hur hade ni gjort?

A

Alanis

Nästa helg kommer sommargästhästen, dvs en häst som skall gå på bete hos oss. Jag verkar ju inte ha tänkt längre än näsan räcker :angel: för då måste ju mina hästar också gå ute, för att inte betesgästen skall stå själv. Det hade ju iofs inte varit några problem om inte mina pållar varit väldigt fångkänsliga och bara går i en relativt stor hage, med pyttelite gräs som utökas pyttelite varje dag. :smirk: Hästarna har inget vindskydd (skall byggas i sommar), det är ca 8-10 grader på näterna. De har gräs att tugga på nästan hela tiden, de har grenar att tugga på, fri tillgång till gräsfröhalm och får hö och kraftfoder efter behov.
Skall jag låta de gå ute under de förutsättningarna eller är vindskydd och/eller riktigt bete nödvändigt?? :confused:
Det skulle ju vara dumt om betesgästen skulle behöva stå inne hos oss på nätterna, då hade den lika gärna kunnat stanna hemma!
Skall tillägga att det kommer en betesgäst till lite senare och då löser sig problemet.
Tack för hjälp! :bow: :bow: :bow:

Sv: hur hade ni gjort?

Beror väl lite på vad det är för hästar och så... Vi har våra ute året om, och de använder aldrig vindskyddet (i stort sett) förutom för att komma undan insekter på sommaren. Men då är det islänningar och annat löst folk som ju är vana att vara ute i kylan... Men nog tycker jag att de borde klara sig...

hälften av hästarna i vårt stall ( 7 av 14) går ute dygnet runt sedan 1/5. det är både ponny, varmblod och halvblod, gamla och unga. de har gräs i hagen, men vi fodrar även med hö och kraftfoder. en av dem har täcke vid ihållande regn, då han varit klippt i vintras.det fungerar utmärkt för allihop!

Skulle nog valt att ha dom ute. Om du är orolig för fång kan du skaffa en "mask" som förhindrar att dom kan stoppa i sig mycket gräs och kanske bara ha den på nattetid om det nu funkar utan dagtid. Mina går ute dygnet runt året runt med undantag för riktiga oväder som januaristormen ;)

Jo, hästarna är av fjordras, den ena ung och varm och den andra gammal och frusen. De har haft lite "rinniga" näsor och ögon nu när de stått ute i lite blåst, men jag tror iofs inte att de skulle gå in i ett Vindskydd när det finns gräs att beta. Om än lite.
Dock vill gamla tanten in på kvällarna, men det kan ju bero på hunger :d

Jag skulle låtit hästarna gå ute. Dock skulle jag försöka fixa så de fångkänsliga inte kunde äta obehindrat..

Munkorg som någon föreslog? Eller dela av hagen... låt betesgästen gå på det bättre betet och låt dina gå kvar i sin hage intill..

Krav på ligghall är det ju bara under den tid på året då betet (gräset) inte växer..om jag inte är helt felunderrättad.

Det är nog ingen fara att de fryser.
Våra hästar har gått ute sen mitten på mars och de mår jättebra. Egentligen tänker vi hästfolk konstigt. Under vintern stänger vi in hästarna med ett par kilo hö att äta i en box. När maten är slut kan de, om de har som oss,kallstall med minusgrader inne, frysa eftersom de inte kan hålla värmen genom att äta. Men nu på vårkanten är man nojig att de ska frysa när de går ute på klara nätter med någon minusgrad, ett par kilo hö och massor av fjolårsgräs som de äter och pillrar med. Hoppas ni fattar hur jag menar, börjar bli dags att knoppa in.
Fånghästar har jag ingen erfarenhet av men är alla fångkänsliga? Kan inte betesgästen stå med dina inne på nätterna?

Lycka till. Tessa

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Jag har två ponnys hemma, en mkt lättfödd i tävlingskondition som kommer tävlas hela sommaren och en 2årig hingst som kommer att...
Svar
5
· Visningar
909
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 376
Senast: mackan
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 479

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat