Hur kan jag förbereda min nya katt?

M

mirandis

Jag har precis fått ta över en vuxen honkatt som är ca 6-7 år. Hon fick flytra ta från sitt förra hem eftersom hon var lite utmobbad av de andra katterna i familjen. Nu får hon bo ensam med mig.
Hon har varit utekatt men har alltid helst velat vara inne. Nu får hon bara vara inne hos mig eftersom jag bor i lägenhet. Jag är lite nervös för hur hon ska klara av att gå på lådan, eftersom hon oftast tidigare gjort sina behov utomhus.
Jag har köpt en ny låda och en kattsand som jag vet brukar vara bra. Jag har lyft henne till lådan några gånger i förebyggande syfte för att hon ska förstå var den finns, men är det något mer jag kan göra för att hon ska hitta lådan och förstå att det är dit hon ska gå?
Hon är inte kastrerad. Kan detta vara en nackdel?

Tacksam för lite hjälp så hon kan få det så bra som möjligt hos mig :)

Sv: Hur kan jag förbereda min nya katt?

Jag har precis fått ta över en vuxen honkatt som är ca 6-7 år. Hon fick flytra ta från sitt förra hem eftersom hon var lite utmobbad av de andra katterna i familjen. Nu får hon bo ensam med mig.
Hon har varit utekatt men har alltid helst velat vara inne. Nu får hon bara vara inne hos mig eftersom jag bor i lägenhet. Jag är lite nervös för hur hon ska klara av att gå på lådan, eftersom hon oftast tidigare gjort sina behov utomhus.
Jag har köpt en ny låda och en kattsand som jag vet brukar vara bra. Jag har lyft henne till lådan några gånger i förebyggande syfte för att hon ska förstå var den finns, men är det något mer jag kan göra för att hon ska hitta lådan och förstå att det är dit hon ska gå?
Hon är inte kastrerad. Kan detta vara en nackdel?

Tacksam för lite hjälp så hon kan få det så bra som möjligt hos mig :)
Vad go du är som tar dig an katten!:laugh:
Kastrera henne så blir hon mer tillfreds med sig själv och slipper löp-perioder, skönt för dig också. Dessutom kan det vara stressande för en kisse att ha löp efter löp.
Lådan tror jag inte hon får problem med om du tränar henne.

Jaaa men det är en helt underbar katt! Vi gillar henne sååå mycket!
Vi har pratat om att kastrera henne nu. Hon går på lådan jättefint så länge vi är vakna och uppe. Men när vi sover (framförallt på morgonen) så sätter hon sig på "fel" ställen! Det har hänt två ggr sedan igår lunch (12/2). Annars går hon duktigt på lådan och jag är noga med att uppmuntra henne och berömma henne när hon är klar på lådan. Jag hoppas ju att det ska hjälpa.
Jag är rädd att hon saknar sin andra familj och sina kattkompisar :( Dom kan jag ju inte ersätta... och att det är därför hon protesterar....
Vad tror ni?

Det tar alltid lite tid för katter att komma in i nya rutiner, generellt är de lite konservativa. Så ha tålamod med henne. Men jag tycker att du bör kastrera henne, det är väldigt påfrestande för en katt att gå och löpa hela tiden och dessutom är risken stor för canser.

Att hon kissar på fel ställen ibland kan ha att göra med att hon är okastrerad och märker revir. I så fall ordnar det sig då hon har kastrerats.Jag skulle i allafall beställa tid för kastrering snarast.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
1 020
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 386
Senast: Kaching
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 549
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern