Hur hantera hösilage nu!

Domino_s

Trådstartare
Vet att det egentligen är väldigt olämpligt att använda hösilage vid denna årstiden. Men jag har fått hem en häst som ej kan beta och behöver då grovfoder, och det är lögn i hel**te att få tag i vanligt hö. Så mitt enda val är hösilage.

Tyvärr var det tydligen ganska blött....:crazy:, Men ev hinner jag få hem av en annan omgång balar och där låg TS på 60-65%.

Hur ska jag då hantera detta för att det ej ska bli dåligt? Om det ens är möjligt.:o

Allt råd och tips mottages tacksamt!..:bow:

//Domino_s

Sv: Hur hantera hösilage nu!

Kanske ska lägga till att jag bor i västra Götaland och vi har fint väder med 20-25 grader varmt på dagarna....

Du fodrar upp en bal på max 3 dagar, och förvarar dem så svalt du kan (inomhus, inte ute i solen).

Alt är om du har småbal och en stor frysbox är att helt sonika FRYSA silaget. Så gjorde jag förr (fast stall dödar ett antal frysar, de trivs inte riktigt där..), har 40 kg:s småbal, i storlek som en hårdpressad höbal, fast silage då. Jag öppnade, delade ut dagens ranson, frös resten. Sen tog jag på morgonen varje dag upp den ranson som skulle användas (ville inte ge det fruset även om det knappast gjort ngt, blir ju som det blir vintertid).

Då ökar hållbarheten, så då kan du ha det 5 - 7 dagar utan problem även i hettan.

Jag slänger 50% av mitt silage just nu, om bara regneländet ger sig ska jag köpa hö av grannen istället, men vill inte ha hö i stallet när det regnar så.

Det finns inte en möjlighet att det skulle fungera om jag rullade ut balen och låter den torka....Borde den inte hålla då?

Visst, jag får väl kanske vattna det lite om det blir för torrt, lite dubbelt arbete, men bättre än att slänga balen efter 3 dagar....

Balarna är på 500-600 kg....

//Domino_s

Nä, det fungerar i princip bara om du hässjar tyvärr. Det blir inte torrt jämnt, utan torrt och blött/varmt om vartannat, och det torra blir otroligt lätt dammigt och inte bra.

Tyvärr. Gissa hur kul jag har det som gör av med typ 4 kg silage/dag.. :crazy:

Så, jaga febrilt hö, eller iaf småbal. Annars är det tyvärr bara att kasta, att torka det blir lätt lite rysk roulett tyvärr, speciellt storbalar. (Jag har gjort flera somrars torkförsök med småbal, men det blir inte okej hygieniskt)

Ok....känns som att jag inte vågar chansa, blir nog att jaga hö iaf....Har några dagar till godo på hästen så får ligga i och lusläsa annonser!

Tack för dina svar!

Mvh Domino_s

Så lite.

Skippa annonser och knacka dörr är mitt tips, lite fel tid för annonser nu tyvärr. Men hör med bönderna, förklara läget och hör om de inte kan sälja lite iaf. Förhoppningsvis är det ju inga enorma mängder du behöver.

Men annonsmässigt så de som velat sälja ut fjolårs har gjort det, och för tidigt för årets skörd, dessutom avvaktar många för att se hur det blir med andraskörden. Inte bästa höåret ju tyvärr.

Men frågar man brukar man kunna hitta. T ex grannen, han annonserar inte, men visade sig när jag frågade ha TON med både årshö och fjolårs att sälja när jag väl frågade. Nu kan du nog inte hoppas på det i år, men säg du får tag i 30 balar t ex, det borde du ju, beroende på balstorlek och så, stå dig på 3 - 4 veckor iaf? (Vet inte hur stor aptit din häst har)

Tillägg - du kan ju dryga ut höet med exvis lucernhack, dyrt sätt, men hack är ju lätt få tag på.

I absolut värsta akutfall får du sikta på hack + halm då kanske?

Varför kan den inte beta? *nyfiken i en strut bara*

Ett annat dyrt sätt (t o m väldigt dyrt ... ) är ju annars att köpa HorseHage som finns i 25 kg säckar. Kan åtminstone fungera som en tillfällig lösning tills du hittar hö eller hösilage i småbalar.

har det i stallet, och balarna håller inte så länge precis, men försök att dela balarna och lägg ut allt hösilage så blir det inte supervarmt i mitten. Har gjort att balarna hålt 2 dagar iaf :) fast vi har inte haft så jätte mkt sol på sista tiden....

Tillägg - du kan ju dryga ut höet med exvis lucernhack, dyrt sätt, men hack är ju lätt få tag på.

I absolut värsta akutfall får du sikta på hack + halm då kanske?

Varför kan den inte beta? *nyfiken i en strut bara*

15-årig varmblodhingst som jag inte kan släppa ihop med dom andra på betet....:crazy:

Ska försöka släppa honom med min valack som funkar ihop med dom flesta, men dock finns det fortfarande inget direkt bete i den hagen....Bara lite att plocka med tyvärr....Och han var inte direkt tjock när jag fick hem honom....:crazy:

Tack för alla svaren....Ska ut och prata med grannarna imorgon....:bow:

//Domino_s

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
713
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 369
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka