Hur gör ni med kvällsfodringen

N

niboonkh

Hej hej
hoppas nån kan komma med några bra tips på mina frågor
Jag undrar hur ni gör med kvällsfodringen, ger ni kraftfodret till middagsgivan eller till kvällsgivan ??
och varför är det bra ? :confused:
 
Vi ger krafftfoder och hö samtidigt på kvällen, det har vi alltid gjort.
 
jo det gör vi med men ger ni kraftfoder vid båda givorna på kvällen eller ger ni hö+ kraft middag sen hö kväll eller tvärtom ?
 
Vi brukar ge hö/silage och kraftfoder till alla mål, försöker fördela maten jämt över dygnet. De hästar som för tillfället inte rids brukar få någon morot i krubban om de inte ska ha kraft, då blir de inte utan något i krubban när de andra får.
 
Jag brukar ge hö + betfor och ev mineraler på middag och hö + kraftfoder på kvällen.
Detta för att inta blanda betforen med kraftfodret. :)
 
ok men då kommer en följdfråga ;)
varför blandar du inte den med betforn ??
 
I alla stall jag har stått i har vi gett kraftfoder + hö morgon, middag och kväll. Middag ges vid insläpp. Vi har alltid tagit in våra hästar vid 16-17 tiden och då blir det ju inte så nära kvällsfodringen. ´

M.
 
För att hästarna bara slafsar i sig betforen, medan kraftfodret ska tuggas ordentligt för att de ska kunna tillgodogöra sig det. Detta är vad jag har hört och jag är inte 100 på att det är riktigt, men jag tycker att det låter väldigt logiskt. :)
 
Eftersom betforen är blöt utsöndras inte lika mycket saliv som när man ger torrt foder. Saliven är ju viktig för fodersmältningen, alltså kan hästen tillgodogöra sig kraften bättre utan betfor.
I alla fall vad jag har lärt mig :smirk:
 
hästens salivproduktion sätts igång när dom äter hö. och ska du blanda betfor med kraftfoder så blir det juh blött.. blir det för torrt och klibbar i hästen mun tuggar den mer och utsöndrar mer saliv..
 
Vi ger hö och krafft morgon och kväll. På eftermiddagen vid intag får dom flesta ingen krafft, endast hö.
 
ger alla hö, fyller sen de vattenhinkar som finns, sopar o pysslar undan, ger kraften sen
 
vi ger krafftfoder på morronen å kväll på vintern samtidigt som dom fick hö, seddan när det belv något att tuga på i hagen så gav vi dom kraftfoder på moronen å på eftermiddagen runt när någon av oss har ridit klart, eller om ingen rider så får någon ge dom antingen åka dit å ge dom eller gå ut å ge dom.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
697
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
740
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än...
Svar
13
· Visningar
2 473
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp