Hur fördela!?

LenaF86

Trådstartare
Har 1 bruksnordis som ska äta ca 10-12 kg hö/dag, 1 shettis/russ som ska äta ca 5-6 kg hö/dag & 1 russ som ska ha ca 7-8 kg hö/dag!

(Ja dom är överviktiga hela bunten)

Men jag får panik, hur i hela friden ska jag fördela på 1 dag lixom?

Jag vill att dom ska ha att tugga på under natten så vill att dom ska ha "mest" då & dom står på halmbädd!

Dom går ut ca 07.00 & får frukost ute.
Å dom går in vid 22-23 på kvällen..

Självklart får dom hö under dagen, men vill ha dom bästa råden ändå inför snön & det blir nada att tugga på :)


Dom går i en stor skogshage ihop med en äng & det finns att äta, men d är inte så speciellt näringsrikt nu:p

Väldigt tacksam för svar :D
 
är det rätt uppfattat att dom får frukost, lunch (och ev. middag?) ute, och så kvällshö inne och där har dom halm?
Går alla i samma hage?

om alla går i samma hage, så skulle jag dela upp såhär:
frukost:
Nordis: 2,5 kilo
shettis/russ: 1,5 kilo
russ: 1,5 kilo

lunch
nordis: 2,5 kilo
shettis/russ: 1 kilo
russ: 1,5klio

middag:
nordis: 2,5kilo
shettis/russ: 1kilo
russ: 1,5kilo

kväll:
nordis: 4,5 kilo
shettis/russ: 2,5 kilo
russ: 3,5 kilo

om hästarna bara får frukost, lunch och kväll så skulle jag dela upp det jag skrivit som middag på frukost och lunch. Eller om dom får frukost, middag och kväll så skulle dom få det jag skrivit på lunch nu till frukosten.
 
är det rätt uppfattat att dom får frukost, lunch (och ev. middag?) ute, och så kvällshö inne och där har dom halm?
Går alla i samma hage?

om alla går i samma hage, så skulle jag dela upp såhär:
frukost:
Nordis: 2,5 kilo
shettis/russ: 1,5 kilo
russ: 1,5 kilo

lunch
nordis: 2,5 kilo
shettis/russ: 1 kilo
russ: 1,5klio

middag:
nordis: 2,5kilo
shettis/russ: 1kilo
russ: 1,5kilo

kväll:
nordis: 4,5 kilo
shettis/russ: 2,5 kilo
russ: 3,5 kilo

om hästarna bara får frukost, lunch och kväll så skulle jag dela upp det jag skrivit som middag på frukost och lunch. Eller om dom får frukost, middag och kväll så skulle dom få det jag skrivit på lunch nu till frukosten.

Ja du förstod rätt
Fast just nu får dom "bara" frukost- lunch- kvälls hö..
Frukost & lunch ute, kvälls/natthö inne, med hela boxarna fulla i halm
Alla går i samma hage.

Dom är sysselsatta ute då dom det fortfarande är massa bete kvar (men som jag skrev, d är inte så näringsrikt nu misstänker jag) + skogen.
 
Senast ändrad:
Hej!

Jag hade nog gett 1,5 kg hö och 1 kg halm till varje häst och fodring ute. Sen hade jag balanserat upp resten inne. Fast det gäller nog bara vintertid, finns det gräs har de att tugga på ändå och då hade alla fått 1.5 kg/fodring ute. Det är ju svårt att se till att rätt häst äter rätt hög ofta, så samma mängd borde minska risken att de snor varandras mat.

/Lavinia
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
781
Senast: Luff
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
751
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp