Hur får jag lågform i tömkörning

Plankton

Trådstartare
Pållan har problem med SI-leden och har mest skrittats under 2 år men är nu så fräsch att det är dags satt sätta igång henne i trav o galopp. Detta gör jag från backen med tömkörning. Jag är inte speciellt duktig men har lärt mig under de veckor vi hållit på och har fått tips av en duktig tjej i stallet. I början blev det inte så mycket form alls men med lite träning har vi nu kommit till form i trav och gallopp, tyvärr blir det dock en hög form och jag vill ju ha henne låg för ryggen skull. Jag har tömmarna fast i bettringarna (rakt gummibett) och sedan genom näst nedersta ringen på gjorden. Någon som kan tipsa hur jag kan få henne i lågform?

Sv: Hur får jag lågform i tömkörning

Jag brukar ha chambon också det hjälper till lite men sen mycket halvhalter och framåtdrivande så hon söker sig ner.
JAg brukar köra volter och sen ta spåret över till andra volten och då ska de öka och bjuda friskt på rakan. sen en havhalt o så ner i tempo prova ska du se

Två saker behöver uppnås:
1) Du måste få hästen att länga sitt bakbenssteg.
2) Eftergift från din sida.

Enkelt beskrivet ökar du drivningen så att hästen vill röra sig fortare, kombinerat med halvhalter för att få den att inte springa fortare (alltså röra benen snabbare). Vid varje tillfälle den reagerar rätt ger du tydlig eftergift, varvid den söker sig framåt nedåt för att följa bettet. Från början håller det oftast bara några steg i taget, men efter ganska kort tid lär sig hästen att stanna i balans själv, eftersom det kommer en halvhalt varje gång den hamnar i framvikt. Så fort hästen går i den form du vill ha den i, ska tömmarna hänga och du är eg bara beredd att gå in och påverka.

Att det är en riktig lång/låg ser du på att rumpan sänks och bakhovarna sätts i längre in under hästen och är i marken längre tid, oftast.

PS. Jag tycker du ska sätta tömmarna i en högre ring. De ska komma uppifrån mot hästens mun för att eftergiften ska komma framåt nedåt. DS

Senast ändrad:

Om du inte är helt hundra avstämd i handen så kan det vara svårt att få hästen att slappna av.
ett tips, om hästen är van och relativt säker i tömkörningen är att ha fri töm på innersidan. du drar då yttre tömen från bettringen via en av de högsta ringarna på gjorden, och den inre tömen löper bara från bettringen direkt till din hand.
det finns då inget som drar i hästens innersida utan den har bara yttertömen som blir ganska stadig och stabil. får dem att koppla av och söka sig framåt/nedåt i god balans.

du måste då byta tömfästning när du byter varv.

i min egen erfarenhet så brukar avslappningen och bjudningen komma efter hand som hästen lär sig förstå tömkörningen, och stärker upp sig. Om man får problem med formen i en högre gångart bör man backa ett steg till den lägre gångarten och jobba där ett tag innan man försöker igen.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
915
Senast: Ridaranka
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 449
Senast: Liten
·
Hästhantering Tömkör vår 7åriga fullblodsvallack 1-2/vecka, longerar ibland men oftast tömkör vi och det har funkat kanon. Han blev opererad i halsen...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: karindk60
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama