Hur farligt är egentligen höögt proteinöverskott?? Alexandra??

L

Lord Owen

Eftersom jag lyckats få tag på ett bra hö (för bra.. :angel: ) så blir det krångel med givorna. Hästen vill ha minst 9 kg hö för att må bra, dvs inte bli för mager eller bli knasig av att inte få tugga. Detta ger ett rätt stort överskott i speciellt protein.

Hans behov är ungefär 370 Smrp, han får i sig 766 Smrp per dag!! Men då bara genom höet, han får inget kraftfoder eller annat som kan bygga på detta.

Alltså, är detta farligt? Det är ju nästan dubbelt så mkt som han behöver! Visserligen ska han enligt tabellerna ha ett behov på 60 MJ per dag men klarar sig inte på det i praktiken utan måste då ha 90 MJ, så man kanske ska ta det lite kallt med siffrorna. Men ändå, 766 Smrp! Ska ju dra ner på höet nu mot sommaren men det är ändå läskigt högt.

Sedan kan man ju fundera hur de som har fri tillgång gör om de har hö med högt protein.. Hur funkar det, borde ju bli skithögt över behov, eller?

Verkar det farligt högt? :crazy: Hästen är 10 år, normalfödd (nästan svårfödd skulle jag säga), väger ca 500 och är 150-155 hög. Han jobbar lätt-normalt arbete just nu.


Hjälp någon. :crazy:
 
Sv: Hur farligt är egentligen höögt proteinöverskott?? Alexandra??

Proteinöverskott från grovfoder är ingen fara, lägg inte på något extra kraftfoder bara så ordnar det sig nog. Ge bara så mycket hö att det täcker hans behov och så kan du ge halm som extra tugg om du har möjlighet.
 
Sv: Hur farligt är egentligen höögt proteinöverskott?? Alexandra??

Jomen hans behov "enligt tabellerna" är 360 Smrp och 66 MJ om man ska vara petig. Det är lika med ca 6 kg om dagen. Men det funkar inte med det i praktiken. Oavsett om jag blandar det med halm. Han blir ett benrangel. :crazy:

Så du tror inte att det är någon fara att ligga så högt över hans "behov" om man inte lägger till något genom kraftfoder? Kan inte proteinöverskott från hö ge fodergallor och liknande precis som proteinöverskott från kraftfoder? :confused: Nu har han ju gått på den här mängden hö och överskott hela vintern och det har varit nada problem men man blir lite nojig.. :crazy:
 
Sv: Hur farligt är egentligen höögt proteinöverskott?? Alexandra??

Har han ett behov av 90 MJ energi borde hans behov av protein vara 6 x 90 = 540 g... Fortfarande lägre än 766, men överskottet blir inte SÅ stort i alla fall... Och på ett bra, tidigt bete kan hästarna få i sig uppåt 170 g smbrp /kg ts, inte skulle väl en (mer lättfödd) "tabellhäst" av din hästs storlek nöja sig med mindre än tre kg ts av det...
 
Sv: Hur farligt är egentligen höögt proteinöverskott?? Alexandra??

Men om du har konstaterat att han har ett MJ-behov som är högre än tabellhästens så måste du ju fodra efter det, eller hur? Behöver hästen 9 kg hö istället för 6 så ska du ge det.

Behovet av protein och mineraler är relaterat till MJ-behovet, så det ökar alltså också. Behöver hästen nu 99 MJ istället för 66 så bör proteinbehovet alltså vara 594 g istället för 360.

Men de siffror du angett så har du ett väldigt energirikt hö med 11 MJ/kg foder, (om jag räknat rätt :angel: ) så det kanske blir alldeles utmärkt att byta ut 1 kg hö mot 2-3 kg halm? Det ger ju längre tuggtid också.

Men proteinöverskott från grovfoder är oftast inget att oroa sig för, då ett vanligt bete har en smrp/MJ-kvot på ca 14, och de flesta hästar klarar det alldeles utmärkt... ;)
 
Sv: Hur farligt är egentligen höögt proteinöverskott?? Alexandra??

Smart, jag tänkte aldrig på att jag skulle räkna om Smrp behovet efter vad jag konstaterat att hans behov är i Mj. Tack!
 
Sv: Hur farligt är egentligen höögt proteinöverskott?? Alexandra??

Ja, jag bytte till halm förut men han hen sket i den. Bokstavligen. Han åt kanske ett ½ kg halm efter att höet tog slut men sedan bille han inte ha mer. Punkt liksom.. Så får hoppas på ett lite mer lätträknat hö eller så i höst. :p Men ska försöka lite mer med halmen.

Ja, det är mer noga 10,6 Mj per kg foder. :crazy:

Läs svaret till ovanstående också!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur farligt är egentligen höögt proteinöverskott?? Alexandra??

Andas, och kom ihåg att ignorance is bliss :devil:

Det är ingen fara, du skulle dö i rena chocken om du visste vad det är för MJ/SRP kvot i bra BETE *flinar*

Så, var du glad istället, ge fan i kraftfoder och glöm bort dina nojor =)
 
Sv: Hur farligt är egentligen höögt proteinöverskott?? Alexandra??

haha, ja jag skrev dig i rubriken för att jag vet att di räknar mkt. :D


hm, jo. det är nog bara jag som inte borde börjat räkna foderstater. blir så nojig. :p
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 735
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Jag har när jag köpt hö till min insulinresistenta häst, fokuserat på mängden socker och aldrig reflekterat över att mängden protein...
Svar
13
· Visningar
2 112
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Fick mina mineralsvar på höet, tyvärr bara CA och P... inget magnesium :/ Med så lite som 5kg/dag så är både CA och P över det hästen...
Svar
2
· Visningar
668
Senast: Nokke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp