Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

mino skrev:
Hur gör man? Hur ska man tänka? Finns det något sätt att tydliggöra sig utan att principfast köra sitt race och skaffa sig ett antal ovänner på kuppen?

Jag tror inte att du får några ovänner för att du håller på dina rättigheter.

Välj och prioritera så långt du kan/vill. Resten får din chef se över och komma med förslag på. Om hän försöker komma undan tycker jag att du ska påminna hän om att det är häns ansvar, och att du som sjukskriven faktiskt inte orkar sätta dig in i det nu.

Till kollegor som beklagar sig över att de blir drabbade - Le och säg: "Jag är inte oumbärlig, även om det ofta känns så!";)

Var inte snäll och duktig. Om man visar sådana tendenser är folk snabba att dra fördel av det. Jag tycker det är bättre att göra tvärtom. Att man liksom är hård och håller på sina rättigheter, men sen kanske slänger in nån bonusgrej ändå, som en positiv överraskning, ifall man känner att man orkar och vill. (Ex: Alla på ditt jobb tror att du kommer att släppa nästan allt, men sen säger du att du trots allt kan tänka dig att läsa någon rapport hemma - då blir de positivt överraskade och tacksamma!:idea: )
 
Sv: Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

Vi har gjort ungefär detta. Men nu kräver ju systemet att jag förhåller mina arbetsuppgifter till *tid*, en parameter som jag i vanliga fall håller mig till på ett ganska generellt plan och inte på detaljnivå som det nästan krävs nu. Det är det som är det svåra.

Jag vet ju inte riktigt själv hur en sån här process bäst ska utföras och de på jobbet vet inte heller. De började med att räkna ner min arbetstid på halvårsbasis men det blir ju helt fel kom jag på sen för då blir ju denna månads arbetslättnad utslagen på hela halvåret och jag har ju ingen nytta av att jag hade färre arbetsuppgifter i januari...

Det är krångligt att förklara. I vilket fall så vet jag att de vill mig väl men att de inte vet hur det ska gå till och då är det smidigare för dem om jag får bemöta de praktiska problemen och bemöta den sociala situationen som uppstår när jag prioriterar bort saker.

Jag skickade ett mail igår till den som är ansvarig för min bemanning och jag hoppas att det blir tydligt hur situationen är. Det känns jobbigt och onödigt med alternativet att jag i princip ska behöva gå runt och visa upp min journal för folk så att de förstår allvaret...
 
Sv: Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

ulda skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med: vi är båda födda på 70-talet och har ju inga avsikter att separera :love: - spelar det då någon roll om den ena jobbar 80% eller om båda jobbar 90%?
Din man kan ju faktiskt gå bort eller bli sjukskriven för livet också. :crazy:
Man får ta de risker man vill så klart! Men det jag menar är att det ger mer effekter än de man känner i plånboken här och nu. Föräldraledigheten drar också ner pensionen, likaså där är det bra att i alla fall känna till att det fungerar så. Det handlar alltså inte bara om jämställdhet att man delar på arbetstidförkortningen utan också på krass ekonomisk verklighet. Det är klokare att se till att bådas framtida ekonomi är trygg och att det inte bara hänger på den ena personen.

Sen är ju nuvarande pensionssystemet UPPENBART en kvinnofälla som kvinnor systematiskt kommer att förlora på. Obegripligt att det har gått igenom.
 
Sv: Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

Mycket klokt!

Jag ska ta mig samman och försöka vara stark i denna fråga. Det gäller ju trots allt bara två månader!!
 
Sv: Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

mino skrev:
Sen är ju nuvarande pensionssystemet UPPENBART en kvinnofälla som kvinnor systematiskt kommer att förlora på. Obegripligt att det har gått igenom.
Därför så får man se till att vara om sig och kring sig själv.
Skaffa en privat pensionsförsäkring till den förälder som är hemma mest så att det jämnar ut sig.
 
Sv: Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

mino skrev:
Och så är det 10 jävla veckor kvar. Hoppas att detta bara är en tillväxtfas och att det blir lite bättre snart.:cry:
Det blir värre.
Graviditet är ett j-la skit alltså.
Du vet väl att du kan ta ut föräldrapeng/ledigt redan 2 månader före beräknad förlossning?
Det kan ju vara bra att upplysa arbetsplatsen om det om inte annat.

Det här kan jag.
Resten kan jag inte.
Och om ni trasslar så orkar jag inte alls.
Mitt barn går före er bekvämlighet i dessa kvarvarande veckor.
 
Sv: Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

mino skrev:
Din man kan ju faktiskt gå bort eller bli sjukskriven för livet också. :crazy:

Nu ska vi inte bli paranoida... :D

Skämt åsido är det klart att föräldraledighet knappast är lukruativt, men det har ju andra fördelar. :smirk:
 
Sv: Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

mino skrev:
Vi har gjort ungefär detta. Men nu kräver ju systemet att jag förhåller mina arbetsuppgifter till *tid*, en parameter som jag i vanliga fall håller mig till på ett ganska generellt plan och inte på detaljnivå som det nästan krävs nu. Det är det som är det svåra.
Ja, sånt är ju svårt. Men man får väl göra en generell uppskattning och hoppas den stämmer. Sen är det väl lämpligt att du och chefen stämmer av efter någon vecka så att uppskattningen av tiden varit riktig?
mino skrev:
Det är krångligt att förklara. I vilket fall så vet jag att de vill mig väl men att de inte vet hur det ska gå till och då är det smidigare för dem om jag får bemöta de praktiska problemen och bemöta den sociala situationen som uppstår när jag prioriterar bort saker.
Men grejen är att jag nog inte tycker att de (chefen?) ska "få" den bekvämligheten av dig! Det är faktiskt chefens ansvar att hjälpa dig planera det här!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 898
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 105
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp