Kanske blev det fel forum, moderator får flytta det i sådana fall. Jag har min åring på bete med sex andra åringar. Två av åringarna har fått varning av hovslagaren att de måste kolla upp dem så att de ej får bockhov. De är ganska raka i ena framhoven vardera, och de har enligt ägarna ( det är två olika ägare) vuxit mycket i kroppen den sista tiden. Hästarna är inte feta, utan normala i hullet, och ägarna har verkar ha gjort allt för att de inte ska utveckla bockhov fodermässigt vad jag förstår. Kan man göra något annat för att förhindra att detta uppkommer?
En annan åring på betet är något inåttåad, och ägaren är rädd att den kommer att bli mer inåttåad med åren. Hovslagaren försöker verka den så att den inte ska bli mer inåttåad. Vid födsel tills hästen var ca 8 månader var hästen i stort sett rak i frambenen, sedan började de vinklas inåt. Mor och far har inga större benavvikelser, och ingen annan i släkten heller vad de vet. Går detta att förebygga?
En annan åring på betet är något inåttåad, och ägaren är rädd att den kommer att bli mer inåttåad med åren. Hovslagaren försöker verka den så att den inte ska bli mer inåttåad. Vid födsel tills hästen var ca 8 månader var hästen i stort sett rak i frambenen, sedan började de vinklas inåt. Mor och far har inga större benavvikelser, och ingen annan i släkten heller vad de vet. Går detta att förebygga?