hur gör jag?=)

NightRain

Trådstartare
undrar bara lite vilka övningar osv som är bäst på att lösgöra hästen ordentligt å få honom mjuk i båda sidorna

jag har lite dålig fantasi så lite tips på vad å hur jag kan göra både på ridbanan å i skogen..

hur gör ni?
 
Sv: hur gör jag?=)

Jag brukar använda mig av följande övning på banan: man rider på en volt, och övar på att öka och minska volten; först minskar man och flyttar hästen för ytterskänkel inåt, men utan att man gör det på tre steg. Gör minskningen långsam, typ på ett eller ett och halvt varv kan det få ta. Hästen ska vara lätt böjd runt din innerskänkel som det ska vara på en volt. Sedan ökar man volten igen genom att flytta ut hästen för innerskänkeln, igen, inte för snabbt, låt det ta ett till ett och halvt varv. Kom ihåg att byta varv ofta! :) denna övning kan göras i alla gångarter och är enligt mig superbra, börjar ofta ridpasset med det.
Även tempoväxlingar är lösgörande, och går bra att göra i skogen. :)
 
Sv: hur gör jag?=)

Eftersom jag inte har tillgång till ridbana får jag jobba när vi rider ut. Skänkelvikningar, tempoväxlingar, rida slalom mellan träd, bakdelsvändning o framdelsvändning är bara några få saker som går att göra :)
 
Sv: hur gör jag?=)

tack båda två... jag rider ju mest i skogen å blir lätt då att man "glömmer" att man även ska lösgöra där:P så är bra om man kan få tips på hur man kan göra i skogen då man oftast tycker att man är begränsad där trots att man egentligen inte är de:P
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 664
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 389
Senast: Cs218
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
493
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp