Hur fixa uppvärmning i sadelkammare?

Annanaz

Trådstartare
Vi har en fd arbetarbarack som sadelkammare och täckesförvaring. Hur löser man som bäst uppvärmning på en sådan? Nu har vi haft ett eldriven oljeradiator men det känns varken ekonomist, bra eller säkert.

Byggnaden har två rum, ett för sadlar etc och ett för täcken. Golvet är oisolerat trägolv i övrigt isolerad.

Jag funderar på en luftvärmepump? Hur låter det? Har ingen erfarenhet alls av sådana.
Mvh Anna

Sv: Hur fixa uppvärmning i sadelkammare?

En luftvärmepump kostar ju en slant (vår gick på 20-25 000) så det skulle nog ta väldigt lång tid innan det inköpet lönade sig... men kanske kan du hitta någon begagnad? Isolera golvet vore nog en idé också.

Men, jag måste fråga: Varför vill man ha sin sadelkammare uppvärmd..?!

Jag förstår att man kan vilja ha värme för människokomfort - men i så fall är det nog billigare med en värmefläkt som enbart sätts igång när människan står där och vill bli lite uppvärmd!

Finns det något annat syfte med uppvärmning av sadelkammare som jag har missat?

Jag har haft täcken och sadlar i ouppvärmda sadelkammare i alla år och de har mått prima!

Men, jag måste fråga: Varför vill man ha sin sadelkammare uppvärmd..?!

Om man har en lagom temperatur så att där inte är fuktigt så blir det inte en massa mögel på lädret. Dessutom torkar ju blöta täcken om där finns värme ( självklart i kombination med lämplig ventilation).

Visst har det hänt att jag behövt torka av mögelblommor på en och annan sadel som hängt länge, men jag har haft sadlar i ouppvärmd sadelkammare i 25 år (och några av dem har troligen hängt längre än så, äger bla två Passierer från mitten av 70-talet) och dessa sadlar är fina i lädret! Förstår liksom inte hur det kan vara ekonomiskt (eller miljömässigt) försvarbart att värma en sadelkammare?
Och täcken torkar i kallstall också!

Se till att börja i rätt ände, isolera ordentligt innan du börjar att titta på alternativ för uppvärmning.

Med ett oisolerat golv och resten endast bristfälligt isolerat så, ja då är det ju däri problemet ligger.

En elradiator som är korrekt uppsatt och håller rätt standard för utrymmet är inte särskilt farlig, det som är farligt är när man har tex en kupévärmare uppställd i en stallbyggnad eftersom denna värmekälla inte är gjord för den miljön.

Det finns elelement som uppfyller kravet IP 54 C som då tom kan placeras inne själva stallutrymmet...

Så lägg du istället krut på att isolera baracken ordentligt så ska du se att det räcker med minimal uppvärmning med tex elradiator IP54C eller ett sandfyllt elelement.

Det lutar åt att det blir en fläktradiator och en vattenavfuktare som vi fått tips på är bra. vill ha en låg temp men tillräckligt för att torka täcken när det behövs. Vi har alla vintrar klarat oss helt utan värme där men om man hängt in ett blött täcke där så har det gått att ställa täcket upp dan efter eftersom det varit stelfruset. Nu bygger vi en lösdrift så nu kommer vi inte ha några hästar som värmer upp resten av stallet.

Jag tror att det där med mögel eller inte beror på många olika faktorer, t.ex. klimatet där man bor (kalla, torra norrlandsvintrar eller som här, lite fuktigare när kylan inte är som värst) och typen av byggnad det handlar om.

Vi får väldigt lätt mögel i vår stora, luftiga sadelkammare om vi inte håller en underhållsvärme på 5-10 grader på vintern. Men det är betongväggar där, och byggnaden i övrigt är i sten. När den kalla fukten slår till blir det snabbt väldigt rått.

jag tänkte med hålla en temp på 10 grader. Det har jag hört är det bästa för lädret och en avfuktare. Tror ni den tempen räcker för att torka ett regnblött täcke, med avfuktarens hjälp?

Det tråkiga med vanliga avfuktare är att de fungerar dåligt vid tio grader.

ok det visste jag inte, det jag hörde var att om man skulle ha en låg temp behövdes avfuktare för att täckena skulle torka. Men jag kanske ska börja med elementet och se lite vilka behov vi får i vinter. Om det tar tid att torka gör inget men jag vill inte att grejorna ska frysa till is så egentligen är det mer en frostvakt jag skulle behöva.

Jag bor precis vid kusten i Skåne och fuktigt är en underdrift när det gäller att beskiva klimatet här vintertid, men vi har kunnat haft sadlarna hängande i ett kallstall året runt utan något som helst problem med mögel och jag tror att en avgörande faktor är att stallet är mycket väl ventilerat och att de hängt luftigt på en öppen vägg och inte i något hörn eller i ett mindre stängt rum.

Det finns två typer av avfuktare, dels de vanliga som fungerar bäst vid lite högre temperaturer men sen finns det en annan sort som arbetar efter en annan princip, kallas sorptionsavfuktare, och de går att använda även vid låga temperaturer.

Kanske är det en sådan du fått råd om? Men de brukar vara ganska dyra.

Jag gjorde fel fast åt andra hållet, köpte först en dyr sorptionsavfuktare för att använda inomhus men bytte till en vanlig kondensavfuktare som är effektivare vid normal inomhustemp. men under 12-13 grader avfuktar de nästan inget.

Jag tror att det är en bra stategi att börja med elementet och se om det räcker, för varje grad som temperaturen höjs sänker luftfuktigheten ganska mycket vintertid.

Senast ändrad:

tack för dina svar! nu vet jag lite mer vad det handlar om!

Liknande trådar

Anläggning Har precis köpt hus (i fredags) och har nu påbörjat bygget av stallet till mina två hästar. Håller på att slita med golvet, eftersom...
Svar
4
· Visningar
1 632
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka