Hur går "avel" till?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare unspection
  • Startdatum Startdatum
U

unspection

Jag har aldrig tagit föl på en häst.Men jag skulle gärna vilja veta lite om hur det går till.

Hur det går till när man väljer ut en hingst? är det många avtal som man ska skriva under?

ska man fixa olika registreringar om att man betäcker? och ska man gå till veterinären när fölet kommit så veterinären ska undersöka ,ta tester eller sådant på fölet när det kommit ut?

När ska ett föl börja använda skor/verkas?

Behöver man godkännande av någon speciell person om man ska betäcka sitt sto?

Tacksam för svar, och om ni kan berätta mer oså hur det går till :)

Sv: Hur går "avel" till?

När man ska välja hingst så tittar man på sitt sto och ser vilka egenskaper som hon har som vill att avkomman ska ha. Det vill säga vilka goda egenskaper har stoet att tillföra i avel. Sedan tittar man på hennes dåliga egenskaper de man inte vill ha vidare till avkomman. När det klart så börjar man leta efter en hingst som har samma bra egenskaper som stoet men inte de dåliga. Låter ju väldigt enkelt men det är långt ifrån säkert att det lyckas så att man verkligen får det man vill ha i avkomman.
Hur det går till när man bokar hingst beror väldigt mycket vilken ras, vilken hingst och vilket betäckningssätt det handlar om. Hos vissa raser räcker det att man anmäler till hingst ägaren att man vill använda hingsten hos andra får man skriva kontrakt och betala bokningsavgift. Sedan finns i stort sätt alla varianter där emellan.
Är hingsten på naturligt betäckning så måste ju sto och hingst träffas är det en hingst som verkar genom seminering så ska stoet till en seminstation men det behöver inte vara samma som hingsten finns på. Utan då kan sperman skickas från hingsten till stoet istället.

När fölet är fött och alla avgifter till hingsten är betald så får man ett registreringsunderlag. Som man sedan får skicka in till rasföreningen som fölet tillhör. Tillsammans med en ID-beskrivning, papper på chipmärkning och prov för DNA. Om det sedan görs analys på DNA eller inte beror på vilken ras det handlar. När detta är klart så blir fölet registrerat och får sitt pass.

Veterinär behöver man inte normalt vid en fölning, men det är ju inte fel att ha kontakt med en om man är nybörjare. I normalfallet behöver inte ett friskt föl gå till veterinären innan det är dags för den första vaccinationen.

Om fölet är friskt och har normala ben och hovar så behöver den inga skor förrän den ska börja ridas/köras mer regelbundet. Verkning är precis som andra hästar vid behov, men man brukar träna lite med dem redan från börja och t ex låta hovslagaren raspa lite.

Du behöver egentligen inget godknnande mer än att stoet är friskt och det finns plats på seminstation eller hos hingsten när hon är brunstig. Inom vissa raser och/eller vissa hingstar ställer ibland krav på stoet saker som att hingsten bara betäcker rasrena ston andra tar emot vilket friskt sto som helst.

Om du vill har mer noga reda på hur det går till så är det lättare om talar om vilken ras det handlar efter som att kan skilja en del mellan olika raser hur man gör rent praktiskt.

Tack så mycket för att du skrev :D
det handlar om rasen varmblod :)

Vad är det hästen ska vara vaccinerad mot?

Varmblod är ju egentligen ingen ras. Men om det är den varmblodiga travhästen det handlar som har de flesta bra travhingstarna vad som brukar kallas för bokningkontrakt och bokningsavgift. Som gör att man skriver att kontrakt och betalar bokningsavgiften som brukar ligga mellan 1500 - 15000 beronde på hingst. Sedan har de flesta travhingstar levande fölavgift vilket innebär att man betalar inte mer förrän man faktiskt har ett levande föl. Den avgiften ligger någonstans mellan 7 000 - 175 000 ungefär. Så det är ett stort spann det räcker över. De allra flesta travhingstar verkar på semin och då kan man antingen skicka stoet till hingsten eller ta henne till en seminstation som är godkänd av STC.

Är det den varmblodiga ridhästen den som brukar kallas för halvblod. Så har hingstarna här väldigt sällan bokningavgift, några enstaka utländska hingstar. Det vanligaste även här är att hingsten verkar på semin så det gäller samma som för travhingstar. Fast nu ska stationen vara godkänd av ASVH istället för STC. När det gäller betalningen för dessa hingstarna så har de lite olika sätt. Men ofta finns en språng och/eller dräktighetsavgift på 16 dygn + något av följande alternativ dräktighetsavgift på 45, 60 eller 90 dygn eller levandefölavgift.
Dräktighetsavgiften gör att man som stoägare får betala allt till hingsten vid den tidpunkt som gäller utan någon garanti för att man verkligen har ett levande föl. Som det ser ut i år så har de flesta hingstarna gått över till dräktighetsavgift. Avgifterna för de här hingstarna ligger ofta på 1500/2000 (språng eller dräktighetsavgift 16 dygn) och 4500 - 15000 (dräktighetsavgift eller levande föl).

Man brukar rekommendera att man vaccinerar stoet någon vecka innan fölningen mot stelkramp för då får fölet ett litet skydd från början. Sedan när fölet har blivit några månader vaccinerar fölet mot stelkramp ofta också för hästinfluensa för det kommer i samma vaccin.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
860
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 082
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 634
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!