Hur får ni i era hästar Carrageen?

Fiffi1

Trådstartare
Tips önskas.
Har provat med vetekli, blanda i Lusernet och med betfor.
Hon blänger på mig och fnyser.
Hon äter bara vetekli och Lusern just nu så jag vill egentligen inte blanda med betfor men det har hon älskat förut.
Carragenet som hon får på kvällen är för det mesta uppätet på morgonen förutom små geleklumpar som hon lyckats petat ur.
Hon har snart ätit i två veckor ca 2 dl/dag, hon ska tillslut ha 7 dl/dag hur nu det ska gå!!!!
 
Varför ska hästen äta Carragenet? varför ska den äta så mycket? Du ka inte hitta nåt annat tillskott att ge hästen som tillför samma sak som algerna du ger nu? Om hästen efter 2 veckor fortfarande inte vill äta så tror jag att du kommer att få problem att få hästen att äta i fortsättningen också den tycker troligen att det smakar väldigt äckligt.
 
Det är en ponny med kronisk bronkit och astma. Blev väldigt dålig förra sen våren- mycket pollen.
Doseringen är 500kg - 1 liter/dag, hon väger ca 350-400kg.
Vill att hon ska äta alger istället för kortison mm.
Algerna är verkligen äckliga, de luktar skunk när man kokar.
 
Om jag minns rätt så blandade jag Carrageenmojset med den vanliga maten (bl.a kli) och pållen åt det, om än lite misstänksamt. Kan du tänka dig att ge det med nåt gott som morötter i små bitar? Och dra ner lite på övriga kraftfodret om det behövs?
 
Om jag doppar moroten i carrageenet så tar hon inte emot den :( Hon ville inte ha morötter i höstas heller när jag gröpte ur och lade i kortisontabletter. Annars äter hon det mesta, äter gärna jorden i skogen samt dricker ur gamla vattenpölar :p. Det är konstigt att hon tycker carrageenet är så hemskt, det luktar ungefär som gammalt gräs som tiar fram på våren och hon äter gärna det gamla gräset i hagen...
 
Min häst äter visserligen inte just Carrageen, men han äter alger (ishavsalger från Alg-Börjes). Han älskar sin alger! Äter dom ur handen om han får, och har fått mkt bättre aptit! :love: Jag blandar dom i betfor.

Vad är det för skillnad på Carrageen och alger egentligen? (Carrageen är det tång? eller liknande?)

Mvh Huntress
 
Jag finhackar gelen innan jag blandar den i betfor eller lusern. Betfor funkar klart bäst, och jag geggar även i havre och allt för att "späda ut" algerna. Ger 1 liter morgon och kväll, och det går i om än lite trögt. Det gäller att mosa sönder klumparna till minsta möjliga bitar och sen slår jag över hett vatten så att det mojjar ihop sig.

Min häst var också tveksam men äter nu, om än efter lite geggande. Så kämpa på ett tag till du.
 
Carrageen är röd-alger från Alg-Börje!!!
Det din häst får är kanske brun-alger, det ska jag använda efter röd-alger kuren som kanske är ett halvår, åtta månader beroende på hur hon svarar på behandlingen.
Vår ponny har vätska i lungorna och har astma, hon vill inte att vi spänner sadelgjorden hårt utan förendrar när barnen rider barbacka. Vi har nog varit lite försiktig att rida mm för på påskafton drog hon + stallets travare iväg på en skentur ca 7km. De stack när stallägaren skulle släppa in dem för kvällen, 3km till byn på asfalt, räsa runt och sedan tillbaka på asfalt tills jag mötte dem när de var nästan hemma de stannade bägge två och jag tog ponnyn och vi gick hemmåt, travaren fortsatte själv en bit men kom tillbaka för ponnyn är ledaren. Hon var väldigt anfådd men inte så att hon höll på dö och vi har bara promenerat henne i ca 10 månader.

Det slutade bra, inga skador på dem och en himla tur att det var påskafton - lite trafik och inte så mycket folk ute.
 
Då ska jag börja finhacka det mer, klumparna som hon petar ut är lite större. Fortsätter nog med att blanda det med betforen då.
På frukost får hon bara lusern och horse hage. Kväll är det lusern, vetekli vitaminer + horse hage. Jag slutade med kraftfoder när hon åt kortison för vet. varnade för fång.
Ponnyn svälde väldigt mycket efter kortisonet, såg ut som en liten ardenner.
 
Jag ger pelleterad lusern som jag blöter till en härlig sörja, du kanske ger hackad? Isåfall tror jag min är lättare att blanda med, men funkar det ändå för dig så är ju det det bästa.

Jag fick en jätteeffekt på min häst efter ca 3 veckor med algerna - han blev tvärdålig på alal sätt, och då drog jag ner kuren till hälften och alla otäcka symtom försvann, och kvar fanns en om inte helt frisk häst så en betydligt friskare iallafall, så lycka till!
 
Om du får problem i fortsättningen med att få i din häst Algerna så är mitt tips att använda örter. Det finns mycket bra örter / blandningar för just hästar som har problem med luftvägarna. Brukar vara mycket lättare att ge i fodret och det är inte några stora mängder som ges. Det funkar kanon och kanske även bättre än Caraagen. Kan inte skriva ut så mycket mer här med risk för att det tas bort så vill du veta mer kan du privatmaila.
Lycka till :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 730
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 008
Senast: Soffan74
·
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp