Hur går vi vidare nu?

squarepants

Trådstartare
Idag har jag varit på kliniken med min häst efter en tids extrem stelhet i bogen (totalt låst) och svårigheter att slappna av med ryttare.
Jag ville inte "pressa" henne mer i ridningen förens jag visste säkert, om ni förstår.
Böjprov bog, knän och kotor fram visade ingenting och inte heller kotor och has bak.
Röntgen visade en lätt lätt pålagring på några halskotor, men ingenting som kan påverka henne sa vet.
Röntgen på ryggen tyckte inte hon var nödvändigt eftersom hon var så pass bra musklad, hade full rörlighet i alla muskler och reagerade inte när hon klämde.

Vet. tyckte att vi skulle ta ut en riktigt duktig massör/equiterapeut som skall känna igenom henne så det skall vi självklart göra.

Men hur skall jag rida? Vad skall jag göra?
Tänkte ringa dressyrtränare nästa vecka så jag ska börja träna dressyr och få riktigt bra hjälp.

Sv: Hur går vi vidare nu?

Idag har jag varit på kliniken med min häst efter en tids extrem stelhet i bogen (totalt låst) och svårigheter att slappna av med ryttare.
Jag ville inte "pressa" henne mer i ridningen förens jag visste säkert, om ni förstår.
Böjprov bog, knän och kotor fram visade ingenting och inte heller kotor och has bak.
Röntgen visade en lätt lätt pålagring på några halskotor, men ingenting som kan påverka henne sa vet.
Röntgen på ryggen tyckte inte hon var nödvändigt eftersom hon var så pass bra musklad, hade full rörlighet i alla muskler och reagerade inte när hon klämde.

Vet. tyckte att vi skulle ta ut en riktigt duktig massör/equiterapeut som skall känna igenom henne så det skall vi självklart göra.

Men hur skall jag rida? Vad skall jag göra?
Tänkte ringa dressyrtränare nästa vecka så jag ska börja träna dressyr och få riktigt bra hjälp.

Du ska rida i en låg form och sen ska du rida lite tvärare sidvertsövningar, detta är mkt lösgörande för bogarna.
Läs här hur jag gjorde med min häst som också hade jättelåsning i bogen:
http://cian.zoomin.se/blogg/karadagbokromantiquesbravader.html
Scrolla ner till "midsommarkurs rapport".

Lycka till!

Mvh
ciaAn

Kräv inte för mycket innan ni fått utt kiropraktorn.

Kan mycket troligt vara en låsning i bogen.

Min häst hade som tvååring av sina sträcksenor i ena bakbenet. Jag har tränat henne genom att arbeta henne från marken som om jag red, om du förstår vad jag menar. Hon är idag fyra år och nu rider jag henne korta stunder lösgörande arbete på banan eller skrittar i skogen. I och med att hon är så ung så har jag ju varit tvungen att jobba henne från marken eftersom hon inte var riden när hon skadade sig. Just att arbeta henne från marken utan att belasta henne med ryttare tror jag fick henne att bygga upp sig i lugn och ro. Så mitt förslag är att inte börja med att rida henne utan bygga henne utan belastning. Långa promenader i skogen tränar ju upp både henne och dig ;) och kortare lösgörande övningar.

Lycka till
Annika

Det verkade väldigt bra, det jag läste.
Skall kolla noga på filmerna lite senare och se om jag vågar ge mig på det utan tränare :)
Tack för tipsen!

Hur arbetade du henne ifrån marken?
Använde du tömmar gjorde samma övningar som "vanligt", bak- framdelsvändingar, etc?

Är bommar något? Upphöjda liksom, så hon får jobba upp benen och ryggen eftersom hon har ganska svårt att slappna av?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 901
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 665
Senast: prallan
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar