Hur gamla brukar hundar vara när dom räknas som färdigvuxen?

lis

Trådstartare
Började fundera på hur länge valpar växer.Och när dom räknas som unghund respektive vuxen?

Sv: Hur gamla brukar hundar vara när dom räknas som färdigvuxen?

i Utställningsväärlden räknas en hund som
valp ->9 månader
junior 9-15 månader
unghund 15-24 månader
vuxen från 2-års ålder

Men det skiljer sig mycket mellan raserna. Små hundar är oftast färdiga före storväxta raser.

i Utställningsväärlden räknas en hund som
valp ->9 månader
junior 9-15 månader
unghund 15-24 månader
vuxen från 2-års ålder

Men det skiljer sig mycket mellan raserna. Små hundar är oftast färdiga före storväxta raser.

Men dom växer väl inte tills dom är 15månader?
Eller gör dom det?
Tänkte bara på hur stor min kille kommer att bli,han väger 31kg nu och han är snart 8månader.
Hans far är bordercollie-bernersennen och ser ut som en renrasig bordercollie. Där finns inget som säger att han skulle ha bernersennen i sig.
Hans mor är bordercollie-labrador och hon ser ut som en knubbig border collie.
Medans min lille kille ser ut som en svartvit bernersenner:love:
Det är precis det jag vill ha!
Vad konstigt det kan bli.

Min var inte färdigutvecklad förrän vid ca 2,5 års ålder så visst växer dom. Oftast är höjden färdig fortare och massan kommer senare när de vuxnar till sig.

Min var inte färdigutvecklad förrän vid ca 2,5 års ålder så visst växer dom. Oftast är höjden färdig fortare och massan kommer senare när de vuxnar till sig.

Han har redan rätt så mkt massa:angel:
Ska bli roligt att se hur stor han blir:)

Höjden brukar vara klar runt 1 års ålder men massan är olika beroende på ras, som ex. en Leonberger är inte färdigvuxen förrän runt 4 års ålder och då tänker jag på hanarna.

Höjden brukar vara klar runt 1 års ålder men massan är olika beroende på ras, som ex. en Leonberger är inte färdigvuxen förrän runt 4 års ålder och då tänker jag på hanarna.

Okej,då kan jag räkna med att han antagligen kommer att växa lite till då.Spännande. Jag har nämligen pappan själv och honom har han växt förbi med ett par centimeter nu,och mkt på bredden:banana:

Jag har hört 2 ,5 år på rottisarna
jag ser på min tjej som är 21 mån. Att hon inte är färdig ännu. Hon börjar bygga massa nu. Huvudet växer sist breddas. Det är vad jag hört.
Man ser lite det på henne

Min lejongrabb är också större än pappan sin :D men så är pappan i minsta laget, under idealhöjden. Min är 2 cm från maxhöjden så det är lagom storlek, nu väntar jag bara på att bredden ska komma :)

Min lejongrabb är också större än pappan sin :D men så är pappan i minsta laget, under idealhöjden. Min är 2 cm från maxhöjden så det är lagom storlek, nu väntar jag bara på att bredden ska komma :)

Jag tycker lejon är så vackra:love:
Hur gammal är din?
Hur stor?
Hur höga och blir dom ungefär när dom är vuxna?

Ja dom är underbara :love: Min grabb är 2 år & 2 månader (född 13:e december 2005) och han är 78 cm i mkh men de "får" vara upp till 80 cm (hanarna). De flesta hanar brukar ligga runt 76-78 cm men min grabbs pappa är endast 74 cm och idealhöjden på hanarna är 76 cm så han är ganska liten. Höjden kommer definivit inte från pappans sida :D, Atlas (som min heter) morfar är runt 78-79 i mkh och en riktig bjässe. Tikarna ska vara mellan 65-75 cm i mkh.

Morfar
http://www.slbk.com/rasinfo/hanhund/lasmer.cfm?open=&id=100

Min
http://www.pixbox.se/?page=pic_link&pic_id=18290305&pic_size=640x480

De påminner lite om varandra men bredden saknas fortfarande på min :)

Ja dom är underbara :love: Min grabb är 2 år & 2 månader (född 13:e december 2005) och han är 78 cm i mkh men de "får" vara upp till 80 cm (hanarna). De flesta hanar brukar ligga runt 76-78 cm men min grabbs pappa är endast 74 cm och idealhöjden på hanarna är 76 cm så han är ganska liten. Höjden kommer definivit inte från pappans sida :D, Atlas (som min heter) morfar är runt 78-79 i mkh och en riktig bjässe. Tikarna ska vara mellan 65-75 cm i mkh.

Morfar
http://www.slbk.com/rasinfo/hanhund/lasmer.cfm?open=&id=100

Min
http://www.pixbox.se/?page=pic_link&pic_id=18290305&pic_size=640x480

De påminner lite om varandra men bredden saknas fortfarande på min :)

Vilka vackra hundar:love:
Jag blir bara så kär när jag ser dom.

Ja de är läckra :D Jag vet inte hur många raser det finns som jag lätt skulle kunna skaffa om jag hade den möjligheten :D

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 795
Senast: Milosari
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 280
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 100
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka