Hur hög boxdörr?

amkm

Trådstartare
Jahapp,det råkade hamna en mini här i stallet och då dök ju genast ett problem upp.
Mina boxdörrar är ju ungefär 130 cm höga och det är ju bra till övriga gänget,men inte till en liten kille på 79 cm i mkh. Han bli ju då helt inlåst utan kontakt med omvärlden.
Så vi har hållt på å dividerat lite nu när vi ändå måste göra en ny boxdörr till honom men kan inte komma fram till ngt vettigt över hur hög den ska vara.
Vad tycker ni? Hur hög hade ni byggt en boxdörr till en mini på 79 cm? Boxen i övrigt är 3.30 x 1.70 och ena sidan är en helvägg,det är ytterväggen,andra sidan är normal boxhöjd med 'galler' in till grannen,ca 130 cm högt upp.

Sv: Hur hög boxdörr?

Om vi säger att 1,30 är standard och lagom till en normalstor häst på 165 cm, så blir (1,30/1,65)*0,79= 0,62 cm motsvarande höjd för en häst på 79 cm.

Problemet där är ju om boxen är såpass stor att lilla ponnyn kan kuta omkring, då kan man ju behöva lite högre så de inte blir lockade att hoppa ut. Då får man nog göra dörren lite högre.

Jag tog helt enkelt in 'den lilla' och måttade. Vet inte hur hög/låg den blev, men som någon redan påpekat 'tog jag till' lite jmf med hur jag haft annars. Till övriga har jag haft dörr upp till bogen (har inget galler), men den lille som har en box på typ 3,5 * 3,5 meter har rätt bra 'ansatsutrymme' om han skulle vara intresserad av att hoppa, så ville ha hans dörr lite högre. Så han fick så som nedan. Dvs han kan utan problem se ut, och sticka ut huvudet, men inte riktigt lika lätt stå med 'huvud och hals utanför boxen' på samma sätt som större kompisen.

lillenuppsuttet20mars20.jpg

Om du vill kan jag mäta den, nu är ju E större än din lilla, men du kan ju se 'procentuellt' sett kanske. Men, vi stod också och klurade på 'undrar hur högt som blir lagom?', men gick sen helt sonika och hämtade lilla ponnyn och mätte ut hur högt som var 'lagom' =)

Jag TROR mina övriga dörrat är 120 ungefär btw.

heidi maria> Tack,ja det var en bra uträkning du gjorde,vi hade ju funderingar på runt 65 cm :laugh:

AlexandraW> Ja,snälla mät :)
Jag vill ju gärna att han precis som de andra ska kunna stå å hänga över dörren samtidigt som ni båda skriver,blir det för mkt 'ansatsmöjlighet' då kanske han seglar över dörren även om han inte ens är i närheten av att visa sig vara en rymmare ännu trots för 'höga' staket och ston osv runt omkring honom. (han är ju hingst fortfarande och kommer så förbli)

E hade inte heller visat rymmartendenser alls, men vis av erfarenheten så vet jag av vissa tidigare tillridningsponnyer att de är fascinerande vad de kan göra på ett galoppsprång. Så jag valde att ta det säkra före det osäkra.

Dock, så de står eg bara och hänger över dörren när jag är där. Annars står de nästan alltid i bredd längs med mellanväggen på varsin sida när de står och sover och så. Mellanväggen är sänkt till samma höjd som boxdörrarna ungefär (dvs 120 - 130 nåt) sedan tidigare, för att de som jag hade då (D-ponny + liten storhäst) just skulle kunna stå med huvudet in i varandras boxar - de stod gärna och sov så. Skulle gärna låta det vara så nu, spec som de gillar att stå och klia varandra. Men det funkar ju inte riktigt med så stor storleksskillnad tyvärr. Men ändock så väljer de stå och sova i bredd på varsin sida mellanväggen.

Så det spelade in att jag 'tog' att han inte lika ledigt kan stå med 'halsen utanför'. Ett alt om du vill att han ledigt ska kunna ha halsen utanför, dvs dörr upp till boghöjd, är ju att sätta en (öppningsbar helst kanske) regel X dm ovanför dörren. Då kan han sticka ut huvudet, men avskräcks från att idka hoppning?

Ska mäta när jag nattar - efter Morden i Midsomer :devil:

I mitt stall har jag plastplank och ett ventilationsgaller i varje box, alltså ett längsgående galler, som ersätter en planka i själva boxväggen.
Till shettisens boxdörr köpte jag då 5 stycken ventilationsgaller och bytte ut de plastplankor som var där.
Vi har skjutdörrar, så det hade blivit ett fasligt meck med att få det ordentligt. Och vill jag stoppa in en större ponny i boxen så är dörren lika hög som på de andra, men han kan ändå titta ut genom gallren.
Har tyvärr inget foto på det nu. Bra ventilation blev det oxå för den lille :D

Vi gjorde det enkelt för oss och tog av befintlig dörr, skruvade i fyra metallöglor och hakade fast en boxgrind från Hööks (79 kr?) istället (den man använder på t ex tävlingar för att sätta för överdelen på boxdörren). Då kan shettisen titta ut och ha full koll, ventilationen i golvnivå blir bättre (de lever ju lite närmre golvet de små) och vi behövde inte några större ingrepp i stallet.

Tack för era ideer,så här fick det bli.

didistickan.jpg

En lite hög dörr men eftersom jag inte har galler så hoppas jag att denna håller lillen inne eftersom han är hingst fortfarande :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka