Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

mino

Trådstartare
Jag blir nu sjukskriven på 50% fram till förlossningen om två månader pga svåra sammandragningar som orsakas av ett myom. Problemet jag har är att jag har en bunt uppgifter som ska göras som inte har någon särskild anknytning till arbetstiden, bland annat är jag bemannad på uppgifter som kommer klumpvis under hela våren. Hela systemet verkar bygga på att man jobbar tex på konsum och går ner till 50% i TID. För mig blir det jättebesvärligt eftersom jag måste försöka bestämma vad jag ska prioritera och dra ner på vissa arbetsuppgifter (tex personalmöten). Att jag går för dagen kl 13 löser liksom inte problemet för min del.

När jag nu har diskuterat det är med olika människor på jobbet så upplever jag att de antyder att "det kan du ju läsa när du ändå sitter hemma" och att det viktiga är att ingen annan på arbetsplatsen "drabbas" av att jag blir sjukskriven. Jag känner mig rätt frustrerad över detta. Jag har ju blivit sjukskriven för att jag behöver det (förvarnade redan för en månad sen att det kanske skulle bli så) och samtidigt känns det som om det är min uppgift att se till att min egen sjukskrivning fungerar för arbetsplatsen (statlig). Men värst känns det egentligen att det så många antyder att det är nån sorts dålig arbetsmoral om man verkligen står på sig för att ha sina 50% fullt ut, att det är ett tecken på att man inte är lojal eller verkligen älskar sitt jobb.

Hur gör man? Hur ska man tänka? Finns det något sätt att tydliggöra sig utan att principfast köra sitt race och skaffa sig ett antal ovänner på kuppen?
 
Sv: Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

Usch så trist med den stämningen på jobbet! Det är ju din chefs uppgift att se till att din deltid funkar. Kan du inte prata med honom/henne om att du kanske kan få hjälp av någon annan med dessa arbetsuppgifter och även förklara hur du känner?!Eller går det inte att dela arbetsuppgifterna på så sätt?

Jag känner väl igen problematiken. När vi senare ska ha dottern på dagis och behöver gå ner i tid har min man ett sånt jobb att det inte blir mindre arbetsuppgifter bara för att han går ner i tid - alltså finns ingen mening med att HAN går ner i tid. Detta kommer bli jättesvårt att förklara för alla vänner och bekanta som tycker det är så oerhört viktigt att man delar på deltiden ur nåt slags deltidsperspektiv (t ex 90% för båda - vilket även vi skulle tycka vore en bra lösning). Mitt jobb, å andra sidan, skulle funka aldeles utmärkt att jobba deltid i.
 
Sv: Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

stå på dig! 50 är 50, inte 100. det är pga folk som inte släpper taget det blir ett "jag är oumbärlig"-klimat. livet är inte bara jobbet, tänk på dig och vad du har i magen, ni ska må bra.
 
Sv: Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

Vitsen med sjukskrivning är ju att man inte är arbetsför på den tiden man är sjukskriven. Om man utför jobb trots att man får sjukpenning så blir det ju försäkringsbedrägeri. Så jag undrar hur dina arbetskamrater tänker.... :crazy:

Jag tycker du bör diskutera saken med din chef, precis som ulda säger. Ni får helt enkelt prioritera bort jobb som antingen får ligga i träda eller också får chefen delegera bort vissa av dina uppgifter till andra anställda under din sjukskrivning. Risken är annars att du bara blir mer sjuk av att gå och ständigt känna att din arbetstid inte räcker till för allt som ska göras.
 
Sv: Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

Jag var en period sjukskriven 50% när jag var gravid med första barnet, först för ett mycket kraftigt överstimuleringssyndrom med komplikationer, sedan för kroniskt låggradigt tarmvred och foglossning.

Jag jobbade med drän ut ur bukhålan och dropp in i armarna, hängandes över ett gåbord lånat på sjukgymnastiken :crazy:

Men var jag uppe på benen mer än ca 4 h i sträck blev jag så svullen att inga stödstrumpor pallade.

Att jobba halv dag betyder i princip att göra hela dagens jobb på halva tiden.

Jag löste det genom att oftast inte börja förrän vid lunch. Sedan när jag försökt jobba ikapp allt som gick framåt arbetsdagens slut var det enklare att gå hem och lämna över till den som var jour än om jag kommit på morgonen och gått vid lunch - vi har värst rusning på em så då skulle det legat kvar massor med akutjobb till dagen efter. När jag var jour jobbade jag ett pass på morgonen, vilade mig sedan och gick på kvällspasset igen.

Det du behöver göra är att se över dina arbetsuppgifter, inventera vilka som kan delegeras och så bara ta den nödvändigaste halvan.

Och ta den lediga TIDEN först, så du hinner få den.

Om någon protesterar mot din prioritering säger du så här:

"Jag är bara gravid med det här barnet EN gång, men kommer att ha ett långt arbetsliv. De här månaderna får vi hjälpas åt för att klara det här barnet. Jag är ÖVERTYGAD om att ingen av mina arbetskamrater skulle vilja ha några komplikationer eller ett förlorat barn på sitt samvete för något enstaka mötes skull :devil:

Och kan vi inte lösa situationen så fostret mår bra, måste jag tyvärr vara hemma 100% istället :smirk: "
 
Sv: Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

ulda skrev:
När vi senare ska ha dottern på dagis och behöver gå ner i tid har min man ett sånt jobb att det inte blir mindre arbetsuppgifter bara för att han går ner i tid - alltså finns ingen mening med att HAN går ner i tid..

Det där är intressant. Jag har det eg likadant. Man kan bryta det om man är flera med samma intresse som klarar att täcka upp för varandra eller att anställa fler på deltid men med samma totala bemanningsgrad.

Men för arbetsuppgifter där man har en nyckelposition är det svårt.

När jag är ledig har jag konstant dåligt samvete för det som inte hinns med på jobbet :(

Men jag har löst det genom att jobba en högre tjänstgöringsgrad och ta ut löpande kompledigt så dagistiderna blir lagom.

Sedan får jag jobba igen vid andra tidpunkter tex när barnen sover eller gör nåt kul med sambon.

Finns det några arbetsuppgifter din man kan göra antingen hemifrån eller på andra tider ? Tex ha tre lite längre dagar och två kortare - när HAN hinner hämta på dagis.
 
Sv: Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

ulda skrev:
Detta kommer bli jättesvårt att förklara för alla vänner och bekanta som tycker det är så oerhört viktigt att man delar på deltiden ur nåt slags deltidsperspektiv .

Jag tycker inte man måste dela på nedgången i arbetstid. Men det är en ENORM fördel för föräldern som jobbar mest att också hinna med dagiskontakten. Helt och hållet för sin egen skull. Man missar så jättemycket av barnets utveckling och sociala liv annars. Att lära känna dagispersonal och dagiskompisar är jättemysigt och en stor bit av barnets vardag som jag som förälder inte skulle vilja missa bara för att jag jobbar mest.

(hos oss är det jag som jobbar mest, det här har inte med kvinnligt-manligt att göra)

Så kan man styra sin arbetstid så man hinner med någon vardagsdagiskontakt är det värt jättemycket. Man kanske inte tänker på det innan utan mer tänker på den lediga tid man kan gosa med den lilla hemma. Men det här perspektivet med en liten som kommer tultandes och ska kramas när man hämtar och ska visa allt kul h*n gjort under dagen är lätt att missa när man planerar sitt tidspussel.
 
Sv: Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

Problemet är inte att de förvägrar mig min sjukskrivning, problemet är att ingen människa har någon aning om vad som är 50% av mina arbetsuppgifter eftersom det är litegrann upp till mig att se till att det blir 50% eftersom ingen vet och när jag gör det känns det som om det när det kommer till kritan så tycker alla att jag ska prioritera just deras grejer, det är väldigt frustrerande.
 
Sv: Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

Silverkedjan skrev:
"Jag är bara gravid med det här barnet EN gång, men kommer att ha ett långt arbetsliv. De här månaderna får vi hjälpas åt för att klara det här barnet. Jag är ÖVERTYGAD om att ingen av mina arbetskamrater skulle vilja ha några komplikationer eller ett förlorat barn på sitt samvete för något enstaka mötes skull :devil:
Klokt. Det enda problemet är att det känns som om jag frånsäger mig arbetsuppgifter så ligger det litegrann på mig att föreslå hur det ska lösas.

Nu på eftermiddagen har jag varit hos BM och jag har förhöjt blodtryck och lite äggvita i urinen :( Just nu vet jag inte ens om jag klarar att jobba halvtid, inte så länge det inte kan vara just halvtid. Jag har ont av sammandragningarna, ont där bebis trycker på magsäcken, ont i bäckenet och av foglossning och jag är allmänt deppig. Jag kan gå max 300 meter och då går jag som en stapplande tant. Och så är det 10 jävla veckor kvar. Hoppas att detta bara är en tillväxtfas och att det blir lite bättre snart.:cry:
 
Sv: Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

Silverkedjan skrev:
Det du behöver göra är att se över dina arbetsuppgifter, inventera vilka som kan delegeras och så bara ta den nödvändigaste halvan.

Och ta den lediga TIDEN först, så du hinner få den.

Om någon protesterar mot din prioritering säger du så här:

"Jag är bara gravid med det här barnet EN gång, men kommer att ha ett långt arbetsliv. De här månaderna får vi hjälpas åt för att klara det här barnet. Jag är ÖVERTYGAD om att ingen av mina arbetskamrater skulle vilja ha några komplikationer eller ett förlorat barn på sitt samvete för något enstaka mötes skull :devil:

Och kan vi inte lösa situationen så fostret mår bra, måste jag tyvärr vara hemma 100% istället :smirk: "

Jättebra råd och jättebra skrivet! :bow:
 
Sv: Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

Ang detta med arbetstid, vi hade nyligen en genomgång av pensioner på jobbet och med det nya systemet så förlorar man mycket av att jobba deltid. Det gamla systemet valde ut ens bästa 15 år eller nåt sånt och beräknade pensionen på det, det nya systemet där vi som är födda på 70-talet i bästa fall kan räkna med att få 50% av vår lön i pension, räknar på 40 år, det gör alltså skillnad på pensionen om man jobbar deltid några år. Det finns alltså fler anledningar att dela än för att man ska vara "politiskt korrekt".
 
Sv: Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

Det här förstår jag inte. Jämför det här:

Det är ju din chefs uppgift att se till att din deltid funkar.

med det här:

När vi senare ska ha dottern på dagis och behöver gå ner i tid har min man ett sånt jobb att det inte blir mindre arbetsuppgifter bara för att han går ner i tid - alltså finns ingen mening med att HAN går ner i tid.

Att du inte ger din man samma råd som du ger mino: "det är din chefs uppgift att se till att din deltid funkar". Så att han också kan vara en fullt satsande förälder, menar jag.
 
Sv: Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

mino skrev:
Klokt. Det enda problemet är att det känns som om jag frånsäger mig arbetsuppgifter så ligger det litegrann på mig att föreslå hur det ska lösas.

Japp. Delegera det du kan och skriv ett förslag på det.

Lämna förslaget och resten till din chef att lösa. Det har du inte betalt för nämligen.
 
Sv: Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

Det har jag faktiskt redan sagt... :smirk:

Men precis som jag skrev till Mino så kan det finnas situationer som inte går att lösa med deltid (jag lämnade en dörr öppnad för henne där, såg du det?).

Min man har inga jättefasta arbetstider - med andra ord kan han säkert t ex lämna på dagis (och jag hämta). Men arbetsmängden kvarstår, då hans jobb är ett målstyrt arbete, så det skulle ge lika mycket arbete men ge mindre inkomst om han gick ner i tid. Sen kan man ju såklart lägga ner mindre tid på att nå målen på jobbet men det skulle ju innebära att han tvingas göra ett sämre jobb, och gör man dåliga jobb blir man ju knappast långlivad på en arbetsplats... Situationen är komplicerad... Fast det betyder alltså inte att han inte kommer kunna hämta eller lämna dottern på dagis; hänger ni med?! (knappt att jag hänger med själv) Bara att det inte lönar sig för honom att gå ner i tid.
 
Sv: Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

mino skrev:
Ang detta med arbetstid, vi hade nyligen en genomgång av pensioner på jobbet och med det nya systemet så förlorar man mycket av att jobba deltid. Det gamla systemet valde ut ens bästa 15 år eller nåt sånt och beräknade pensionen på det, det nya systemet där vi som är födda på 70-talet i bästa fall kan räkna med att få 50% av vår lön i pension, räknar på 40 år, det gör alltså skillnad på pensionen om man jobbar deltid några år. Det finns alltså fler anledningar att dela än för att man ska vara "politiskt korrekt".

Nu hänger jag inte riktigt med: vi är båda födda på 70-talet och har ju inga avsikter att separera :love: - spelar det då någon roll om den ena jobbar 80% eller om båda jobbar 90%?
 
Sv: Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

Silverkedjan skrev:
Jag tycker inte man måste dela på nedgången i arbetstid.

Nä, men det tycker somliga av min släkt och vänner... Jag tycker att det måste vara upp till varje enskilt par. Men själv skulle jag vilja dela på det (om vi överhuvudtaget går ner i tid - vi har tänkt försöka på 2 x 100%) om det bara gick.
 
Sv: Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

Silverkedjan skrev:
Finns det några arbetsuppgifter din man kan göra antingen hemifrån eller på andra tider ? Tex ha tre lite längre dagar och två kortare - när HAN hinner hämta på dagis.

Ja det är mycket möjligt.
Vi har tänkt göra så att han lämnar kanske vid niotiden på morgonen (han kan nog styra sina möten så att han aldrig behöver börja så tidigt) och jag får istället åka till jobbet i ottan och hämta vid tre-halvfyratiden. Båda kan vi förmodligen jobba till viss del hemifrån. Men tyvärr lär det innebära att vi två aldrig kommer hinna ses... :( Nåja, jag ska inte klaga, jag har själv varit med och gjort barn så det ska nog ordna sig...

Sorry Mino, att jag snodde ett hörn av din tråd, det bara blev så... :cool:
 
Sv: Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

mino skrev:
Problemet är inte att de förvägrar mig min sjukskrivning, problemet är att ingen människa har någon aning om vad som är 50% av mina arbetsuppgifter eftersom det är litegrann upp till mig att se till att det blir 50% eftersom ingen vet och när jag gör det känns det som om det när det kommer till kritan så tycker alla att jag ska prioritera just deras grejer, det är väldigt frustrerande.
Men du, ärligt talat! Det är 2 månader kvar tills du är beräknad att föda. Barnet skulle kunna titta ut i övermorgon om du har otur - HUR löser de det då? HUR ska dina uppgifter lösas medan du är föräldraledig - inom väldigt överskådlig framtid?
 
Sv: Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

Då skulle helt jag klart satsa på gemensamma mornar och att du försöker ta igen tid på kvällen hemifrån eller någon enstaka längre/tidig dag.

Vi har gjort så att vi prioriterat morgontiden när jag inte har morgonrond - supermysigt att få sova lite och gosa med barn och äta frukost ihop på morgonen.

Jobbar hellre lite extra på kvällen för att slippa det där morgonstressandet när man ändå väcker ungen när man försöker smyga iväg :crazy:
 
Sv: Hur förhålla sig till 50% sjukskrivning på jobbet?

mino skrev:
Problemet är inte att de förvägrar mig min sjukskrivning, problemet är att ingen människa har någon aning om vad som är 50% av mina arbetsuppgifter eftersom det är litegrann upp till mig att se till att det blir 50% eftersom ingen vet och när jag gör det känns det som om det när det kommer till kritan så tycker alla att jag ska prioritera just deras grejer, det är väldigt frustrerande.
Men; även om du har ett självständigt jobb så måste ju du och din chef gemensamt kunna gå igenom dina uppgifter (min chef har nog inte heller detaljkoll på allt jag gör) och prioritera och delgera till andra?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 898
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 105
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp