Hur går jag vidare nu?

Marlan

Trådstartare
Känns totalt hopplöst just nu...

postade en tråd för tre veckor sedan där jag föklarade hur min 27 årige valack jagade mitt då nya stoföl, Aleiga, på 8 månader med mord i blicken:cry:

Just nu har jag stofölet och valacken ute e separata hagar.
Han gör x antal utfall mot staketet och henne dagligen.

Har även två vuxna sto och ett kastrerat hingstföl (valackföl?), Lokkur, på 8 månader.
Som får stå inne på dagen för att sen komma ut på kvällen natten.

Vad ska jag göra härnäst? Har inte märkt av NÅGON förbättring alls:(
Han får både munkpeppar och stroppy gelding.....

Lokkurs mamma åker hem så fort vägarna går att köra säkret på med släp....

Vad gör jag?

Har två hagar med vindskul i den ena.
Stall med fyra boxar varav en fölbox med engelsk boxdörr ut i vindskulet.
Övriga tre boxar ligger på andra sidan stallgången, i rad. Inga galler.

Vet inte vad jag ska ta mig till längre!!:cry::cry:

Sv: Hur går jag vidare nu?

Oj, vad jobbigt..
Har du en box till varje häst? Eller är det nån som går på lösdrift?
Han behöver ju inte stå brevid stofölet i boxen och dela hästarna på två hagar?
Jag tror det är lättare att släppa ihop dom till sommaren då det finns massa gräs att äta :)
Ge dom tid så ska det väl ordna sig ;)
Lycka till!!!!

Usch, vad jobbigt! Jag hade ett liknande problem förra året vid den här tiden. Min äldre valack vägrade acceptera min nya unghästvalack, och jagade ut honom ur hagen flera gånger.

Jag testade en taktik som gick till såhär: Jag skilde den äldre valacken från de andra hästarna, och lät honom gå ensam i en hage där han inte såg de andra hästarna. Där fick han gå i 1-2 dagar, och han tyckte SÅ synd om sig själv. Dag 2 tog jag den nya valacken och satte honom i en hage bredvid (men med avstånd mellan hagarna, för att undvika olyckor). Den äldre hästen blev glad över att inte vara ensam längre, och de fick stå i box bredvid varandra på nätterna. Efter 3-4 dagar på det viset släppte jag ut dem tillsammans i en STOR hage (där det bara var de 2), och då var den äldre valacken glad över att inte vara ensam, och accepterade ungvalacken. Efter ytterligare några dagar släppte jag in de andra 4 medlemmarna från flocken till valackerna, och sedan dess har flocken fungerat.

Jag vet inte om det här är en taktik som kan fungera för dig, men om din valack är flockbunden kanske det kan vara värt ett försök? Du märker ju om han uppskattar att då få fölis som sällskap, eller om han fortfarande ser djävulsk ut när hon är i närheten.

Min halvblodsvalack visade upp ett liknande beteende till allas förvåning vid ett tillfälle. Han gick tillsammans med bland annat 3 ettåriga ston, en fjärde kom senare. Hon hade bara gått tillsammans med sin mamma tidigare, varje gång han skulle lukta på henne blev hon skraj och gick (sprang) iväg.
Han bestämde då att detta är en skummis! Bort ska hon! Han jagade henne ut ur hagen flera gånger. Han hade aldrig visat något liknande tidigare, var ca 14 år vid den tiden.

Vi löste det genom att hålla båda intill varandra så han fick lukta på henne utan att hon kunde "smita". Det var bara det som behövdes, sen gjorde han det som de flesta valacker gör med unga damer - struntade i henne.

Kan vara värt att pröva, peta in fler av dina hästar i samma hage så fort som möjligt. Eller dela ston och valacker för sig.

Lycka till!

Fölen går inte tilsammans för att han kastrerades förra måndagen och har behövt lugn och ro i hagenn för att läka.
Han har nämligen jagat stoföet så fruktansvärt han med...

Men nu e han läkt och tanken är såhär:
fölen tillsammans i hagen med vinskjul och mitt sto i hagen sidan om.
Valacken och det Lokkurs mamma inne. Åsså växla halva dygnet...

På så vis vänjer jag av fölet från sin mamma och valacken har ingen kontakt med stofölet, som nu är mycket rädd för honom.:crazy:

KOmmentarer på det?

Jag tror ju inte att det löser någonting långsiktigt, eftersom valacken förmodligen inte kommer ändra beteende av att vara åtskild från fölet. Det låter omständigt och kortsiktigt. Eller hu tänker du, ska du någonsin försöka släppa ihop dem igen?

Jag tänker såhär, fölen går i hopa med mitt sto sidan om tills det verkar funka och släpper sedan in henne till fölen.
Och vid det laget har förhoppningsvis mamman till Lokkur åkt hem och valacken kan gå sidan om tills han verkar lugn och fölen och stoet knytit band.

Om valacken sen inte kan gå med dom får han gå själv på dagen och komma in på natten i fölboxen med överdörren öppen ut till dom andra.

Jag får inte ihop riktigt hur du har det och hur många hästar det egentligen handlar om. Men ensama föl som kommer till nya ställen är alltid utsatta. Det är ju inte ett normalt beteende i en hästflock att en så unghäst plötsligt dyker upp utan mamma. Det gör att de andra hästarna blir misstänkasmma och fölet förstår helt enkelt inte var den är eller vad som händer. Därför är det bra om man kan få fölets mamma med när när det ska implementeras i en ny flock.

Jag har själv blivit tvungen att ta hem ett nytt stoföl utan mamma och hade liknade problem i början. Har ju något fler hästar än vad du har så jag kunde leta bland mina tills jag hittade toleranta vuxna individer som var beredda att låta henne vara med dem. Idag går hon i stor flocken med de andra stona och har fått flera nya vänner. Men vägen dit har varit lång och hon har behövt trygghet i den flock hon varit innan det har tillförts nya individer. A och O är nog att man har en sund flockledare som ser till att alla medlemmar i flocken håller sig till sitt.

Sedan är det inte att rekommendera att ha valacker ihop med ston av flera olika anledningar. Så det naturliga för dig borde vara att ha stona i en flock och valackerna i en. Tror att det blir enklaste och lugnaste lösningen även för framtiden.

Men har man bara en valack, så är det ju himla krångligt att skilja dem åt!? Vi har tre valacker och tre ston i vår flock, och då är det jämnt spridda i åldrarna 2-19. Med lite tur går det att ha blandflockar, men det är ett pyssel att introducera nya individer. de föl vi köpt har genast blivit accepterade av ledarstoet, som sedan beskyddat dem mot de äldre hästarna.

Ts: jag förstår din teori, och håller tummarna för att det ska fungera. Gör det inte det skulle jag ge det ett försök med min något burdusa "tvångsvänjning".

Nu har jag provat att ha fölen tillsammans, vilket inte funkade.
Lokkur jagade stofölet, Aleiga, allt vad det gick och lite till typ.

Tog in honom igen... Suck!

Släppte sedan ut mitt andra sto, Ögn, med munkorg för att hon inte ska kunna hugga henne iaf.
Det gick betydligt mycke bättre!
Efter en halvtimme förstod ja att munkorgen va överflödig och tog av den.
Dom står nu och äte tillsammns vis damma höhäck utan något bråk!!
Tjoho!! Äntligen någonting som funkar.

Tar in dom till kvällen så de andra 3 kan få komma ut.

Sen släpper jag nog ut Ögn och Aleiga sidan om dom andra 3 i morgon bitti.
Tänk om jag kan ha ALLA 5 ute samtidigt??
Underbart!
Slippa köra hem på middagen från jobb och fodra dom som står inne, alla får mer utevistelse och jag slipper mocka 2 boxar mindre per dag!
Underbart som sagt!

Hoppas nu det funkar!

Tack Masse för ditt inlägg! Det funkar! ;)

Liknande trådar

Hästvård Fick hem mitt isis-sto idag.. Aleiga 8 månader. När hon kom fick hon komma ín i sin box och hämta sig efter 1/2h resan. Hade...
2
Svar
24
· Visningar
3 374
Senast: Marlan
·
Trav Lägger denna på Trav då det rör en travhäst! Vi har fått lite problem med sambon's 4-åriga valack - Han blev kastrerad november-07...
Svar
1
· Visningar
1 049
Senast: Cambrie
·
T
Träning Kastrerade min 5-åriga hingst för snart tre månader sedan (liggande på klinik, dvs ingen risk för att någon testikelvävnad är kvar)...
Svar
16
· Visningar
4 798
Senast: Abova
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025