Hur göra med shettisen?

Lycanthrope

Trådstartare
Shettis går nu på lösdrift, de är 4 ston och alla funkar bra ihop.
De får just nu hö 4 ggr/dag och det är ganska "dåligt" hö vilket är bra för shettis som lätt blir rund. Hon motioneras dock flera gånger i veckan då hon är med som handhäst och springer lite, hon ska köras in också.
Hon är 2 1/2 år.

Nu ska vi dock börja med fri tillgång inför vintern och det har köpts in mycket mycket startare hö. Jag är lite rädd för hur det kommer påverka henne?
Jag oroar mig för fång :o

Hon har en betesreducerare som hon kan äta hö med, dock inte glufsa i sig. Den skulle hon ju kunna ha halva dygnet eller så.
Alt kan hon på dagtid gå i en hage där de inte får fri tillgång, men på natten måste hon gå i lösdriften men balen.
Eller så får hon stå på box och äta begränsat, då blir det dock mycket dyrare hyra och jag hade gärna velat ha henne på lösdrift.

Hur hade ni gjort?
Vi ska få analys på det nya höet om ett litet tag också, och jag har blivit lovad att vi ska vänja in det sakta. Jag vet bara att stallägaren bad om det bästa höt han hade, här finns unghingstar också som behöver rejält hö.
Det är nog bara min nordsvensk och shettis som inte behöver så starkt.

Sv: Hur göra med shettisen?

Tips gå in på foder där finns det en tråd om shettisar och utfodring. Jag har själv funderingar kring just shettisar och för näringsrik/för mycket mat./Lycka till:)

Fast shettisar ska inte ha dåligt hö, dvs lågt näringsvärde eftersom man har så lite att spela med vad det gäller givor. Ger du dåligt hö, så måste du begränsa givorna och därmed fylla på med (oftast) ett proteintillskott på sidan om. Hellre då riktigt bra grovfoder så du bara behöver ge just grovfoder.

Mina shettisar har gått på fri tillgång på hösilage i flera år nu, ingen har fått fång. Jo en har fått fång men inte av hösilaget då han var ute hos fodervärd då, men gick på fri tillgång på mkt bra hösilage i vintras utan problem.

Kan ni inte sätta höhäcken så högt att shettisen inte når upp utan bara kan äta det som faller ner på backen? Det brukar ju bli en del spill. Om du vill kan du ju fodra den med en egen giva en gång om dagen när du är där.

Har själv shettisar som lägger på sig bara av att titta på hö... Jag har löst detta genom att utfodra i hönät. Med små maskor.Dels så förlängs ät tiden och de kan inte gluffsa i sig .Funkar jätte bra.Och det blir inget spill alls så hagen hålls fri från nedtrampat hö.
http://www.dalpraktiken.se/Priser/ho.JPG

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka