in henne. Där är vi nu, vid linor. Så var jag iväg i torsdags, då vi med hjälp av linor + att jag fick lyfta hennes hovar framåt, fick in henne i transporten efter 30-40 min.
I helgen som var började jag analysera händelen och det slog mig att jag gjorde ju inget för att visa henne att jag inte är nöjd med hennes beteende. Hon är alltså inte rädd, försöker inte slänga sig eller så, utan hon står bara still med öronen framåt och blir förmodligen bara gladare ju fler medhjälpare jag hämtar, hon är en social dam som gillar uppmärksamhet :p
Så min fråga är, hur korrigerar jag henne, hur talar jag om för henne att jag inte tycker det är ok att bara stå still?
Backa henne. Så fort hon inte lyder dig så backa henne. Hästar tycker inte om att backa för de har inte koll bakåt, så det är ett effektivt sätt. Du ska inte "mes" backa utan tala om för henne med bestämd röst och bestämda steg att gå bakåt.

Jag hade henne på lina. Vi var på den vanliga lastplatsen. Hon fick backa ut när hon ville. Eftersom hon kunde gå in och ut ur transporten som hon ville och önskade så hade hon väll inget behov av att kasta sig ut. Hon klev också upp från sidan för det var det hon önskade. De enda gångerna jag sa till henne var när hon skrapade för energiskt på rampen samt tuggade på taket (lånad transport).

I det hela taget så gick hon först med frambenen först och backade sedan ut igen. Funderade lite, klev in med fram igen osv...

Hon fick också en morotsbit för att hon klev upp på rampen med fram (första gången sedan en ny för varje ny svårighetsgrad hon tog sig över), sedan fick hon en till när hon tagit sig upp med båda bak (någonstans här insåg hon att morötterna var kopplade till att kliva på transporten) och slutligen alla mina morötter när hon knatat in i transporten helt, vilket hon gjorde i princip direkt när hon fick upp alla fötter på rampen, då hade hon visst bestämt sig för att det inte var lugnt. Då kom det också en traktor som började ordna bakom och hon stog kvar ändå. Sedan backade jag ut henne när vi stått där en stund och berömt henne.

Jag gav också bara morötter efter att hon gjort det jag ville, jag mutade inte in henne utan hon gjorde först och sedan halade jag upp en morotsbit ur fickan. Som när man tränar hundar, fokus måste ligga på uppgiften och inte på belöningen. Jag har tidigare försökt muta in henne, men då har hon "sprungit" in i transporten hävt i sig en mun godis och sedan hoppat ut och smaskat i sig den utanför... Hon måste alltså vara "mentalt" redo för att knata in, hon undersökte också transporten väldigt noga innan hon klev in, tuggade på knopparna nosade på all inredning noga test skrapade på rampen osv....

Skulle jag bli tvingande så skulle hon troligtvis backa hela vägen till kina. Däremot tristess...blä, allt är bättre än att ha tråkigt :). Så det brukar löna sig att vänta. På henne kan tilläggas det är säkert helt individuellt.

Senast ändrad:

Igår så var vi iväg igen, på vägen hem från jobbet satt jag å peppade mig själv, kände nästan hur hornen växte i pannan på mig när jag tänkte på hur många varianet jag skulle testa om hon inte klev på :devil: Dessvärre har jag en sambo som hjälper till, men som inte är riktigt lika uthållig som mig, så efter bara 5 minuter kom linorna fram. När vi fått fram henne till rampen så stog hon där några sekunder, sen klev hon snabbt in, man såg på henne att hon hade bestämt sig för att: Nu åker vi! tog 10 min så det var ändå ok tyckte jag.
När vi sen skulle hem satte satte vi fast linorna i transporten, men lade dom aldrig i kors bakom henne, utan använde dom bara för att rama in henne, sen tog jag pisken till hjälp för att driva på hennen lite, å vips så klev hon in. Det kan banne mig inte ens ha tagit 1 minut :) Att hon sen skötte sig Jättebra i ridhuste gjorde att jag förmodligen sov med ett leende på läpparna!
Jag ska försöka åka iväg snart igen och hoppas ju givetvis på att hon sköter sig lika fint då!
Tack för alla svar å råd jag fått!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Utrustning Hej! Nu behöver jag verkligen hjälp. Har ett sto på 14år som åkt hästtransport regelbundet sen hon var fem. Problemet är att hon brötar...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 955
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 462
Senast: Woffe
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst