Hur gör man ett hösegel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Min_forza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 7 209
Sv: Hur gör man ett hösegel?

Man fäster ju dom i ganska många krokar. Dessa behöver du ju sätta in i trailern du har om de inte finns... Annars måste du ju hitta krokar som passar till dina befintliga spännen.
Annars behöver man säkert bara en tjock presenning och klippa o klistra lite. Tänka på att den ska hänga lite så att du inte anpassar den exakt efter din trailers mått...
Själv använder vi ikeapåsar istället för seglet. Enklare att ta sig in i trailerna då...

Jag har Ikeapåse istället precis som nedanstående. Fungerar minst lika bra, men är inte lika bökigt.

Men ikeapåse verkar inte så bra :crazy: har sett massor av bilder på sådana, men vill lix ha en 'ordentlig' :angel:

Men ikeapåse verkar inte så bra :crazy: har sett massor av bilder på sådana, men vill lix ha en 'ordentlig' :angel:

Vad är det du inte tycker verkar bra med IKEA-påse? *nyfiken*

Men vill du ha ett hösegel är mitt råd - köp ett. Annars så får du köpa KRAFTIG presenning, öljetter, verktyg för att sätta dit öljetterna, 'tampar' samt hakar. Och krokar om det inte redan finns. Du behöver också något att sy eller limma i kraftiga presenningen med.

Måtten kan du ju anpassa efter ditt släp, fastsättningen är 'bara' sno från orginalet, kolla hur de sitter i original och gör likadant.

Frågan är om det blir billigare än att köpa färdigt dock?

Vill du bara ha storleken etc kan du ju ta billigare presenning och köpa öljetter och limma med superlim etc.

jo, med tanke på att jag har ett ifor, så hittar ja inga färdiga :cry:
hade ju bara tänkt att ha de ifall de regnar på tävlingsplatsen och vi måste ställa in henne :angel:

tror ja sticker till stoff och stil nu i dagarna :D

har en 1,5 a så de blir nog lite svårt att hitta :p
men de dära du länkade till var ju skitabra! :d

Det hära mä Ikea-kassen, ta inte åt dig (er) som har det, men ja litar inte på det+ att det ser hemskt fult ut :eek: alltså hellre hönät än ikea-påse :P dock ska jag sy en nu (hoppas ja) och ta inspiration från den länkade sidan :love: (eftersom jag är galen i att matcha, så blir den grå med gröna detajler) :angel:

Men men, smaken är som baken :smirk:

Det estetiska är ju inte så lätt, men ang 'lita på' så förstår jag inte riktigt? Den sitter där den ska, skulle de på något vis exempelvis kliva på den går den bara sönder (och hästen håller) och man sätter in en ny. Min har hängt med i år dock utan problem.

Men snyggt är det inte nej, jag är inte så kinkig med den delen dock ;)

https://lagring.storegate.se/user/P...e-49d2-b8d4-0c4bd5a100a2&Image=1064434&Size=1

https://lagring.storegate.se/user/P...e-49d2-b8d4-0c4bd5a100a2&Image=1064450&Size=1

*Delvis knapplån*

Ni som använder IKEA påsar. Hur sätter ni fast dem?

Jag satte fast ena handtaget i gallret fram i fönstret och den andra i bommen/mellanväggen. Men den kändes så vinglig, som om den skulle kunna vända sig upp och ner.

Det är mkt enklare med en IKEA påse än med hönät. Det är hemskt :mad:
Jag gillar även hösegel, men som någon skrev, det är lite bökigt att komma in till hästen/hästarna om den hänger fast i hela utrymmet framtill. Så då måste man knäppa loss den för att komma in = drygt :p

en kompis hade ikeapåse och hästen fastnade i den :crazy:
den fastnade lixom i 'banden', men som tur va är hästen en filbnke som stog snällt där utan att göra så stor sak av de hela :angel: tanken av att min häst fastnar ger mig rysninga :crazy:

en kompis hade ikeapåse och hästen fastnade i den :crazy:
den fastnade lixom i 'banden', men som tur va är hästen en filbnke som stog snällt där utan att göra så stor sak av de hela :angel: tanken av att min häst fastnar ger mig rysninga :crazy:

Enkelt, bara låta bli att ha öglor?

*Delvis knapplån*

Ni som använder IKEA påsar. Hur sätter ni fast dem?

Jag satte fast ena handtaget i gallret fram i fönstret och den andra i bommen/mellanväggen. Men den kändes så vinglig, som om den skulle kunna vända sig upp och ner.

Det är mkt enklare med en IKEA påse än med hönät. Det är hemskt :mad:
Jag gillar även hösegel, men som någon skrev, det är lite bökigt att komma in till hästen/hästarna om den hänger fast i hela utrymmet framtill. Så då måste man knäppa loss den för att komma in = drygt :p

Finns två bilder i ett av mina tidigare inlägg i tråden. Men jag gör såhär:

I det ena av de 'långa' handtagen sätter jag två karbinhakar. De fäster jag i ringarna ovanför fönstret. I det andra långa handtaget på motstående sida sätter jag en karbinhake, samt i samma sidas lilla handtag. Haken från det långa går till ringen längst till vänster på bommen, haken från det korta går till mittenringen på bommen.

Oj, jag såg inte att du hade skrivit ett inlägg och lagt in bilder. Jag måste ha skrivit mitt inlägg precis när du skickade ditt :angel:

Men nu förstår jag hur du sätter upp IKEA påsarna. Jag får ta och prova samma sak så kanske mina sitter bättre :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
282
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har som rubriken lyder problemet att ha ett väldigt smalt ansikte med ett gigantiskt bakhuvud, detta resulterar i att i princip ALLA...
Svar
4
· Visningar
647
Hästmänniskan Som rubriken lyder. Letar ihjäl mig efter Penny tidningar från 90 talet och framåt. Någon som vet vart man kan köpa dem på nätet? Hade...
Svar
1
· Visningar
230
Senast: Rosett
·
Mat Ja som rubriken lyder finns det något trevligt ställe att äta på där i Västerås Kommer inte ha jättelång tid på mig så gärna något som...
Svar
7
· Visningar
502
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka