Hur gammal kan ett sto vara för att få föl??

H

helmo

Hej!
Jag har bara en liten undran. Jag har i flera annonser om hästar till salu sett att äldre ston gärna säljs som avelssto. Stoet är då många gånger över 15 år gammalt. Är detta verkligen riktigt. I mina ögon är det förgammalt. Någon som har erfarenhet/kunskap?:crazy:

Sv: Hur gammal kan ett sto vara för att få föl??

Ålder är inte avgörande. Utan skicket på stoet.

Mitt sto fick sitt första föl för 10 veckor sedan och hon fyller 16 på tisdag. Allt gick galant!:)
Är stoet friskt och i bra skick fysiskt så är det inga problem att betäcka vid 15-års ålder (eller äldre).
Gå in på avelsforumet och sök, finns massa trådar om detta där:)

Får de ett föl runt 15 år kan de klara en fölning och digivningsperiod finfint när de är 20 också (om de är i god kondition då) Uppfödaren till en av mina hästar har hållit på med avel i stor skala under ca 40 år, och hon pensionerade sina ston när de var ca 20 år, men det var connemaror det. Vårt sto (halvblod) fick sitt andra föl som 18-åring om jag inte minns fel. Det gick mycket bra det också.

Stonas bäcken fungerar inte som på människor, de har sin elasticitet hela livet. Är stoet friskt och har normala brunstcykler kan man i stort sett betäcka hur sent som helst i livet. Min veterinär brukar säga att är de brunstiga och blir betäckt och då blir dräktiga så klarar de av en fölning oavsett ålder. Detta självfallet med förutsättningar såsom bra foder och omvårdnad.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 888
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Habina
·
Hästvård Hej. Jag har ett föl som är 15 dagar gammalt idag. Hon föddes med fölsjuka och vi har varit på Ultuna och spolat leder osv när hon va 3...
Svar
1
· Visningar
754
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
3 047
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka