Hur hög permanentbädd?

MiniLi

Trådstartare
Hur höga blir era välfungerande permanentbäddar? Upplever ni att bäddarna fortsätter växa hela tiden eller stannar de av efter en tid?
Skriv gärna vilket strömedel ni använder!

Jag skottade ut bädden igår, legat sedan i somras. Halmbädd, var typ 3-4 dm. Bädden funkade egentligen jättebra men takhöjden räcker inte till, inte så att hästen slår i huvudet men hästen hade inte längre tillgång till godkänd takhöjd..

Gillar att ha bädd och funderar på att anlägga en ny, men om den ska växa och bli lika hög igen vet jag inte om jag är så sugen..
Överväger att köpa torv som kan ligga i botten, men då vill jag vara ganska säker på att det kommer underlätta eftersom halmen ingår i hyran och jag får köpa torven själv..

Den här bädden höll sig torr och fin i topplagret, men det var sjukt blött nere i botten! Det KAN bero på att hästen hade läckande vattenkopp tidigt på hösten och att bädden liksom inte återhämtat sig om den blev för blöt. Jag grävde bara bort det blöta närmast vattenkoppen då.
Har dock läst att halmbäddar kan bli blötare än bäddar med andra strömaterial? Jag har främst haft spånbädd innan och är van vid att bädden liksom torkar underifrån. Nu var det mörkröd/svart jätteblöt halm = extremt tungt att köra ut för hand 😅
 
I alla fall med halmbädd räknar jag med minst 4-5dm tjockt. Tycker att de håller sig runt där, då de bränner underifrån och på så sätt trycks ihop lite under tiden.

Och ja, de är blöta underst.

Nu kör jag halmpellets/hampa och den är 3-4dm. Och blöt i botten men då både halmpellets och hampa brinner otroligt fort så ser allt det understa ut som en svart kaka.
 
Hur höga blir era välfungerande permanentbäddar? Upplever ni att bäddarna fortsätter växa hela tiden eller stannar de av efter en tid?
Skriv gärna vilket strömedel ni använder!

Jag skottade ut bädden igår, legat sedan i somras. Halmbädd, var typ 3-4 dm. Bädden funkade egentligen jättebra men takhöjden räcker inte till, inte så att hästen slår i huvudet men hästen hade inte längre tillgång till godkänd takhöjd..

Gillar att ha bädd och funderar på att anlägga en ny, men om den ska växa och bli lika hög igen vet jag inte om jag är så sugen..
Överväger att köpa torv som kan ligga i botten, men då vill jag vara ganska säker på att det kommer underlätta eftersom halmen ingår i hyran och jag får köpa torven själv..

Den här bädden höll sig torr och fin i topplagret, men det var sjukt blött nere i botten! Det KAN bero på att hästen hade läckande vattenkopp tidigt på hösten och att bädden liksom inte återhämtat sig om den blev för blöt. Jag grävde bara bort det blöta närmast vattenkoppen då.
Har dock läst att halmbäddar kan bli blötare än bäddar med andra strömaterial? Jag har främst haft spånbädd innan och är van vid att bädden liksom torkar underifrån. Nu var det mörkröd/svart jätteblöt halm = extremt tungt att köra ut för hand 😅
Det beror också mycket på underlaget. Jag antar att du har betonggolv(?) och då blir bädden lättare blöt i botten, jag har golv av lera så det skedde en viss dränering av sig själv. En blöt permanentbädd fungerar sämre, gödseln skall brinna i bädden, dvs brytas ned, och då gör värmen att bädden torkar upp bättre av sig själv men blir den för blöt avstannar nedbrytningen.

Alla permanentbäddar växer i höjd, det går inte att komma ifrån och de måste gödslas ut emellanåt, så har man låg takhöjd är en permanentbädd kanske inte det bästa alternativet.

Jag har egen erfarenhet bara av halmbäddar som jag tycker är ett bra material för permanentbäddar, vi använde alltid vetehalm.
 
Det beror också mycket på underlaget. Jag antar att du har betonggolv(?) och då blir bädden lättare blöt i botten, jag har golv av lera så det skedde en viss dränering av sig själv. En blöt permanentbädd fungerar sämre, gödseln skall brinna i bädden, dvs brytas ned, och då gör värmen att bädden torkar upp bättre av sig själv men blir den för blöt avstannar nedbrytningen.

Alla permanentbäddar växer i höjd, det går inte att komma ifrån och de måste gödslas ut emellanåt, så har man låg takhöjd är en permanentbädd kanske inte det bästa alternativet.
Ja stämmer att det är betonggolv!

Vi har inte ”låg takhöjd” men inte heller jättehögt. Bädden kan komma upp en bit men det är väl när den blir högre än sådär 3 dm som iaf min häst inte längre har tillgång till godkänd takhöjd utifrån hennes mankhöjd.

Min fundering är om jag kanske kan få en fungerande bädd men som inte blir riktigt lika hög om jag byter strömaterial i botten?
Tänker att bädden inte borde växa lika mycket på höjden om den brinner bättre underifrån? Och torv ska väl vara mer effektivt än halm på så sätt?
 
I alla fall med halmbädd räknar jag med minst 4-5dm tjockt. Tycker att de håller sig runt där, då de bränner underifrån och på så sätt trycks ihop lite under tiden.

Och ja, de är blöta underst.

Nu kör jag halmpellets/hampa och den är 3-4dm. Och blöt i botten men då både halmpellets och hampa brinner otroligt fort så ser allt det understa ut som en svart kaka.
Svart kaka blir det här också, men en dyngsur svart kaka. Tycker nog att den borde varit torrare om den brunnit bra?
 
Ja stämmer att det är betonggolv!

Vi har inte ”låg takhöjd” men inte heller jättehögt. Bädden kan komma upp en bit men det är väl när den blir högre än sådär 3 dm som iaf min häst inte längre har tillgång till godkänd takhöjd utifrån hennes mankhöjd.

Min fundering är om jag kanske kan få en fungerande bädd men som inte blir riktigt lika hög om jag byter strömaterial i botten?
Tänker att bädden inte borde växa lika mycket på höjden om den brinner bättre underifrån? Och torv ska väl vara mer effektivt än halm på så sätt?
Testa, jag vågar inte säga hur bra torv fungerar men halm överst och torv i botten låter inte fel tycker jag. Att vattenkoppen läckte kan säkert ha bidragit till att bädden inte fungerade riktigt som tänkt, har den väl blivit för blöt och med betonggolv under är det nog svårt att få ordning på den utan att gödsla ut och börja om.
 
Testa, jag vågar inte säga hur bra torv fungerar men halm överst och torv i botten låter inte fel tycker jag. Att vattenkoppen läckte kan säkert ha bidragit till att bädden inte fungerade riktigt som tänkt, har den väl blivit för blöt och med betonggolv under är det nog svårt att få ordning på den utan att gödsla ut och börja om.
Ja jag är sugen på att testa men skulle gärna höra erfarenheter så jag vet om det är värt att köpa de där torvbalarna eller ej.. Halmen ingår i stallhyran, torv får jag köpa in själv.

Alternativt om jag ska testa igen med halmbädd (utan läckande vattenkopp) och sen testa torv efter sommarens stalltvätt.
 
Ja jag är sugen på att testa men skulle gärna höra erfarenheter så jag vet om det är värt att köpa de där torvbalarna eller ej.. Halmen ingår i stallhyran, torv får jag köpa in själv.

Alternativt om jag ska testa igen med halmbädd (utan läckande vattenkopp) och sen testa torv efter sommarens stalltvätt.
Om halmen ingår hade jag kört på bara det :D

Att gödsla ut bädden får man räkna med att göra regelbundet även om den är väl fungerande, 1-2 ggr per år sådär brukade vi göra det för en box som användes enbart under vinterhalvåret.
 
Om halmen ingår hade jag kört på bara det :D

Att gödsla ut bädden får man räkna med att göra regelbundet även om den är väl fungerande, 1-2 ggr per år sådär brukade vi göra det för en box som användes enbart under vinterhalvåret.
Ja såklart. Men om bädden funkar som bäst när den börjar bli för hög är det ju rätt trist 😊
 
Lägst bädd hade jag när jag först gjorde en botten med halmpellets. Hästarna fick stå på ca 1,5 dm pellets någon vecka så den satte sig. Kommer inte ihåg om jag behövde vattna lite också. Men då var pelletsbädden ca 1 dm och ganska fast.
Så gjorde jag vanlig bädd med halm över och dom bäddarna blev inte högre än runt 3 dm på en hel vinter. Halmen höll sig väldigt torr så det gick åt väldigt lite halm.
Jag skulle ha gjort samma bädd igen bara det att de sista åren har halmpelletsen varit när jag ska beställa. Har då behövt stalla in innan det kommit i lager igen. I år ska jag beställa hem det i god tid.
 
  • Gilla
Reactions: via
Lägst bädd hade jag när jag först gjorde en botten med halmpellets. Hästarna fick stå på ca 1,5 dm pellets någon vecka så den satte sig. Kommer inte ihåg om jag behövde vattna lite också. Men då var pelletsbädden ca 1 dm och ganska fast.
Så gjorde jag vanlig bädd med halm över och dom bäddarna blev inte högre än runt 3 dm på en hel vinter. Halmen höll sig väldigt torr så det gick åt väldigt lite halm.
Jag skulle ha gjort samma bädd igen bara det att de sista åren har halmpelletsen varit när jag ska beställa. Har då behövt stalla in innan det kommit i lager igen. I år ska jag beställa hem det i god tid.
Det låter ju jättebra! Har du testat torv också och kam jämföra?
 
Det låter ju jättebra! Har du testat torv också och kam jämföra?
Jag har provat med torvströ, har svårt att få tag ren torv. Det fungerade inte alls så bra. Hade svårt att få torven att sätta sig. Blev som gegga i botten och halmen blev nertrampad i den.
 
Har haft välfungerande permanentbäddar med enbart torv. Skulle säga att 2 - 3 dm räcker. Brinner ihop i botten relativt snabbt. Hemligheten är att i princip inte mocka alls första veckorna utan bara sprida ut (stampa till) och lägga på nytt (ibland får man även flytta ”det blöta”). Tar väl gissningsvis någon månad att få en fast, permanent botten som brinner.

Får man en blöt fläck (gegga) så packar man ner gödsel och lägger torrt ovanpå. För att det ska brinna ihop krävs både urin och gödsel, så mockar man för noga fungerar det inte. När bädden satt sig är den mycket lättskött, bara att ta ”högarna”.

Torvbädden tål att ”skalas av” om den blir för hög. Bädden skivar sig och det är inga problem att med järngrep (många taggar) lyfta bort flera cm och få en plan yta.

Nackdelarna är väl att det är mörkt och väldigt tungt att sedan tömma helt. Men det är det strö jag tycker är absolut mest lättskött. Sen är väl miljöaspekten att beakta - det är trots allt en produkt som skapar stora sår i marken där det bryts och tusentals år att återskapa ...
 
En sak man inte skall glömma bort är att en halmbädd är varmare än en torvbädd, är det ett kallstall och med betonggolv kan det ha betydelse.
 
Idag när jag kom till stallet såg jag stt häststackarn skrapat undan halmen så betonggolvet kom fram. Hon är ju van vid att kunna ”boa ner sig” i ett tjockt torrt lager överst i bädden när hon ska sova. Testar att anlägga halmbädd igen, får se hur länge den får ligga 😊
 
En sak man inte skall glömma bort är att en halmbädd är varmare än en torvbädd, är det ett kallstall och med betonggolv kan det ha betydelse.

Detta har jag funderat på då jag står i kallstall och är lite nyfiken på en permanentbädd.

Torv vill jag helst undvika då det är så mörkt och tråkigt, har dessutom en vit häst, jag kör nu en blandning mellan pellets och lanbruksströ, skulle man lyckas få till en permanentbädd av det?

Är som sagt kallstall, och betonggolv.

Anledningen till att jag funderar på permanentbädd är att det ska bli lite värme i bädden åt han på vintern, men också för spånåtgången ska minska. Han är relativt renlig av sig, men det är en halv kärra som jag slänger varje dag med kiss...

Kruxet som kan ställa till det är att han oftast kissar på samma ställe... I början kanske jag får sprida ut det så det kommer kiss i hela botten, men sen då? Om han kissar på hög så lär den ju läcka igenom så småningom endå?
 
Våra fölbäddar är 10 cm torv, sedan ca 30 cm kompakt halm, sen 20 cm till på det. När vi inte har fölning har vi bäddar av torv i botten och spånpellets på toppen. Jag tycker de funkar bra när de är ca 15 cm, till vissa hästar behöver de upp lite till, men aldrig 20. Vi låter dem ligga flera år, gräver ibland ur kanterna när vi högtryckstvättar bara.
 
Detta har jag funderat på då jag står i kallstall och är lite nyfiken på en permanentbädd.

Torv vill jag helst undvika då det är så mörkt och tråkigt, har dessutom en vit häst, jag kör nu en blandning mellan pellets och lanbruksströ, skulle man lyckas få till en permanentbädd av det?

Är som sagt kallstall, och betonggolv.

Anledningen till att jag funderar på permanentbädd är att det ska bli lite värme i bädden åt han på vintern, men också för spånåtgången ska minska. Han är relativt renlig av sig, men det är en halv kärra som jag slänger varje dag med kiss...

Kruxet som kan ställa till det är att han oftast kissar på samma ställe... I början kanske jag får sprida ut det så det kommer kiss i hela botten, men sen då? Om han kissar på hög så lär den ju läcka igenom så småningom endå?
Vi har torv i botten, men fyller i princip bara på med spån, så då blir bäddarna inte så "torviga" - det är bara i början innan de satt sig.
 
Kan tillägga att jag tyvärr har väldigt svårt att dels få tag på och förvara halm, så det går tyvärr bort för mig.
 
Vi har torv i botten, men fyller i princip bara på med spån, så då blir bäddarna inte så "torviga" - det är bara i början innan de satt sig.

Finns det risk att torven fryser innan bädden satt sig? Tänker om det är klokare att i sånt fall avvakta tills efter grönbetet och börja sätta en bädd då... Men låter du dom stå på enbart torven ett tag så den sätter sig, eller blandar du torv och spån direkt?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
768
Senast: tanten
·
Anläggning Vilket av i rubriken nämnnda stallmiljöförbättringsprodukter rekommenderar ni? Varför? Vad har ni testat, för och nackdelar? Har en...
Svar
9
· Visningar
8 813
Senast: trofé
·
Hästvård Det har varit livliga diskussioner för ett tag sen om att anlägga permanentbäddar på olika sätt. Vissa hävdar att det är bra med spån i...
2
Svar
37
· Visningar
3 435
Senast: bigganl
·
L
Hästvård Jag fattar inte detta:angel:. Jag har alltid trott att permanentbädd består av halm med spån eller så underst och att man låter det våta...
2
Svar
29
· Visningar
3 164
Senast: Joy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp