Hur håller ni tömmarna?

Sv: Hur håller ni tömmarna?

Vill se bilder på hur ni håller i era tömmar samt i körpisken...Nyfiken ovetande..:o

Jag kör med tvåhandsfattning, tömmen löper mellan pek- och långfingret i vardera hand sen håller jag pisken med tummen och pekfingret i höger hand. Har tyvärr ingen bild på hur det ser ut. får försöka fixa en.

MVH Ann

Jag kör med tvåhandsfattning, tömmen löper mellan pek- och långfingret i vardera hand sen håller jag pisken med tummen och pekfingret i höger hand. Har tyvärr ingen bild på hur det ser ut. får försöka fixa en.

MVH Ann

Ok tack! Tror att det är så jag håller också, men om du kan ordna en bild så vore det super...:idea:

Fler? Bilder?

Ok tack! Tror att det är så jag håller också, men om du kan ordna en bild så vore det super...:idea:

Fler? Bilder?

Fick lära mig nyligen att hålla tömmarna ricktigt. Det blev en enorm skilnad. Att förklara det i skrift är inte min starka sida. Ska försöka i.a.f. Kort så håller jag båda tömmarna i vänster hand mellan tummen och pekfinret för att sedan ta tömmen som löper vid pekfinret till höger hand. Bilder tack:D

vadå riktigt sätt?faktiskt är det så att det inte direkt finns ngt riktigt sätt.jag kommer inte på hur jag håller just nu.blir lite svårt utan att ha tömmarna i nävarna.tror att det går per atomatik nu när man kört i två år.

vadå riktigt sätt?faktiskt är det så att det inte direkt finns ngt riktigt sätt.jag kommer inte på hur jag håller just nu.blir lite svårt utan att ha tömmarna i nävarna.tror att det går per atomatik nu när man kört i två år.

Om man ska följa körläran så finns det rätt och fel (många håller tömarna som i ridningen) Även jag gjorde det. När jag lärde om blev det betydlig bättre stöd för hästen. Sedan får vem som helst hålle precis hur dom vill. Själv tänker jag lära mig rätt. Jag anser att det är viktigt att följa körtraditionerna i allt.

Om man ska följa körläran så finns det rätt och fel (många håller tömarna som i ridningen) Även jag gjorde det. När jag lärde om blev det betydlig bättre stöd för hästen. Sedan får vem som helst hålle precis hur dom vill. Själv tänker jag lära mig rätt. Jag anser att det är viktigt att följa körtraditionerna i allt.

Ok, kan du försöka att ta bilder på när du håller i tömmarna? :bow:
Lättare att förstå hur du menar..:idea:

om man börjar längst fram i bettet går tömmen mellan min tumme och pekfingret i högerhanden och mellan pek och långfingret i högerhanden (pga att jag håller pisken i den handen):)

Angående rätt och fel tömfattning så tror jag inte på att det finns rät och fel och inte traditoner häller för det beror helt på vilken skola du kör på samt vilken typ av körning. :)

*kl*

Följa vilken körlära ?

Vi människor började köra innan vi började rida, med följd att det finns fler olika "körstilar" än vad det finns olika ridstilar...

Vilken tradition då ?

Engelsk droskförare, travkusk, svensk timmerkörare - Engelska skolan, Franska skolan, Gammalungersk spannkörning...

Det finns ett otal olika varianter på körtraditioner/skolor och fler än en av dessa är värda att bevara.

Man kan tala om huruvida något fungerar i aktuell situation eller man kan tala om huruvida det stämmer överens med ett specifikt tävlingsreglemente - men att tala om rätt eller fel tycker jag att vi kan låta bli.

Personligen brukar jag hålla tömmarna mellan långfinger och pekfinger och ganska ofta med "flärpen" ut mellan lillfinger och ringfinger...

eller så kör jag samma fattning fast med "flärparna" rakt ner ur den knutna handen...

eller så håller jag bägge tömmarna i vänster hand med ena tömmen vilande mot lillfingrets undersida och den andra tömmen vilande mot pekfingrets ovansida och "flärparna" låsta med tummen (svensk tömfattning)...

eller så håller jag bägge tömmarna i vänster hand med ena tömmen mellan långfinger och ringfinger och den andra vilande mot pekfingrets ovansida...

ibland håller jag tömmarna mellan pekfingret och tummen... främst när hästen går som "arbetshäst"

Vilken tömfattning jag har beror ofta på hästen, situationen, vilken utrustning man har och vilken arbetsuppgift vi gör.

Till sist en liten tankenöt... om vi blint följer traditioner, kan det då någonsin ske någon utveckling ?

om man börjar längst fram i bettet går tömmen mellan min tumme och pekfingret i högerhanden och mellan pek och långfingret i högerhanden (pga att jag håller pisken i den handen):)

Angående rätt och fel tömfattning så tror jag inte på att det finns rät och fel och inte traditoner häller för det beror helt på vilken skola du kör på samt vilken typ av körning. :)

Usch vilket slarvigt inlägg jag skrev, dålig på att stava är jag ju men inte riktigt så...

Rättelse:
om man börjar längst fram i bettet går tömmen mellan min tumme och pekfingret i vänsterhanden och mellan pek och långfingret i högerhanden (pga att jag håller pisken i den handen):)

Angående rätt och fel tömfattning så håller jag med Tactius till punkt och prickar.

Tänkte fixa bilder men innan man hunnit göra de så:p

In mellan pek o långfinger, ut mellan ring och lillfinger, kör vanligen så:)

Enhands, ena tömmen in mellan tumme o pekfinger, andra in mellan lång o ringfinger. Eller handen vriden och tömmarna korsar varan i en knuten näve (brukskörning; tömkörning).

Usch vilket slarvigt inlägg jag skrev, dålig på att stava är jag ju men inte riktigt så...

Rättelse:
om man börjar längst fram i bettet går tömmen mellan min tumme och pekfingret i vänsterhanden och mellan pek och långfingret i högerhanden (pga att jag håller pisken i den handen):)

Angående rätt och fel tömfattning så håller jag med Tactius till punkt och prickar.

Som jag skrev NÄR JAG FICK LÄRA MIG ATT HÅLLA RÄTT. Sedan är jag medveten om att det finns olika tömmfattningar. För mig blev det en enorm skilnad. Som med all hästhantering.om man lär sig att göra rätt blir det enlkare. Det är därför jag vill träna för tränare:).

Till sist en liten tankenöt... om vi blint följer traditioner, kan det då någonsin ske någon utveckling ?[/QUOTE]

Det behövs ingen utveckling när det gäller all hästhantering. Ge mig en vettig förklaring vad behövs utvecklas. (utrustning visst det kommer att utveklas sedan om allt blir bättre är en annan sak)

Jag håller tömmarna som i ridningen. Dels för att jag själv är nybörjare inom körning och hästen också. Då tycker jag det är bättre att hålla tömmarna på ett sätt som både jag och hästen känner oss vana vid. Jag känner att jag kommer åt hästen bättre när jag har två händer för då kan jag hjälpa henne mer i svängarna osv. Men i takt med att vi blir mer vana kanske vi klarar att gå över till att hålla med en hand.

Du missar poängen med flera mil enligt mitt tycke :) Att säga att en viss tömhållning är den enda rätta är ungefär som att säga att bröstselen är den ända rätta selen som finns eller att Volvo är det ända bilmärket som är rätt. Den enda gången man kan prata rätt och fel är när man har en given situation. Vilket vi inte har här :D

Desutom om du hade valt en annan tränare hade h*n kanske lärt dej hålla på ett annat sätt som hade funkat minst lika bra som på det visset du håller nu. :D

Du missar poängen med flera mil enligt mitt tycke :) Att säga att en viss tömhållning är den enda rätta är ungefär som att säga att bröstselen är den ända rätta selen som finns eller att Volvo är det ända bilmärket som är rätt. Den enda gången man kan prata rätt och fel är när man har en given situation. Vilket vi inte har här :D

Desutom om du hade valt en annan tränare hade h*n kanske lärt dej hålla på ett annat sätt som hade funkat minst lika bra som på det visset du håller nu. :D

Visst är det så. Men det är inget fel att prova något som en tränare rekomenderar. Jag höll själv tömmarna som i ridning förut. Något som jag tyckte funkade utmärkt. Sedan när jag fick lära om. Då insåg jag att det finns en anledning till att hålla dom på ett annat sätt.Poängen med tömmfattningen jag och dom flesta som svarat här tycks använda sig av är att man inte tappar kontakten med hästen. Det blir inte lika mycket glapp i tömmen.Sedan beror det nog på vad man har för mål med körningen. Är det bara mulle körning funkar det säkert att hålla dem som i ridning.Blir det sedan mer avanserad körning tror nog jag att det är bättre att lära om.

Haha ja eller så har jag aldrig tänkt på det eftersom jag har sett att lite kuskar håller lite olika.
Jag tror att jag håller som dig då eftersom jag med håller på dom gamla traditionerna.:D

Hehe nä man ska göra som tränaren säger annars är det ju ingen menig att träna för tränare ;P
Jo jag har oxså prövat att hålla lite olika, men kommit fram till att så jag håller nu fungera bäst för mej. För övrigt tävlar jag på sm nivå så jag hör rätt höga mål med min körning :D

kl

Idag tömkörde jag bra och effektivt för första gången där jag kände att jag hade kontakt med pållen och att vi inte bara lullade på. Men jag upptäckte då också att jag ibland påverkade henne på nått sätt men jag visste inte riktigt vad det var jag gjorde.. Hon drog in i skogen till höger flera gånger och jag är säker på att jag höll tömmarna på nått sätt fel. Därför satt jag nu och kollade på Anders Erikssons film om körning och där gås det igenom olika tömfattningar.

Under filmen sa han "att händernas placering i förhållande till tömringarna påverkar körningen, fundera på det"

Men jag funderar och funderar och vill gärna ha ett svar från er som kan! Hur är då skillnaden när man tömkör jämfört med när man kör? När man kör sitter folk ju inte rakt bakom hästen.. hur påverkar det?

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
639
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 380
Senast: Googlarn
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
373
Senast: Corax
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka