Hur kan man veta...?

månFare

Trådstartare
.... vilken häst man ska välja??
Står i valet och kvalet mellan två d-ponnysar med samma pris men vet inte vilken jag egentligen "bör" välja.
Kan ni kloka människor hjälpa till med reflektioner och egna erfarenheter? Tittar ni främst på kunskaper eller låter ni tempramentet avgöra när ni letar häst?

Vi vill ha en ponny som ska fungera i flera år till två barn. Ska kunna användas på enklare träningar samt ridlektioner och klubbhoppningar. Vi rider främst i skog o mark. Har inga tävlingsambitioner mer än för att det kan vara skoj nån gång ibland på klubbnivå ungefär. Vi har ännu inte träffat dom men kommer inom kort att göra det.

Ponny 1:
9 år. Grundriden men kan ej sidförande hjälper. Lugnt temprament. Oerfaren i uppsuttet hopp men löshoppar mkt väl. Mest gått som körhäst

Ponny 2:
14 år. Mkt tävlad i hoppning. Ngt mer "vaket" temprament och är lite "på", men inte svår att reglera. Mer utbildad inom dressyren än ponny 1.

Alltså... en yngre mer oerfaren ponny med ett lugnare temprament eller en äldre mer utbildad, och mer "sliten" (?) med ngt mer temprament. Det är frågan??

Senast ändrad:
Sv: Hur kan man veta...?

Ponny 2 tycker jag låter trevlig för då kan man lära sig mer. Det beror också på vad "vaket" temprament betyder. Den får ju inte vara "stirrig om det är oerfarna barn som skall rida, men att hoppa in en häst själv om man inte är så duktig kan ju bli problem. Jag hade varit mest intresserad av den äldre mest för att lära "mig" själv mer än vad jag redan kan

om dom ligger på samma pris så är antagligen ponny nr 1 satt med överpris. 9 år och outbildad låter det som.
nu vet jag ifo inte prisnivån så den kan ju fortfarande vara billig.

i så fall låter ponny 2 som bättre alternativ.
såvida du inte vill köra också, då had ejag valt ponny nr 1 eller ingen av dom o fortsatt leta vidare-

Förutsatt att de båda är friska, och trevliga, hästar så hade jag helt låtit "personkemin" avgöra - i och med att ni inte har några tävlingsambitioner att tala om. Ungarna kommer garanterat ha roligare med en ponny de spontant tycker om!

(Och om det inte klickar med någon av dessa så är det kanske bäst att leta vidare.)

Hm, outbildad i RIDNING ja... Men om den är välutbildad i körningen behöver ju inte prislappen vara satt för högt? Bra körhästar växer inte på träd liksom. (Att sen köparen kanske inte har tänkt sig det användningsområdet är ju en helt annan sak.)

Det beror på vad du själv kan och vad du egentligen vill göra med hästen (ponnyn)...

:banana:

Jag själv är mkt erfaren och är uppvuxen med häst. Vi vill ha hästen till nöjesridning och mindre tävlingar och träningar. Kan inte pga vikt rida ponnyn (men kan jobba den från marken och köra!) och har hjälp av en tjej här i stallet som är kunnig.

Jag har beslutsångest.... :D .... är orolig för att den (i ridning) outbildade yngre ponnyn inte ska räcka till för den ridning barnen håller på med. De är inte nybörjare men inte heller så erfarna at de gör skänkelvikningar. Vill att de ska ha utbyte av ridningen och inte tycka det är för svårt bara för att ponnyn är outbildad. Men det är den som jag spontant gillade mest när jag pratat med ägaren.

Jag, personligen lärde mig jättemycket av min första häst som var totalt outbildad. Jag fick hjälp från folk som var duktiga, så på så sätt fick jag lära mig ordentligt hur jag skulle göra allting, vilket jag har haft jättestor nytta av :)
Om du vet någon som kan hjälpa till (eller kanske du till och med?) och vara till hands så mycket som möjligt så tycker jag att Ponny1 kan vara en jättebra erfarenhet för dina barn. Men sammtidigt kan det också vara bättre med en mer rutinerad och välutbildad häst om man inte är så värst erfaren. Det beror helt på hur mycket tid man är beredd att lägga på att träna och vilka krav ni hade tänkt att ställa

Vill dom lära sig av hästen eller med den?

jaa,a dom kan ju lära med ponnyn och inte endast av den...

Hjälp o stöd finns alltid i mig och jag är beredd på att ställa upp samt köra till träningar o.s.v.
Samtidigt får en oerfaren ryttare mkt gratis med en erfaren häst. Fast iofs så har vi inte bråttom och inte heller ngr stora ambitioner. Den yngre kommer nog att räcka till... himmel vad jag velar !

kanske så får temprament (och personkemi) gå före kunskap....

Det är nog det bästa att titta efter ;)

Lycka till och hoppas att ni hittar "rätt" ponny :bow:

*KL*

Spontant tänkte jag att den första verkade bäst..är den mycket körd lugn och så så är den ju nog ordentligt trafiksäker och säker i allmänhet... det är väl det viktigaste? Hästen kan ju lära sig mer men stämmer inte kemin..
titta på hästarna och känn efter är mitt råd:)

Nu vill jag berätta vilken ponny det blev... det blev nr 2.
Vi var dit före innan vi hade bestämt oss för att titta på nr 1. Barnen provred och blev överförtjusta. Jag tyckte att han var för stor och att han gick på för mkt i galopperna.... Nåja vi åkte hemåt, jag funderade i flera dagar, pratade med en klok kompis...! berättade om de två ponnyerna. Hon tyckte vi skulle leta vidare om ingen kändes helt rätt, men vid ett tillfälle när jag beskrev ponny 2 så sa hon "-men var det inte en sån du ville ha?!"
Jag funderade en dag efter deadline, och bestämde mig för att tacka nej. Han var "för mkt" för mina barn trodde jag. Så jag tackade nej.
Funderade igen, tänkte på de kloka ord min kompis sagt, barnen som sagt att de gillade honom (den första de gillat bland alla vi provat), kompisens kloka ord igen.... och så ångrade jag mig. Jag sa att vi ville ha honom ngr timmar senare.

Idag har han varit här ett par veckor och det hade inte kunnat bli bättre! Han är erfaren, bussig, klok, kunnig, cool och fantastiskt vänlig. Han korrigerar ryttarens fel och anpassar sig så att det blir rätt ändå när min ivriga dotter braschar på hindren lite si o så. Det hade inte blivit lika bra med ponny nr 1 då den var oerfaren vad gäller ridningen. nej vi valde helt rätt. En äldre, mer erfaren var helt rätt ponny för oss och han känns inte för stor idag.
Det visade sig att det var ägarna som var av den ängsliga sorten och som sa att han var ngt het och kunde bli taggad och därför behövde ha pessoa för att dottern skulle rå på honom. Han går nu på vanligt tränsbett och lyssnar finfint på det. Där ser man vad det kan skilja sig med hur man uppfattar en häst.

tack för ert stöd tidigare

ps... som en bonus visade det sig att även nr 2 var inkörd. Kul för mig som även gillar att köra.

Senast ändrad:

Grattis! Det är härligt när det blir rätt! :)

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 927
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern