Hur får man i en get en riktigt äcklig medicin?

fejko

Trådstartare
varje dag i en månads tid? Min get ska ha antiinflammatorisk medicin varje dag i en månad. Alla som haft getter vet att de är extremt långsinta och smarta djur som sällan går på samma trick två ggr.

Ingivare, lång pinne som en skjutsar in tabletten med så den inte går att spotta ut.
Hade vi till fåren.

Mig veterligen är getter oerhört kräsna med maten men att de kan få för sig lustiga saker som att det är gott (snarare kul) att äta stövel. Det jag sett är att de noggrant undersöker varje blad de äter innan de slukar det.
De har en otrolig finmotorik i munnen som motsvarar vad vi gör med fingrarna. Och är nyfikna och undersöker omvärlden. Så allt de gör med munnen är inte "ätande". Men det kan väl vara för att det missförståtts som de fått det ryktet, kanske?

Om jag har bitit av moroten vill de inte äta den (äcklig mattesaliv). Likaså om jag matat en annan get innan. Då bara luktar de på maten/handen och grinar illa.

Däremot äter de gärna papper och tuggar på läderprylar.

Liknande trådar

Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 408
Senast: Alexandra_W
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 223
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
328
Senast: MiaMia
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
754
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?