Hur hitta seriös köpare??

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare _eeky_
  • Startdatum Startdatum
E

_eeky_

Vbl-stoet jag leasade ska säljas pga tidsbrist, men det verkar vara lättare sagt än gjort... :crazy:
Hon har aldrig startat eller kvalat men är inkörd och tycker det är roligt som avbrott till ridningen.
Min fråga till er som sålt era gamla travare, (som jag kan tro man är ännu mera mån om att ska hamna på bra ställe) hur har ni gått tillväga? Har ni hittat rätt köpare genom kontakter? Eller har ni hittat nån som verkat bra och sedan chansat på att verkligheten är densamma?
Hästen ifråga är bara fem år gammal och man vill ju såklart att hon ska få leva vidare i ett kärleksfullt hem. Men frågan är om det inte är bättre för henne att somna in om man inte hittar "den rätte" ägaren... Det sista jag och ägaren vill är att hon åker runt på massa ställen pga oseriösa köpare...
Så himla svårt det här, kanske man får inse att man måste sätta sina egna känslor åt sidan...

Sv: Hur hitta seriös köpare??

Jag lånar ut på foder så att jag inte riskerar att de blir vandringspokaler.

Jo såklart är ju det ett smart drag. Jag hade ju henne på foder från hösten -07 till hösten -08. Men nu vill ägaren "bli av" med hästarna (låter hemskt att uttrycka det så) för gott, så foder är inget alternativ skulle jag tro.

Tyvärr beror det nog på lite vad hästen har för potential också. Brun utan tecken - mindre intresse, brun med massor av tecken, skimmel, fux - mer intresse. Välskolad inom ridningen (inte bara skogsriden) - mer intresse... Kraftig modell - oftast mer intresse.

Det är svårt att hitta en seriös person och tyvärr får man kanske räkna med att ett varmblod "duger" som första häst men sedan brukar många vilja gå vidare. Undantag finns ju, en hel del, givetvis men så brukar det ju vara.

Jag brukar ta bort mina om jag inte hittar någon som vill betala det jag vill ha för dem. Att skänka bort dem bara för att jag är för blödig skulle inte falla mig in. Foder kan jag tänka mig till viss del, tyvärr brukar hästarna komma tillbaka ganska omgående då....

Lycka till med att hitta någon till henne... Hon är ju ung så det finns nog viss potential att hitta en vettig person till henne...

/Cambrie (som skulle vilja ta alla gamla travare och låta dem gå fritt i stora skogar och njuta men inser begränsningarna i detta)

Vad ska du sälja henne som? ridhäst eller körhäst? Både och? Tävling?
Stam?
Vart bor du?
Kan Pm:a om du vill. Vet iaf en som är ute efter hästar :angel: (och jag är en väldigt seriös person som tar mycket väl hand om hästarna)

jag brukar lägga ut hästen på annons, sen om någon intressant hör av sig brukar vi maila bilder och sånt, sen görs besök, mycket telefonkontakt m.m. sen är det ju bara att bestämma sig. Finns ju kontrakt man kan köpa, då kan man ju skriva tex: hästen ska inte säljas vidare och om köparen inte ska ha hästen så skall den slaktas" eller dylikt.

Mjoo, förstår tänket. Jag tror att en del av "rädslan" med att släppa iväg henne har att göra med att de (ägaren + hästen) bor på lilla ön i havet... Svårare att hålla koll på vad som händer i "stora" Sverige då. Sen kan hon ju hamna vart som helst, långt ner i Skåne eller upp i Norrland. Och då blir det ju genast lite mer omständigt att hälsa på etc. Men jaa vi ska se vad som händer. Det senaste ägaren sa när jag pratade med henne var att de får två veckor till... Har vi inte hittat nån då så är det tyvärr gropen som gäller... :cry:

Jag tänker mig någon variant där man inte ger upp äganderätten helt och hållet på en gång... till exempel att man ger köparen en "prövotid" på sex månader eller så. När de sex månaderna gått så åker man och hälsar på hästen och ser allt ok ut då så övergår äganderätten och i annat fall går köpet tillbaks.

Då kan man ju sälja lite billigare också om man vill utan att ta den enorma risken med slakttransporter söderöver. Den som skall skicka en häst på slakt gör sig ju knappast omaket att ta hand om hästen i ett halvår först.

Om det inte är möjligt att göra på det sättet så ser jag inget annat alternativ än att endera bestämma sig för att se till att hästen får avsluta sina dagar på ett bra sätt eller att chansa - något som jag själv ytterst ogärna skulle göra...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 508
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 750
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Vet inte om jag hittade rätt ställe att skriva men flytta gärna om de inte passar. Ska sälja min häst. Har en köpare på gång som jag...
Svar
2
· Visningar
966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka