Hur gör man..?? (visning/bedömning)

Blomskan

Trådstartare
Finns det någon vänlig själ här som kan förklara för en totalt novis person hur det fungerar med visning och bedömning av hästar?

Jag har ett halvblodssto (9år), skulle jag kunna visa henne och få henne bedömd någonstans?
Om vi skaffar föl hur funkar det då?
Någon som kan förklara förfarandet från föl till unghäst till vuxen häst...??
Alltså inte själva förfarandet på visningsplatsen utan mer vid vilken ålder man gör vad...
Hoppas ni förstår min något förvirrande frågeställning.

Vill verkligen ha detta förklarat för mig en gång för alla! :)
Så kom igen och lär mig, alla duktiga bukemänniskor!

Sv: Hur gör man..?? (visning/bedömning)

Numera får man visa även äldre hästar i samband med kvalitetsbedömningen.
Men man får inga poäng som kommer att ingå i eventuell blup, det är alltså inte avelsvärdes grundande på det viset.
Däremot så är det ju alltid bra att ha sin häst visad så att om man i framtiden skall avla på den så har man iaf en liten måttstock.
Det går också att visa på sommarpremiering om man bara är ute efter exteriörpoängen. (gäller alla åldrar!)

Har stoet fått ett föl så kan man visa fram stoet för stamboksföring samtidigt med fölbedömning.

Tackar för detta.

Någon mer måste det väl finnas här inne som vet hur det går till..?
Finns det inte någon som avlar och visar sina föl?

De flesta svaren finns på ASVH:s hemsida. Från fölmönstring, treårstest, kvalitétsbedömning med den öppna klassen som nämnts och sen till breeders.
www.asvh.se. Förhoppningsvis har du väl också en lokalavdelning som kan hjälpa dig. De finns listade på asvh:s sida. Lycka till.

Mycket kortfattat så finns det dessa tillfällen att visa inom ASVH:

* Fölvisning. Fölet får då en bedömning på typ/ huvud,hals, bål/ extremiteter/ skritt/ trav/ galopp (dvs 60 p - skalan). Fölvisning räknas inte in i BLUP-statistiken och du kan inte stamboksföra stoet på poäng som hon fick som föl.

* En del regionala föreningar ordnar även visningar för 1- och 2-åringar (50 p skalan, dvs galoppen bedöms inte), men dessa poäng kan man inte använda för stamboksföring (stoet måste vara minst 3 år gammal för att poängen skall räknas) och räknas inte heller med i BLUP.

* Treårstest. Hon får poäng på samma saker som fölen + löshoppningspoäng, samt att du kan göra ett ridprov. Dessa poäng kan man använda för att stamboksföring. Resultatet räknas med i BLUP.

* Kvalitetsbedömning för 4-åringar samt för 5-åriga ston som fått en fölunge med gröna papper. Resultatet räknas med i BLUP och kan användas vid stamboksföring. Fr o m i år finns chansen att visa sin äldre häst på kvalitets i en "öppen klass", dvs utom tävlan (de poängen får du tex använda när du stamboksför ditt sto, men det kommer inte räknas med i BLUP-statistiken). Även här får hästarna poäng på både exteriör, gångarter och hoppning (valfritt löshoppning el uppsutten hoppning).

* Du kan också visa ett äldre sto vid hand i samband med att någon regional ASVH-ansluten förening ordnar fölvisning. Hon får då poäng enligt 50 p - skalan, dvs inget betyg på galoppen. Denna bedömningen kan du också använda för stamboksföring, men ingår inte i BLUP. Fr o m i år så måste du även visa att stoet går att rida för att få stamboksföra henne, antingen genom att bevisa att hon har tävlat eller gått treårstest/kvalitets eller så måste hon göra ett extra ridtest (i nivå med det som krävs på ett treårstest).

Hoppas du blev lite klokare :)

Senast ändrad:

Lägger till lite...

Om hästen får fina poäng på unghästbedömningarna så kan den bli kvalificerad till de olika riksfinalerna (antingen som hopp- eller dressyrhäst):

Föl som får 48 p eller mer på den regional fölvisningen får man visa på Riksföl (går på tre olika ställen i landet, man deltar på det stället som är närmast).

Treåringar som får bra poäng på det regionala treårstestet kvalificeras till Treårschampionatet på Flyinge. Alla ston som får minst 48 p på treårstestet får dessutom starta på Rikssto (brukar gå på Strömsholm i början av sommaren).

4-åringar (och 5-åriga ston som fått föl) kan kvala till 4-årschampionatet i Flyinge via kvalitets eller via 4-årskvaltävlingar. Finns i både hoppning, dressyr och fälttävlan.

5- och 6-åringar kan kvala till Breeders Trophy-finalerna i Flyinge via tävlingar. Finns i både hoppning, dressyr och fälttävlan.

Championaten och Breeders Trophy-finalerna på Flyinge går i september (fälttävlan) och oktober (hopp & dressyr).

De regionala treårstesterna går på våren, regionala fölvisningar och kvalitetsbedömningar går på sensommaren/början på hösten. Enstaka regionala föreningar har kvalitetsbedömningen på våren.

Senast ändrad:

Jättetack!

Det var precis det här jag var nyfiken på!
Skulle vara roligt att visa henne och få ett omdömme.
Förhoppningsvis kanske det bli någon liten fölunge också om några år.. :)

Det var så lite :)
Du har ju två alternativ:

Antingen visar du henne på en vanlig exteriörbedömning i samband med en fölvisning (hon behöver inte ha fått nåt föl för att vara med). Det är billigast, men hon blir bara bedömd på 5 punkter (och om hon inte är tävlad måste du ju visa att hon är riden på nåt annat sätt). Brukar kosta ca 3-500 kr.

Eller visar du henne på kvalitetsbedömning i öppna klassen. Då får du ju en bredare bedömning, både veterinärkoll, exteriörbedömning, gångartsbedömning under ryttare, samt hoppning. Kostar mer, ca 900-1500 kr beroende på var du visar.

Bra att du vill visa henne innan du betäcker, man får en bra vägledning på vad man ska tänka på vid hingstval. Dessutom kan du stamboksföra henne "pappersvägen" så snart hon fått en registrerad avkomma med en godkänd pappa. Här har du en lista på de regionala föreningarna: http://www.asvh.se/kontakt/lankar.htm
Bara att leta på en som finns nära dig :)

Senast ändrad:

Det var så lite :)
Du har ju två alternativ:

Antingen visar du henne på en vanlig exteriörbedömning i samband med en fölvisning (hon behöver inte ha fått nåt föl för att vara med). Det är billigast, men hon blir bara bedömd på 5 punkter (och om hon inte är tävlad måste du ju visa att hon är riden på nåt annat sätt). Brukar kosta ca 3-500 kr.

Eller visar du henne på kvalitetsbedömning i öppna klassen. Då får du ju en bredare bedömning, både veterinärkoll, exteriörbedömning, gångartsbedömning under ryttare, samt hoppning. Kostar mer, ca 900-1500 kr beroende på var du visar.

Bra att du vill visa henne innan du betäcker, man får en bra vägledning på vad man ska tänka på vid hingstval. Dessutom kan du stamboksföra henne "pappersvägen" så snart hon fått en registrerad avkomma med en godkänd pappa. Här har du en lista på de regionala föreningarna: http://www.asvh.se/kontakt/lankar.htm
Bara att leta på en som finns nära dig :)

Skulle vara roligt att få henne riden av någon annan så en kvalitets bedömning låter intressant.
Jag har för mig att jag har läst någonstans att man kan ta hjälp när det gäller valet av hingst.
Om jag inte minns helt fel så var det ASVH man kunde kontakt för rådgivning.
Någon som vet om det stämmer?
Givetvis måste man väl vara medlem då men det kan det ju vara värt när man är helt okunnig.
Å andra sidan har jag ju redan en drömhingst.. :o

På kvalitetsbedömning visas hästen under egen ryttare så det är inte så att det är testryttare.

åhh.. jaha.. Då missuppfattade jag det lite.
Får väl se om jag hittar någon frivillig pilot.. :angel:

Du får väl muta någon;)

Det finns ett antal unghästutbildare som varje år visar flera hästar åt sina uppdragsgivare. Vet inte hur många tusenlappar de tar betalt för att visa. Själv tänker jag glatt betala ett proffs när det blir dags att visa årets föl.

Har mina funderingar på vem jag ska muta.. :devil::D

Skulle också använda mig av ett proffs när det kommer till föl.
Själv skulle jag antagligen inte vara till någon nytta eftersom jag antagligen skulle darra som ett asplöv av nervositet. :)

jag menade när årets föl är så stor att hon ska visas på kvaliten:)

Visa för hand är jag bra på men jag vill inte rida;)

Angående avelsrådgivning:
Ja, ASVH har den tjänsten och du måste vara medlem. Du fyller i stoets uppgifter och vilket avelsmål du har på en blankett. Då är det bra om stoet redan är visat så att du kan skriva hur hon blev bedömd. Du kan även skriva vilka hingstar du själv funderar på. Tycker att det är jättebra att du funderar på allt sånt här i god tid innan du betäcker henne första gången, det är det inte alla som gör :)

Även fast jag inte har som mål att avla fram en ny Flippa eller Madick så vill man ju att det ska bli rätt.
Rätt för mig är en allroundhäst som passar för hobbyryttaren, alltså mig.

Men jag tycker att det är lika viktigt att individerna (sto och hingst) matchar varandra även om det är en hobbyhäst.
Eftersom mitt sto är lite av en yrhöna som tänker mycket själv behöver jag en hingst som är stencool i psyket.
Långbent får han gärna vara också för att passa min tax.. :)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan. Jag har en nu fem år gammal hingst och jag behöver lite hjälp, råd, stöd ja lite sådant. Han är totalt okomplicerad att...
Svar
4
· Visningar
1 432
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·
C
Islandshäst När tycker ni man ska skicka sto på träning å visning, jag har fått rekommendationer av tränare å andra hästmänniskor att göra det å...
Svar
6
· Visningar
1 133
Senast: chrysler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka