Hur intensivt kan man tävla med en "grön" häst

doris

Trådstartare
Hur intensivt kan man tävla med en \"grön\" häst

Dvs hur många tävlingar per säsong kan man rida, om man bara startar i en klass, på lätt nivå.

Är det ok att rida 2 tävlingar 2 helger i rad ?
Hur lägger ni upp tävlingssäsongen för era pållar, och hur gamla är de/ hur mycket har de tävlat ?

Re: Hur intensivt kan man tävla med en \"grön\" häst

Meanr du med "2 tävlingar 2 helger i rad" att du ska delta i fyra tävlingar på två veckor, så är det nog lite för mycket.

Två helger i rad, med en tävling per helg, går säkert bra.

Jag menar givetvis 1 start per helg, så det blir 2 starter på 2 veckor. :eek:

Hur lång viloperiod bör man ha efter en tävling ?

det är nog ingen fara tror jag, det handlar ju om så pass låga klasser och det kan vara nyttigt för en grön häst att få känna på atmosfären på tävlingar. :)

Jag hade inte låtit mina hästar vila något efter tävlingen. Möjligen att jag lagt deras vanliga vilodag dagen efter tävlingen och inte gjort något jätteansträngande dagen efter den heller. Men har du tränat hästen inför tävlingen så är det inte speciellt ansträngande att hoppa runt en liten bana. Möjligen kan den bli trött psykiskt av att åka och vara på nytt ställe osv.

Lycka till!

Man ska inte låta hästen vila dagen efter tävling. man ska jogga hästen. och hjälpa den att beargeta slagg produkterna i kroppen. låter man hästen gå "hårt" en dag och låter den vila dagen efter är det risk att hästen blir stel.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 367
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 487
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar