Hur fördelar du vikten i tölt?

cristobal

Trådstartare
För en vecka sedan red jag en valack, som låg på med bogarna, ända tills jag korrigerade min tyngd mer till stigbyglarna. Då kunde jag lossa mina höfter på ett sätt som gav mig en ny känsla av "tyngdlöshet":p
Då föddes frågan: om det går att beskriva hur mycket av din egen tyngd som du har i stigbyglarna, hur mycket i överskänklarna, hur mycket i sätet.
Alltså vid arbetstölt i första hand, men också ökad och samlad?

Sv: Hur fördelar du vikten i tölt?

Min häst har bara ett tempo än så länge. jag vet faktist inte hur jag fördelar vikten=) han är inte särskilt frammåt så jag måste driva en del. iom det så lägger jag förmodligen en del vikt i stigbyglarna och skänklarna. men jag ska tänka på det när jag rider nästa gång=)

jag har vikten olika beroende på vilken häst jag rider. När jag rider stoet som har mer temperament så har jag mer tyngd i stigbyglarna, och rider jag melnir som iofs också är frammåt men på ett annat sätt, han skulle inte göra mer än att sticka, har jag inte mycket tyngd i stigbyglarna. jag vet eg inte var jag har min tyngd.... Jag kanske är viktlös?? :idea: :p

I tölten har jag väldigt lite vikt i stidbyglarna. Men den sadeln jag har nu så KAN jag inte ha någon vikt där nu för då hamnar jag genast i stolsits.
Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva hur jag sitter i tölten, jag sitter inte helt och hållet på rumpan heller, för då blir det extra svårt för pålle att höja ryggen..
Nånstans mittemellan (just nu)

Jag är faktiskt inte riktigt säker på hur jag gör :confused: Jag vet att jag har skänklarna för långt bak iaf och att jag gärna lyfter mig ur sadeln när jag töltar eftersom Saga stegrade och skuttade ett tag. Det har jag jobbat bort ganska så bra så nu försöker jag bara slappna av och komma ner i sadeln för så går Saga bäst. Tyvärr är hon ju framtung och nonchalant så jag måste ju ändå ta spjärn lite för att göra en halvhalt. Det ska vi jobba mer på till våren.

/Jenny

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar