Hur göra med hovis rädd häst??

lady_mike

Trådstartare
Idag kom hovis hem till oss. Äntligen då jag inte kunnat rida pga halka o kälan.

Min häst har varit nervös förr då en hovslagare råkade sömsticka henne vid 3 års ålder. Jag har jobbat väldigt hårt för att få henne att bli trygg med att man hamrar på bakhovarna.. Och i början hade jag det riktigt jobbigt med panikslagen häst i stallet så fort man rörde hennes hovar med en hammare.. Men med träning och tålamod så har det gått bra. Och jag har så gått som glömt bort detta problem.

Men idag... Nu va hon lika hysterisk över hovarna igen. Hon har gått oskodd över ett år nu. Så nu kom smärtminnen upp. Hon försökte sparka hovslagaren upprepade gånger. "Vilket är nåt nytt påhitt från min häst". Vi hade jätteproblem. Varje bakhov tog ca 30 minuter. Hovis va helt slutkörd. Och nervös. Men en hyllning som ändå höll lugnet och tålamodet så inte min häst stressa upp mer.

Problemet är att hon bårkar inte om jag hamrar på hovarna/skorna. Hur ska jag då få henne att lita på hovis igen. Hon litar ju på mej?! Så tips vore bra till en olycklig matte:(.

Sv: Hur göra med hovis rädd häst??

Träna, träna och träna

Låt andra i din omgivning "hamra" på utsidan av skorna varje dag för att den ska lära sig att det inte är farligt.Kanske kan du mata den samtidigt så att den förknippar det med något positivt.

Säger som Zofus...träna.

Det kan vara en idé också att hålla hästen varm inför hovisbesöket samt även stretcha ofta, även innan hovis börjar jobba med henne. Massera och få hästen att slappna av.

Träna, träna och träna

Låt andra i din omgivning "hamra" på utsidan av skorna varje dag för att den ska lära sig att det inte är farligt.Kanske kan du mata den samtidigt så att den förknippar det med något positivt.

Svåt att hitta nån som man vill ska göra det. Men en kompis kommer till helgen. Så hon skulle prova. Måste ju be någon som hon inte känner. Min medryttare är bara 15 så henne vill jag inte ta ansvar över. Min stallkompis känner min häst så väl. Tror att hon skulle vara lugn med henne.
Mata henne gör vi. Tyvär bara med hö då jag inte vågar ge henne annat. Morötter får hon ont i magen av. Så jag har förbjudut alla godsaker.
Jag lyckades lugna henne lite genom att klia på huvudet rätt hårt. Det gillar hon. Men hon va fortfarande riktigt jobbig.

Men massage ska bli. Och även longering innan nästa gång. Så hästen är trött. Men det gick ju inte denna gång då hon va oskodd och öm i fötterna.

Om det verkligen behövs kan du ju testa att ge henne lugnande ett par gånger när hovis är där. Hästen blir ju lugn och avslappnad men tappar inte medvetandet så hon lär sig (förhoppningsvis) att det inte är något farligt efter ett par gånger.

Om det verkligen behövs kan du ju testa att ge henne lugnande ett par gånger när hovis är där. Hästen blir ju lugn och avslappnad men tappar inte medvetandet så hon lär sig (förhoppningsvis) att det inte är något farligt efter ett par gånger.

Ska ha det i åtanke. Funderade på det efter gången hon blev stucken. Hon blev helgalen. Men lyckades med långt tålamod få henne att lugna sej. Första gångerna har jag fått hålla upp en filt så hästen inte såg hovis. Men sen har det gått bra.

Känner mej lite uppgiven.

Hur ofta är hovis i närheten? Har du eget stall eller är det ett större stall?
Det är en bra ide att låta andra människor hålla på med hennes bakhovar men det bästa vore nog om hovslagaren också kunde göra det mellan skoningarna.
Morötter gav henne ont i magen hur är det med äpplen? knäckebröd? Banan? apelsin? Om du hittar något hon gillar be hovslagaren "muta" henne.
Jag har inte haft några problem med hovslagaren däremot med veterinärer och unghästen. Unghästen var tvungen att opereras med allt vad det innebär och en tid efter det hela fick unghästen nästan ett nervsammanbrott bara veterinärens bil stannade framför stallet. Så jag har varit noga med att veterinären ska "hälsa" på unghästen de gånger veterinär har varit här i andra ärenden

Hur har hon det med balansen?En del hästar kan bråka mycket för att de tappar balansen...........vet inte om det gäller din häst men man kanske skulle prova med att stötta baken på motsatt sida när hovis tar upp ett bakben.

Hur har hon det med balansen?En del hästar kan bråka mycket för att de tappar balansen...........vet inte om det gäller din häst men man kanske skulle prova med att stötta baken på motsatt sida när hovis tar upp ett bakben.

Värt att prova. Ska ha det i åtanke. Men jag tror inte det är det som är problemet. Men allt är värt att testa.

Hur ofta är hovis i närheten? Har du eget stall eller är det ett större stall?
Det är en bra ide att låta andra människor hålla på med hennes bakhovar men det bästa vore nog om hovslagaren också kunde göra det mellan skoningarna.
Morötter gav henne ont i magen hur är det med äpplen? knäckebröd? Banan? apelsin? Om du hittar något hon gillar be hovslagaren "muta" henne.
Jag har inte haft några problem med hovslagaren däremot med veterinärer och unghästen. Unghästen var tvungen att opereras med allt vad det innebär och en tid efter det hela fick unghästen nästan ett nervsammanbrott bara veterinärens bil stannade framför stallet. Så jag har varit noga med att veterinären ska "hälsa" på unghästen de gånger veterinär har varit här i andra ärenden

Jag har funderat på om det är karlar hon har problem med oxå. Inte så många som håller på med henne förutom jag, I och min medryttare. Jag tar med mej folk till stallet ibland. Hon är en perfekt nybörjarhäst. Så om nån vill sitta på henne en stund så låter jag vissa göra det. Vänner o syskon.
Hon är i övrigt kelig med hovis. Hon tycker det är kul att gosa o pratamed honom. Väldigt trelvigt. Även framhovarna går som på en dans. Inga bekymmer. Men bak är det kruxet. Då hammaren slår.Att verka henne är aldrig problem ens med bakhovarna. Det är spikandet som gör henne nervös.
Jag har eget stall som du kanske förstår. En inhyrd har jag.

Jag har inte vågat ge henne nå äpplen, bananer eller annat sen hon hade kolik och efter det visade känningar av magsmärtor. Båda gångerna har morötter, äpplen o banaer varit inblandade. Troligen är det bara morötterna. Men jag blir ju skeptisk på allt.:smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 977
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Grazing
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 027
Senast: Mickizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar