Hur gör med foder???

Mysaan

Trådstartare
Min kille kommer snart gå ute dygnet runt. HUr tycker ni jag ska göra med fodret???

Höet kommer han få i hagen men behöver han lika mycket om han har tillgång till gräs oxå? Iofs är det inte jättemycket gräs ännu men ändå.

Sedan kommer hästarna tas in 1 gång per dygn för att äta kraftfoder. Ska jag då ge hela givan då eller ska jag skära ner lite på kraftfodret?

I dag äter han så här:

Morgon:
2½ kg hö
3 dl lucern pellets
3 dl betfor
0,4 kg havre

Middag/natt
5 kg hö
3 dl luvern pellets
3 dl betfor
0,4 kg havre
1 dl Miner grön

Under dagen får de sedan ca: 1½ kg hö i hagen.

Så nu behöver jag tips.
Funderar på att ta bort havren och bara ge lucern och betfor.
Lucernen behöver han nästan för att inte magra han är lite svårfödd och jag är orolig för att han ska falla ur om jag sänker maten för mycket.

Sv: Hur gör med foder???

Tycker att du ska ha kvar den om du ska rida! annars kan du ta bort havren

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 270
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
384
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV