Hur högt/lågt ska ett bra proteinvärde ligga på?

B

Bärin

Jag undrar hur ett "bra" proteinvärde ska ligga på?
Alltså smältbart råprotein per kg torrsubstans!
:)

Sv: Hur högt/lågt ska ett bra proteinvärde ligga på?

Jag vill helst ha ett proteinvärde per kg TS på 55gSRP. Då är det lätt att använda till de allra flesta hästar. Har jag avelshästar vill jag dock ha högre.

Det viktiga är inte högt/lågt värde utan förhållandet smrp och MJ. Ett BRA Smrp-värde ska vara minst 6 gånger MJ-värdet. (idealet är 6) (MJx6=smrp)
Ett högt smrp-värde i exv hö är inte så bra heller för då får man ge tilläggsfoder med högt MJ för att få balans, likväl som vid lågt smrp-värde måste man ge tillägsfoder med högt smrp-värde för att få balans.

Egentligen är ett grovfoder med en smrp/MJ-kvot som är 6 eller högre bra eftersom överskott av protein i foderstaten som kommer från grovfodret inte är några problem.

Det beror ju lite på, tex mitt fullblod som behöver mycket proteiner och hög kvot vill jag gärna ha ett hö/hösilage med smp högre än 60 och en kvot som ligger runt 7. Han är inget matvrak och äter högst 10-11kg/dag.

Till min fd häst som var ett kallblod kan jag tänka mig ett hö/hösilage med smp runt 40 och en kvot på ca 6. Han var ett matvrak. Så för honom hade ett hö med mindre proteiner gjort att jag hade kunnat ge honom större mängd att tugga på.

Bärin skrev:
Jag undrar hur ett "bra" proteinvärde ska ligga på?
Alltså smältbart råprotein per kg torrsubstans!
:)

Som de andra nämnt: det beror på vad energimängden (MJ) står på. Är den t ex 10MJ så ska proteinet vara 60smbrp eller mer.

Eller så får man analysen som säger 17 gram smrp och 8 mj :crazy: Och så köper man svindyra proteintillskott medans man sliter sitt hår i förtvivlan :idea: :crazy: :angel:

_Runaway_ skrev:
Eller så får man analysen som säger 17 gram smrp och 8 mj :crazy: Och så köper man svindyra proteintillskott medans man sliter sitt hår i förtvivlan :idea: :crazy: :angel:

Ja jag vet. Vi hade 7mj (vilket är toppen!) men bara 16smbrp i förra årets hö :crazy:

Tack för alla svar :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama