Hur gör ni??

N

nyfikenjag

Jag vet att denna tråd kanske kan läggas på annat ställe, men snälla låt den vara kvar här då den bara rör islandshästar:bow: .
Kan ni snälla bukefalosar berätta precis hur ni sätter fast era isisar vid transport i hästsläp. Det finns lika många tips som hästraser och i mitt huvud bara snurrar det. Kan ingen maila in hur högt ni har bommen, om ni sätter fast hästen i läder- eller nylongrimma eller rentav i halsring. Hört om vissa som åker med vuxna isisar helt lösa men det kan väl ändå inte vara lagligt/bra? Fäster ni i transportgrimskaft eller sätter ni grimskaftet i någon krok i främre väggen? Ja som ni ser vill jag höra hur just ni gör:bow: .

Sv: Hur gör ni??

Kör mina med vanlig grimma ibland lädergrimma ibland. Bommen brukar bli bäst om man sätter den i det lägsta läget för transporten, iaf i min . Använd dig av transportgrimskaft mycket mycket säkrare än ett vanligt grimskaft. :)

tjaa.. jag binder väl min islänning som alla andra hästar-Vanlig grimma, vanligt grimmskaft, vanlig längd.
Men hon är ju van att åka transport och krånglar inte. Därimot min unghäst binder jag superkort för att hon inte ska gå över bommen. Har hört att islänningar kan vara duktiga på det för dom är så viga eller ngt i den stilen, och min lilla var duktig på det i.a.f.. :)

Mina hästar åker ALLTID med lädergrimma om det skulle hända något så går dom lättare av och ger inga brännskador.
Sen har jag transport grimskaft för det är säkrast.

Och så har jag alltid med mig en kniv för att kunna skära loss hästen om olyckan skulle vara framme och girmman eller grimskaftet inte skulle lösa ut.

Har dock aldrig varit med om att det hänt något.

Bommen har jag olika beroende på transporten som används.

MvH

Ann-Sofie

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni...
Svar
13
· Visningar
1 986
Senast: Liten
·
Hästhantering Ja, jag vet, ALLA hästar är klaustrofobiska, men här är det mycket mer än normalt… Det är inte min häst, men jag hjälper en kompis...
Svar
2
· Visningar
1 926
Senast: Fideli
·
Utrustning Vi har under ungefär ett år lånat lite olika Värmlandsvagnensläp då vi har tänkt oss att skaffa ett eget. Hade först en vanlig...
Svar
0
· Visningar
809
Senast: whitelook
·
L
Hästhantering Jag har haft min häst 1,5 månad och nu är hon som förbytt. Hon har ingen respekt för mig och jag har nu insett att hon har tagit...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 043
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar