Hur göra med stall + hästar? Råd sökes!

Icehorses

Trådstartare
Känner nu att jag inte vet vad jag ska ta mig till!! Behöver råd och bolla med någon, hoppas någon vill ställa upp.

Vi har bott på en hästgård i ca 20 år, som mina föräldrar äger och "driver" under åren har vi haft en massa aktiviteter, kurser, massor olika inackorderingar etc. Senare åren har vi nu bara våra egna hästar och alla i familjen utom jag själv och min mamma, har tröttnat på hästarna och slutat rida. Ingen tänkte på att sälja hästar när intresset falnade och dessutom är det svårt då de är som "familjemedlemmar". Nu börjar min mamma tappa orken att ta hand om alla hästar och ekonomin finns inte. Hon och pappa äger alla hästar utom min. Det senaste året har det varit ständiga diskussioner om att det kostar för mycket, att det tar för mycket tid osv och min mamma har bett mig om hjälp att reda ut situationen. Hon är deprimerad, trött och sliten och ser inga möjligheter. Nu först inser hon att hon kanske måste sälja, men problemet är att nu är alla hästarna äldre och mer eller mindre sjuka. Tre islänningar har senaste året utvecklat stark dammhosta, en av dem har dessutom gravt eksem och de andra två har fång. Den med eksem och en av fånghästarna är dessutom svårridna. De mår jättebra om de sköts rätt och de kräver en erfaren ryttare, så avliva är inte ett alternativ. De är dock 18 år. Tror ni att man kan sälja en sådan häst? Hitta en betalande medryttare? Vad hade ni gjort? Vi är dessutom väldigt noga med hemmet, skulle må ännu sämre av att veta att de inte har det bra. Har även en d-ponny i samma ålder men fullt frisk, världens snällaste och goaste men jag vill att han ska pensioneras från måsten och sparkande barnben och hamna hos en vänlig, lättare vuxen ryttare isåfall. Tror ni vi har för höga krav? Någon som kan råda oss i denna situation?
 
Sv: Hur göra med stall + hästar? Råd sökes!

Svårt verkligen. Det verkar ju inte direkt lätt att sälja hästar som det ser ut just nu på annonsmarknaden. Men hittar man rätt människa så kan allt lösa sig, men hur lätt är det?

Du har ju flera egna lösningar på problemen, frågan är hur brått det är att bli av med hästarna. Med så pass många hästar varav några svårridna, f d sjukdomar och hosta hos fler kan det säkerligen bli en långdragen process att hitta nya helt superperfekta ägare. Men medryttare är väl också ett alternativ om ni bor så att folk kan ta sig dit, alternativ lämna bort på foder om de inte går att sälja, då blir man i allafall av med de löpande kostnaderna...
Jobbig situation förstår jag, jag hoppas det löser sig.
 
Sv: Hur göra med stall + hästar? Råd sökes!

Jag tycker inte det är rättvist mot en äldre och sjuk häst att låta den byta ägare. Om inte den nya ägaren sedan länge känner hästen och dess problem och förutsättningar.

Det är så oerhört lätt att det blir fel, och även ett litet fel blir då ett stort lidande.

De sjuka hästarna hade jag utan dåligt samvete låtit vandra vidare till de evigt gröna ängarna. D-ponnyn hade jag försökt annonsera ut som trevlig promenadhäst till liten vuxen ryttare. Kanske lämnat ut som foderhäst i närområdet för att i viss mån behålla kontrollen var hästen hamnar.
 
Sv: Hur göra med stall + hästar? Råd sökes!

varför är det inte ett alternativ att avliva äldre sjuka hästar?
 
Sv: Hur göra med stall + hästar? Råd sökes!

Om du vill avyttra 18-årig islandshäst med stark dammhosta och ett av eksem eller fång, och som dessutom är svårriden.

Ja, då får du nog leta länge efter rätt köpare och dessutom i stort sett skänka bort hästen.

Ett alternativ kan förstås vara att lägga ut för foder och noga kolla upp fodervärden och ha fortlöpande kontakt samt ett kontrakt med mycket kort uppsägningstid om det inte skulle fungera.

Jag hör till dem som tycker att det är vanskligt att byta hem för en sådan häst och tycker att avlivning kan vara ett alternativ.
 
Sv: Hur göra med stall + hästar? Råd sökes!

Har hästarna bott hos er hela sitt liv? Isf ännu större anledning att inte låta dem byta hem utan avliva dem.
 
Sv: Hur göra med stall + hästar? Råd sökes!

Varför är avlivning inget alternativ? Är det bättre att de kanske får ett okej hem än att de får somna in med en gång och slippa lidande. Det är otroligt svårt att hitta bra hem till sådana hästar, själv hade jag nog allvarligt funderat på avlivning.
 
Sv: Hur göra med stall + hästar? Råd sökes!

Jag hade också tyckt att det hade känts bättre att ta bort gamla och sjuka hästar, än att utsätta dem för att byta hem och ägare. Jag skulle inte kunna leva med den oron. Jag är själv lite i din sits, men har tack och lov inte så många hästar. Mitt gamla sto kommer inte att flytta från gården, hon får somna in den dagen jag inte kan ha henne kvar längre. Jag tycker det är en mycket mycket bättre lösning, än att hon skulle komma till ett nytt hem, både för henne och för mig.
 
Sv: Hur göra med stall + hästar? Råd sökes!

Ja jag tror att ni har för höga krav på att andra ska kunna ta hand om era gamla sjuka hästar som bara är vana vid er familj.

Ponnyn tror jag ni kan få ett bra hem till. Det finns massor med friska yngre hästar som inte blir sålda idag så jag skulle inte vara alltför optimistisk.
 
Sv: Hur göra med stall + hästar? Råd sökes!

Jag hade avlivat de äldre sjuka hästarna och försökt sätta ut på foder/sälja D-ponnyn till någon som mig.
Jag ska inte köpa häst än, men när jag väl gör det så är det något i den stilen jag vill ha. (liten vuxen återfallsryttare)
 
Sv: Hur göra med stall + hästar? Råd sökes!

har ni inga trejer i närheten som skulle bli överlyckliga av att få komma och rida i utbyte mot hjälp? Kanske din mamma orkar släppa ut på morgonen och fodra om hon vet att de blir ridna och att det mockas. hon blir kanske piggare av att se att de gamla familjemedlemmarna får komma ut och roa sig och det blir lite liv och glädje i stallet.
 
Sv: Hur göra med stall + hästar? Råd sökes!

Tycker inte dom ska säljas vidare om ni inte hittar hästkunniga människor som kan med hästarnas problem i fråga. Har hästarna funnits på er gård länge? Ifall hästarna har det tycker jag att dom ska få sina sista år hos er på gården. Ett alternativ är ju att hitta en seriös medryttare/fodervärd till någon/ några av era hästar och att dom står kvar hos er. Förstår att du/ni inte vill avliva hästarna , det är ändå ett stort steg att ta när man ser att hästarna mår bra i rätta händer.
 
Sv: Hur göra med stall + hästar? Råd sökes!

Nej jag tror inte dom kan säljas, iallafall inte dom sjuka.
Om ni kan hitta betalande medryttare beror mycket på var gården ligger men blir ändå svårt på dom sjuka om dom inte kan ridas normalt och att hitta betalande till dom speciela torde bli änu svårare.

Själv vet jag att som min ekonomi ser ut nu och jag blir tvungen att flyta hästarna från pappas gård så blir det avlivning av två och behålla en.

Kram
 
Sv: Hur göra med stall + hästar? Råd sökes!

fånghäst kan det ju ev finnas ngn som vill ha (på lån eller ngt) jag stod i ett stall där ägarna hade en fångponny,,,dom ville så himla gärna ha en till ponny med samma problem så hästarna fick sällskap av varandra lixom både i stall i hage. Det är väl det alternativet jag skulle komma på, men att sälja en sådan känns riskabelt. Funkar det inte så bör man nog ta bort dom istället.
 
Sv: Hur göra med stall + hästar? Råd sökes!

Tycker ni skall försöka hitta betalande medryttare eller fodervärd i samma stad så hästarna kan stå kvar hos er.
Sälja är troligtvis svårt, men klart det finns folk som köper en billig gammal häst OCH är seriösa.

Åldern är väl inget problem, 18 år är inte mkt för en islänning. Perfekt om någon vill ha en promenadhäst eller som sällskap. Att de är sjuka och kräver särskild omvårdnad kan vara värre, fast det beror på hur mkt de kräver. Tex om de behöver medicinering eller om det räcker med hösilage, lösdrift, grushage, exemtäcke för att hålla dem friska.
 
Sv: Hur göra med stall + hästar? Råd sökes!

Ja jag har en liknade situation, men för mig skulle gälla avliva eller hitta en fodervärd som tar sig an hästen på plats dvs han ska stå kvar. Vi har provat men det är svårt, så tv kommer vi att behålla honom så får vi se vad som sker framöver. Men jag har lovat honom att inte behöva flytta, han mår inte bra av det, han har också eksem och vi hade ändå tänkt att stå för täcken och de foder som gör att han mår bra ändå så är det svårt att hitta någon FV som vill ta sig an honom.

Skulle situationen bli väldigt akut för oss, då kommer jag hellre att avliva honom.
 
Sv: Hur göra med stall + hästar? Råd sökes!

Jag hade tagit bort de äldre hästarna som dessutom är sjuka.
Aldrig i livet att jag skulle sälja eller låna ut en sån häst, det tycker jag är oansvarigt.

Den äldre friska ponnyn skulle jag sälja, borde inte vara så svårt att hitta en lämplig köpare till den hästen.
 
Sv: Hur göra med stall + hästar? Råd sökes!

Vad hade ni gjort?

Avlivat alla sjuka hästar och lämnat bort den friska på foder.
Samt hållit koll på att den friska inte blir utnyttjad.

Jag är litet i samma sits just nu.
P.g.a. familjeskäl så har ingen hunnit med att rida och träna hästarna.
Men ekonomin klarar det och alla hästar är (eller blir) friska, de flesta är också unga.
Och i en inte allt för avlägsen framtid så kommer vi att få tid med dem igen.

Jag är ändå inte det minsta främmande för att avliva de 2 gamla om de blir sjuka.
 

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 623
Senast: Trissa
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 209
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 127
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 742
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp