Hur gamma?

M

Matilda_o_Bonita

Jag undrar hur gammal hästen bör vara när man börjar tävla distans. Är väldigt hoppfull när det gäller mitt 4 åriga sto som rids in för tillfället. Har funderingar på att börja träna henne nästa år (eventuelt tidigare) och förhoppningsvis kunna tävla henne om ca 2 år, då är hon 6 år. Frågan är då, är 6 år för ungt för en distanshäst eller är det en fördel med unga hästar?

Sv: Hur gamma?

Hästen måste vara sex år för att få starta i en tävlingsklass i distans. Jag tror att den får vara fem vid prova på, men inte vid clear round. Någon annan som har bättre koll på detta? Du får i alla fall starta när din häst är sex år.

Hästen måste vara fem år för att starta clear round, och sex för att starta tävlingsklass.

//Eva

Så länge du inte rider FORT så kan du absolut starta din häst som sexåring, även om den inte är riden som tre-åring, (??), om det nu var det som frågan gällde?

/JES

tkr lätt att du kan starta henne då om du tkr att hon är färdig då. började tävla min när han var 6 och red första clear rounden på hösten när han var 5 och tkr det var bra för då får han rutinerna från början.

men det kanske är olika från häst till häst, hur mogna och så dom är. och vad ryttaren tkr.

det som är jobbugt nu är att han är så het på tävlingar och han kan springa fort det har han visat, men att få honom att ta det lugnt, han är ju bara 7år än så länge. men det verkar han inte fatta.. *suck*

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
897
Senast: Roxy
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 010
Senast: snöflingor
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
778
Senast: Bison
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
779
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka