Hur ger ni kalk?

Apollo

Trådstartare
Som rubriken lyder hur ger ni kalk? Behövde tillföra kalk förra året och köpte en säck kalk. Gav det i betforen och den sjönk alltid ner i botten eller låg som en smet i botten på krubban.
Behöver ge kalk i år med, men förra året vete sjutton hur mycket hon fick i sig.

Är det någon skillnad på Foderkrita (Biofarmab)eller "vanlig" kalk. Finns det "annat" kalktillskott.

Lusern innehåller mycket kalcium, det passar inte att komplettera med det? Känns bättre om man kan ge vanliga råvaror än tillskott tycker jag men det är ju inte alltid det passar såklart :-)

Linfrökaka om man blötlägger blir mer kletigt, kanske är en idé att blanda i?

Inte mycket till hjälp kanske men något man kan räkna på/testa :-)

Jag brukar försöka lösa det med ett mineralfoder med mycket kalcium, alt. ge lusern. Just pga att det är svårt att blanda i "ren kalk" i fodret utan att det lämnas kvar.

Blandar tillskotten (bland annat foderkalk) med 1dl lusern, 1dl Agrobs Grönmysli och 1dl linfröpellets. I med lite vatten, snurrar runt, låter svälla några minuter. Herr häst slickar skålen ren :-).

Liknande trådar

Foder & Strö Japp, precis som rubriken lyder, när börjar ni ge eller ger ni hela året? Jag köpte min häst för två år sen och de förra ägarna gav...
Svar
11
· Visningar
3 118
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: elle12
·
O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 015
Senast: zolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar