Hur gör man när man släpper hästarna i ny hage med nya kompisar?

maiagull

Trådstartare
Kan man få lite råd om när, hur och var det är bäst att släppa ihop våra pållar med dom andra i det nya stallet.

/ :confused:

Sv: Hur gör man när man släpper hästarna i ny hage med nya kompisar?

Jag skulle nog börja med att släppa ihop nykomlingen med den ranghögsta av de "inbodda" hästarna, och sedan fylla på med en i taget.

Det bästa är om man kan låta nykomlingen stå i egen hage en eller ett par dagar tills den tagit lite lukt av det nya stallet, och kanske hunnit bekanta sig lite genom boxgallret med de nya kompisarna.

Och nu såg jag att du hade fler hästar... :angel:
Hur många i varje flock? (Alltså, hur många finns det i stallet sedan tidigare och hur många är dina, nya?)

Senast ändrad:

Jag kommer med två. Sen vet jag inte riktigt hur många det blir i samma hage. Ca fem st till tror jag.

Senast ändrad:

I min erfarenhet brukar det gå lite lugnare till när det är fler än en häst som släpps ihop med en ny flock, och de nya hästarna dessutom redan är sin "egen" lilla flock. Men allt det här är väldigt individuellt förstås, beror på pållarna som individer. Vi låter alltid våra stå inne ett par nätter med varann innan hopsläpp. Sen visar vi de nya hagen, dvs låter dem gå själva i den någon dag så de vet var staketen går osv. Vi har aldrig haft några problem, det jag kan säga är att använd en rymlig hage, för ju trängre desto mer "gråll" hästarna emellan, om det dessutom är ont om svängrum.

Jag tag och släpper ut den nya själv en liten stund så att den ser var staketet går m.m. Sen tar jag den snällaste hästen och släpper in till den nya och låter dessa gå tillsammans några timmar. Och efter det så släpper jag in de andra då har förhoppningsvis den nya redan fått en kompis och blir snabbt accepterad av de andra.

Detta har funkat varje gång utan problem.

Ta den som är högst i rang först...sen de andra..Men ni behöver ju inte ta hela ligan på en gång...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama