hur illa är det?

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

gwennie

om man ramlar av en häst under tidigare delen av graviditeten? det är så att jag ska på en ridkurs i helgen och hästen som jag ska rida kan konstra. hur hade ni gjort??
 
Sv: hur illa är det?

Är det värt att ev förlora barnet för att få rida den kursen? Jag skulle aldrig chansa.

Jenny
 
Sv: hur illa är det?

Jag ramlade av i nionde veckan och bröt tre revben. Som tur var gick allt bra med bebben men oron INNAN vi visste var inte kul.
Dessutom var det inte skönt med tre brutna revben när man skulle spy...........
 
Sv: hur illa är det?

JAG skulle absolut ha åkt. Jag tror att det lilla embryot ligger mycket väl skyddat :). Det gör det för all del senare också, men då kan ju tex moderkakan lossna vid kraftiga slag eller fall. Om man ska låta bli allt som innebär att man kan ramla (krocka, snubbla, halka...) så får man ju stanna i sängen i nio månader.

Men du måste göra som du själv känner, om du kommer att orora dig för detta blir det ju inte så kul på kursen ändå.
 
Sv: hur illa är det?

Jag tycker det är onödigt att ta risker. Kan du inte försöka få en säkrare häst? Beror lite på om det är hoppning eller dressyr t ex.
 
Sv: hur illa är det?

Jag ramlade av i 6:e månaden utan att barnet skadades. Jag är helt inne på Gandalfs linje att fostret är mer skyddat än vi tror.
 
Sv: hur illa är det?

Beror ju lite på hur tidigt det är, men ett litet foster ligger MYCKET väl skyddat, och tidigt i graviditeten är det ju heller egentligen ingen risk för att moderkakan lossnar vid kraftigare smällar. Jag hade absolut åkt.
 
Sv: hur illa är det?

Jag ramlade av i v 5 (dagen efter positivt test) och då hände inget. Men jag hade inte medvetet riskerat att ramla av pga konstrande häs. Skippade dressyträningarna i år just då mitt sto kan få väl mycket ideér i ridhus. Jag har ridit i skogen och på utebana istället.

Tror egentligen inte att risken är stor barnet skadas, men skulle aldrig våga riskera något ändå...

pemi
 
Sv: hur illa är det?

Jag skulle rida men inte på en häst som är besvärlig. Visserligen är fostret väl skyddat...om du flyger av och inget händer med fostret kan du ju ändå tex skada ryggen, bryta armen eller nåt och det behöver man inte som grädde på moset då man är gravid :smirk: .
 
Sv: hur illa är det?

Har fått förklarat för mig att barnen ligger väl skyddat. Jag blev sparkad av en unghäst i magen när jag var i 8e månaden och vägen till sjukhuset var orolig men väl där inne så var läkaren inte så speciellt orolig.
 
Sv: hur illa är det?

Jag var inte särskilt skrajsen av mig under graviditeten (åkte berg- och dalbana ca i v 20 fastän det var överkryssade kvinnor med stor mage på skyltarna utanför :D ). Men i slutet skulle jag inte gjort såna våghalsiga saker. Men om magen inte putar så känns ju fostret väldigt väl skyddat.
 
Sv: hur illa är det?

Som någon annan skrev - även om barnet ev ligger säkert så kan ju du skadas och det kanske inte är så lätt när man är gravid. Tex kan man ta värktabletter? Sövas/bedövning vid ev operation? Om man gipsas, hur påverkas läkningen av ökande vikt på en själv etc etc. Var rädd om dig, graviditeten är trots allt en så begränsad tid i ens liv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 142
Senast: Bexzor
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
660
Senast: trazel
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 784
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 983
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp