Hur förebygga bockhov och inåttåning på åringar?

rebus

Trådstartare
Kanske blev det fel forum, moderator får flytta det i sådana fall. Jag har min åring på bete med sex andra åringar. Två av åringarna har fått varning av hovslagaren att de måste kolla upp dem så att de ej får bockhov. De är ganska raka i ena framhoven vardera, och de har enligt ägarna ( det är två olika ägare) vuxit mycket i kroppen den sista tiden. Hästarna är inte feta, utan normala i hullet, och ägarna har verkar ha gjort allt för att de inte ska utveckla bockhov fodermässigt vad jag förstår. Kan man göra något annat för att förhindra att detta uppkommer?

En annan åring på betet är något inåttåad, och ägaren är rädd att den kommer att bli mer inåttåad med åren. Hovslagaren försöker verka den så att den inte ska bli mer inåttåad. Vid födsel tills hästen var ca 8 månader var hästen i stort sett rak i frambenen, sedan började de vinklas inåt. Mor och far har inga större benavvikelser, och ingen annan i släkten heller vad de vet. Går detta att förebygga?

Sv: Hur förebygga bockhov och inåttåning på åringar?

En annan åring på betet är något inåttåad, och ägaren är rädd att den kommer att bli mer inåttåad med åren. Hovslagaren försöker verka den så att den inte ska bli mer inåttåad. Vid födsel tills hästen var ca 8 månader var hästen i stort sett rak i frambenen, sedan började de vinklas inåt. Mor och far har inga större benavvikelser, och ingen annan i släkten heller vad de vet. Går detta att förebygga?

Min erfarenhet är att föl som föds helt "korrekta" blir inåt tåade när de växer och breddar sig, det är helt naturligt..

Föds dom utåt tåade så rätar det till sig o blir korrekt när dom växer och breddar sig.

Bockhov är besvärligt, de behöver raspas ofta i trakterna och ev opereras så att det rätar till sig.

Och ju tidigare det korrigeras - desto bättre.

Det där har jag märkt själv på några uppfödningar att de som föds utåttåade blir hyfsat korrekta med tiden, tråkigt att de "raka" fölen blir inåttåade.

Kompisen opererade ett föl för bockhov för ett par år sedan, och den blev bra. Det var mest vad man kan förebygga med jag undrar över, oftast kommer det ju plötsligt och ofta med en växtfas vad jag har sett.

Hovslagaren kommer nu ofta, så korrigering den vägen sker, men det är svårt att korrigera hovarna redan innan man ser att det håller på att bli bockhov eller att hästen blir inåttåad. Eller ska man förutsätta att de raka fölen blir inåttåade och försöka verka dem därefter redan från början?

En utbildad hovslagare (och de flesta uppfödare) vet att ett föl som har raka ben blir inåttåad med tiden och bör verkas därefter.

En utbildad hovslagare (och de flesta uppfödare) vet att ett föl som har raka ben blir inåttåad med tiden och bör verkas därefter.

Det måsta i såfall vara olika på olika raser.
Det jag varit med om är att franskyska benställningar på föl kan räta sig när de blir äldre.
Men att en rak skulle bli inåttåad kan jag inte fatta.

Den hovslagare som används är erfaren med ca 15 år i branschen, och han har inte kunnat se att hästen skulle bli inåttåad förrän tendensen redan fanns där, enligt ägaren ändrades det från hyfsat "rakt" till inåttåad på någon månad på båda fram. Denne uppfödare har fött upp en hel del hästar och hon är själv förvånad över att denne nu blivit inåttåad.
Det är en häst reggad i ASVH jag pratar om i detta fall.

Rak o rak, kanske olika hur man beskriver det? Vad jag menar är att benen ska upplevas lite utåttåade och när hästen breddar sig så rättar benen upp sig och blir då raka. Kanske är fransysk istället?

Så har det i alla fall varit på de halvblod jag hittills fött upp. Inte så jättemånga så jag är ju ingen expert :)

Fransyska benställningar är ju utåtroterade redan från underarman och nedåt och mkt vanligt på travare, att de sedan blir korrekta och raka har ju med att även de breddar sig i bröst och bringa allt eftersom de växer och får muskulatur vilket gör att de blir rakare o mer korrekta i sin benställning. men de fortsätter ju oftast att vara ngt utåtåade resten av livet

Föl som föds raka och " korrekta" kan bli inåttåade när de växer och breddar sig och får mera muskulatur oavsett ras

Fransysk och utåt tåad är ju inte riktigt samma sak :)

Senast ändrad:

Fransyska benställningar är ju utåtroterade redan från underarman och nedåt och mkt vanligt på travare, att de sedan blir korrekta och raka har ju med att även de breddar sig i bröst och bringa allt eftersom de växer och får muskulatur vilket gör att de blir rakare o mer korrekta i sin benställning. men de fortsätter ju oftast att vara ngt utåtåade resten av livet

Där kan jag inte hålla med. Möjligen att de fortsätter vara fransyska resten av livet.

Men det verkar ju som många tror att ett föl som bara är utåttåad, (och inte franskysk), helt plötsligt blir rak bara för att bogen breddar sig.
Varför skulle vinklingen i kotan kunna växa rakt pga detta ? :confused:

Där kan jag inte hålla med. Möjligen att de fortsätter vara fransyska resten av livet.

Men det verkar ju som många tror att ett föl som bara är utåttåad, (och inte franskysk), helt plötsligt blir rak bara för att bogen breddar sig.
Varför skulle vinklingen i kotan kunna växa rakt pga detta ? :confused:
Håller med!
Det är viktigt att inte ta alla tår som pekar utåt över samma kam så att säga. Utan man måste titta på varför de pekar utåt.

Om jag tittar på merparten av mina halvblodsföl så är de vid födseln väldigt platta/ihop tryckta i bringa och bog. Vilket gör att hela frambenen vrids utåt även om de i sig är raka fina i sig. Detta innebär ju att i takt med att bog och bringa breddar sig kommer och benen att ändras i sin vinkel mot kroppen och vridas inåt så hästen blir rakare i tårna. Men det är ju hela benet som vrider sig.
Det är ju en helt annan sak om hästen är rak i benen uppe vid bringa/bog och vinklar nederdelen av benet utåt/inåt. Den kommer ju aldrig att få ett korrekt benställ även om den vrider överdelen av benet, så kommer vinkel nere på benet ändå att vara kvar.

Håller med!
Det är viktigt att inte ta alla tår som pekar utåt över samma kam så att säga. Utan man måste titta på varför de pekar utåt.

Om jag tittar på merparten av mina halvblodsföl så är de vid födseln väldigt platta/ihop tryckta i bringa och bog. Vilket gör att hela frambenen vrids utåt även om de i sig är raka fina i sig. Detta innebär ju att i takt med att bog och bringa breddar sig kommer och benen att ändras i sin vinkel mot kroppen och vridas inåt så hästen blir rakare i tårna. Men det är ju hela benet som vrider sig.
Det är ju en helt annan sak om hästen är rak i benen uppe vid bringa/bog och vinklar nederdelen av benet utåt/inåt. Den kommer ju aldrig att få ett korrekt benställ även om den vrider överdelen av benet, så kommer vinkel nere på benet ändå att vara kvar.
[/B]

Bra skrivet! Det var så jag menade, men inte kunde formulera mig i skrift:)

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka