Hur får man mer fosfor i höet?

Lillsillen

Trådstartare
Det har visat sig att vi har genomgående fosforbrist i vårt hö.
Däremot smp rp och E är helt godkännt.
Vi gödlar överhuvudtaget ingenting, eftersom vi har äldre hästar som är runda o goa och mest promenadsrids.

Så, vilka faktorer är det som styr fosforn?
Kan man "gödsla upp" bara den, utan att öka ca, smb rp eller E?
Vad använder man isåfall?
Och var hamnar man prismässigt?
Eller lönar det sig att fodra med fosforbalans till 8 hästar.

Inte helt lätt att svara på förstår jag, men nån av er kanske har nån teori??

Årets skörd var per kilo foder: ca 4,2 och P 1,1
...inte kul!!
Lika illa var det förra året.
 
Sv: Hur får man mer fosfor i höet?

Prata med dom på granngården(lantmännen eller vad det nu heter) dom borde veta sånt...
 
Sv: Hur får man mer fosfor i höet?

Uppenbarligen hjälper det inte alltid att gödsla vårt är gödslat med NPK efter konstens alla regler men kom in med värden per kilo foder på CA 3,1 och fosfor 1,4 lite bättre men inte mkt det som räddar mig är vetekli innehåller som bekant mkt fosfor så nu åker alla hästarna på en giva vetekli.
 
Sv: Hur får man mer fosfor i höet?

Skall man göra efter konstens alla regler så skall man först markkartera o sedan gödsla därefter.
PL
 
Sv: Hur får man mer fosfor i höet?

Du har i havre en Ca/P kvot på 0,21 (snittberäkning från Lantbruksuniversitetet i Uppsala) så ger du havre får du räkna med det också och som tidigare skrivits är fosforhalten hög vetekli.
 
Sv: Hur får man mer fosfor i höet?

tror d finns konstgödsel med bara P.

men d bästa är att se vad marken egentligen behöver!
 
Sv: Hur får man mer fosfor i höet?

Ekonomi är kanske inte min starka sida, men... Om ni ändå inte tänkt gödsla vallen är min instinktiva tanke att det måste vara billigare att ge tillskott i fodret snarare än att sätta sig i traktorn?
 
Sv: Hur får man mer fosfor i höet?

Kom fram till att min häst fick för lite P/ca köpte ett tillskott i pulverform, kanske finns med bara fosfor också? Köpte mitt på Eko
 
Sv: Hur får man mer fosfor i höet?

När det gäller foderstaterna, så kan jag få till dem rätt bra med fosforbalans, Krafft miner vit, vetekli och soja.
Men det var ju inte det som var frågan,,,,,,

eftersom vi VARJE år har detta problem, ville jag lösa det redan ute på åkern, och inte i krubban...
 
Sv: Hur får man mer fosfor i höet?

peter_lundin skrev:
Skall man göra efter konstens alla regler så skall man först markkartera o sedan gödsla därefter.
PL

Precis. Sedan måste man också få gott om vatten av vår Herre :angel: Har man möjlighet till konstbevattning så plockar man ju givetvis fram sina rör
 
Sv: Hur får man mer fosfor i höet?

Min gissning är att det är billigare att ge det som tillskott i fodret. Annars har man ju alternativet att gödsla. Det finns rent P-gödsel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp