Hur hittar ni grovfoder?

cello

Trådstartare
Ni som inte tar eget alltså.. Köper ni av grannbonden? Men om värdena är usla, var hittar ni då? Eller gillar ni läget och tar en dyr vinter med massa tillskott osv..

Jag tycker det är jättesvårt att hitta hö/hösilage.. Söker annonser, men det verkar vara väldigt få som lägger ut.

Så, hur gör ni?

Sv: Hur hittar ni grovfoder?

häpp
har annons ute själv på hö till salu i rundbalar.. men inte ett svar än
tycker själv det är konstigt......

Jag söker på nätet, finns massor av olika foderproducenter.
Köper dock endast av de som har analys och då kan det bli lite besvärligare att hitta.

När jag flyttade till mitt nya ställe fick jag genom en granne kontakt med en utmärkt foderhandlare, han kommer med 4 hösilagebalar åt gången, och när jag öppnat den sista så kommer en ny leverans! Jag är visst verkligen priviligierad :D

Jag tycker det är ganska svårt att hitta. Jag köper bara analyserat, skulltorkat småbalshö. Man lusläser annonssidor och frågar var enda människa man träffar var de handlar.

Väldigt tråkigt att inte alla höbönder tar analys. Finns mycket hö till salu häromkring men få har analys.

Vill ha analys innan jag köper nu för tiden, så häromkring är det dåligt utbud för nästan ingen tar analys. Hittade nuvarande bonde på blocket och det är långt iväg men värt det pga värdena, men förr har jag gått på ryktesvägen och ringt upp bonden som andra köper av och frågat om han har att sälja.

Tyvärr missades det i år.... var på kurs å höet blev liggandes nån vecka som skulle skickats in.. men men...men vi har producerat hö för eget bruk å till försäljning i 40 år så.... å sålt till hästägare i 15 år.. sist köpte en ridklubb i närheten hela lagret
dock har jag bara 45 balar kvar i år.... ;)

Jag köper via kontakter eller via annons. Jag tycker också det är ett stort minus om det inte är analyserat, då vill jag analysera innan jag köper och för att chansa får det vara bra pris från början.

Här är det så svårt att få tag på hö av godtagbar hygienisk kvalité att värdena kan man inte ens bry sig om.

Måste köra 1.5 timme var väg för att hämta hö. Hittat genom kontakter. Finns en bonde nära men tycker det är för dålig kvalité och dessutom osäkert om man får köpa allt man behöver genom året.

Analys vill jag oavsett göra själv eftersom jag inte litar på att det blir rätt utfört, men ingen häromkring analyserar.

Köper av grannen, som bor 50 m bort. Varje vår "lägger vi beställning" om det ska vara hösilage, hö, och vilken skörd, 1:a, 2:a o.s.v.
Eftersom vi värnar om grannsämjan och ställer upp för varandra får vi dessutom ett väldigt bra pris på grovfodret. Analys fixar jag själv, men efter alla år vi bott här vet jag ungefärliga värden, brukar ligga på 8 MJ och 60-65 smrp.
Så vår grovfoder situation kan nog inte vara bättre faktiskt :)

Innan vi flyttade till gården dock för 8 år sedan, och vi inte visste om att vi kunde köpa av grannen, så var det ett stort problem hur vi skulle få tag på grovfoder, det var INTE lätt att hitta i närheten och det skulle blir riktigt svindyrt att köpa på längre avstånd och få hemtransporterat.

Söder om Sthlm finns en hel del "Hästbönder" så de vet vad vi "hästfolk" efterfrågar för hösilage. Och iom att det är flera så finns det i stort sett alltid att få tag i.

Ibland får man tom analys på det, men som sagt annars går jag mer på bonden själv, de vet vad de brukar få med deras mängder gödsling.

Under de drygt 20 år jag har haft eget stall och alltså köpt foder själv har jag hunnit hitta ett antal höleverantörer som fungerat bra för mig. Jag har några som jag köper av "i första hand" och ett gäng andra att fylla på med när de första har slut.

Jag har ganska bra koll på när de skördar och det ger en bra fingervisning om vilka värden man ska förvänta sig. (typ - skördat i juli=lågt protein, skördat i början av juni eller andraskörd i augusti=bra proteininnehåll).
Flera av de leverantörer jag använt de senaste åren har jag faktiskt hittat genom att de tipsar om varandra.

När inte mitt egna är tillräckligt så hör jag mej för bland bönder och jägare runt mej.
Har inte dom hö så vet dom vilka som tar in just hö och kan ha kvar.

Har jag hittat någon som har bra hygien så bryr jag mej inte om att leta vidare då det känns som 99% bara tar in med plast runt.

Köper av etablerade firmor som foder försäljare anlitar för försäljning.

Man får välja mellan olika analyser och det man köper kommer sen från samma parti och bokas upp och köps . Aldrig blivit besviken .
Det kostar extra pga transporten men är värt det .

Jag har svårt att hitta vettigt grovfoder. Kommer bara ha två hästar så vill ha torrhö eller småbalssilage. Om man betalar 3-4 kr/kg så finns det att få tag på men vill man betala absolut max 3 kr/kg så är det väldigt svårt att få tag på. Ska man dessutom ha ok värden på fodret så är det ännu svårare.. Och så ska det helst inte vara mer än ca 3 mil bort, eller att man kan få hjälp med transporten för man får ju inte in så många kilon i en hästtransport.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 141
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar