Hur får jag hunden att äta?

W

withoutyou

Min amstaff hane på 10 månader får mat morgon och kväll och alltid samma tider. Han får endast sin mat och inget vid matbordet osv. Han får den ranson han ska ha för sin vikt osv. Men han vill inte äta.

Vi går promenader på ca 4-6 km morgon och kväll, han aktiveras dagligen både psykist och fysiskt. Men vill inte äta. Sammanlagt på en vecka så ger vi honom 14 mål mat av dom äter han ca 4-5 mål mat.

Jag har provat att byta foder,blandat olika fodersorter, struntat i att gett honom mat, struntat i att aktivera honom, gett han bara 1 mål mat om dagen, låtit maten stå framme. Veterinär har undersökt honom men inte hittat något fel, mer än att han är kräsen.

Hur ska jag få honom att upp maten som erbjuds, har ni några tips?

Orolig Matte:confused:

Sv: Hur får jag hunden att äta?

Provat färskfoder? Mina hundar blir som galna och äter jättebra... Torrfoder ger de inte mycket för, det kan ligga kvar i skålen hela dagen.

Det räcker att jag blandar hälften färskfoder hälften torrfoder så äter de med god aptit.

Jag har testat att ge honom färskfoder och det åt han gladeligen i 2 dagar sen ville han inte ha det, varken blandat med torrfoder eller bara just färskfoder. Jag har aldrig varit med om en sådan här hund så jag vet inte riktigt hur jag ska hantera situationen.

Hur är han i hullet då?

Och kanske han helt enkelt tycker att det är tråkigt att äta? Genom att stoppa maten i petflaska/aktiveringsleksak eller lägga ett spår där maten ligger i slutet av spåret så kanske man kan få upp hans aptit?

Enligt veterinären så är han inte mager, men han tyckte att han gått och väl kunde lägga på sig 2-4 kg extra.

Ja det kanske man borde prova!
Det ska jag absolut testa, tack så mkt för tipset!

Min första tanke när jag såg åldern och könet på din hund var om det kan finnas mycket löptikar i området? det är ju iofs inget svar på din fråga men kan vara en anledning till att han inte har någon vidare aptit.

Där vi bor så är vi de enda som har hund inom en radie av 5 km, vi var visserligen hem till mamma och sov över 2 nätter och hon hade 4 st tikar i höglöp, men då åt han gladeligen, hemma hos mamma äter han alltid, nu när han är hemma hos mig igen så vill han inte äta. Jag funderar på om han saknar sällskapet av en annan hund, kan han vara deprimerad under måltiderna?

Att han äter hemma hos din mamma kan ju bero på att han inte vill mista sin mat till någon av hennes hundar? Min tik åt väldigt dåligt som valp men åt alltid i sällskap av andra hundar.

De flesta unghundar brukar "matstrejka" vid 10-12 mån, och i de fall jag har sett, så verkar det bästa vara att vänta ut det. Givetvis bör man ändå undersöka hunden först om den vägrar äta helt plötsligt, och hålla koll på hullet så att den inte blir mager.

Annars har jag hört talats om två, visserligen relativt drastiska, åtgärder man kan sätta till:

* Kastrera hunden. I många fall börjar de äta som hästar igen.

* En kompis hade en hund som inte ville äta i den åldern, och som dessutom HATADE dammsugaren. Hon började således dammsuga varje måltid, och hunden åt ju snabbt som attan för att dammsugaren inte skulle ta hans mat. :rofl:

I hundrastgården dit vi oftast går så är det en liiiiiten hund som bara äter när det finns konkurrens så han får sin mat där varje dag. Verkar jobbigt dock.

Jag testade att kasta ut kulorna på golvet vid morgonmålet idag och han åt faktiskt upp allting, verkar som att det är tråkigt äta ur matskålen kanske. Så jag ska testa och kasta ut maten på golvet till kvällen så får vi se huruvida han äter då :)

Vad bra! Att slänga ut frukosten i skogen när man är ute och går, på gräsmattan, gömma i något rum osv. kan också vara bra :).

Min hund åt nästan ingenting länge innan vi bytte till färsk foder..
Ett knep vi hade då han under en period knappt åt hälften var att nästan hota han, stå och morra vid matskålen så han skulle känna sig pressad. Låter brutalt men maten fick han i sig..Hahaha :D

Brukar du spåra med hunden? I så fall kan du passa på att lägga maten i spårslutet. Dom dagarna jag spårar och gör detta äter mina hundar som aldrig förr (även om dom normalt inte matstrejkar) :D

Min väninnas hund åt förskräckligt dåligt så hon provade min aktivitetsboll, och numera har hon ärvt den och hunden äter som vanligt.

Jag håller med Ravishing, låt hunden jobba för maten. Sluta ge i matskål överhuvudtaget.

Sen tror jag du ska jobba på din inställning, jag har själv varit i samma sits, till slut blev liksom som om hela hemmet stannade om hunden närmade sig matskålen. "Han tänker äta, ingen rör sig eller slår i nån dörr, eller andas tungt, då kanske han slutar""

Det blev mycket bättre när jag började tänka mer: "Skit i det då"

Jag har en 6månaders bordercollie hane. Han äter VÄLDIGT dåligt. Han äter hälfen av den ranson han bör äta. Jag pratade med veterinär och med personal där jag köper fodret. Han får eukanuba puppy & junior. Jag tog upp med veterinär att han äter dåligt, och hon sa att så länge hunden är frisk och pigg ska jag inte oroa mig. Han är åt det magra hållet men verkar stanna där, går varken ned eller upp. Hon sa att det finns hundar som är duktiga på att hålla den vikt som dom mår bäst av.

Men jag har ändå pratat med folk om tips, och kommit på egna tricks.

En kursledare sa att han ska få sina måltider strikta tider, äter han inte tar jag bort maten direkt. Så det inte blir förgivet att det alltid finns mat där. (kan gå någon dag av hunger tills dom inser att man visst bör äta!) Dock har jag använt katten som hjälp :laugh: , hade aldrig gjort detta med min förra hund då han skulle blivit mataggressiv. Men denna hund är inte sådan. Jag brukar ställa fram hans mat och locka på katten (katten älskar han mat), då vill hunden plötsligt ha men han får inte maten då! Utan jag sitter och ger några bitar till kissen och myser med den, så får han sitta och vara avundsjuk en stund. Sen när jag släpper fram honom slukar han maten i ett naffs!

Sen tror jag du ska jobba på din inställning, jag har själv varit i samma sits, till slut blev liksom som om hela hemmet stannade om hunden närmade sig matskålen. "Han tänker äta, ingen rör sig eller slår i nån dörr, eller andas tungt, då kanske han slutar""

Det blev mycket bättre när jag började tänka mer: "Skit i det då"

Precis. Så gjorde min sambo också när unghunden började matstrejka, stod som en hök och vakade över henne ifall hon skulle lämna maten eller inte. Tills jag fick syn på det och helt enkelt förklarade att om hon inte äter upp sin mat så kommer någon av de andra hundarna att göra det, och då får hon vara utan mat. Jag vägrar stå och dadda med maten till en frisk hund.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
523
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 518
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 277
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka