Hur får jag henne att slutta ätta på el sladar?

Lejonstjarna

Trådstartare
Min snart 9 månaders jämte tik har börjat med en jätte farlig syselsätnig när hon är ensam hema. :crazy:
Hon bitter sönder elkablar och sväljer bitar av dem!
Hitils har hon haft sönder en hårtork ett strykjärn och en antänslad.
Det är inte länge hon är ensam om dagarna enast 4,1/2timar. Vi går ut med henne inan och efter precis efter att vi komit hem.
Hon har sälskap av den äldre hunden vi har och två katter så hon är inte helt ensam.
Vi har förs med att ge hene aktiverings leksaker och ben och pinar. Hon får långa promenade och får jobba varge dag med huvudet som tränig och sök. Men ändå värkar det som om vi inte gör tillräkligt med henne.
Just nu såfår hon va fastbunden då vi inte är hemma för vi är livrädda att hon skall bita i en slad som det är stöm i. men att ha henne fastbunden inomhus ser jag inte som en lösnig på problemet.
Har ni några tipps på hur vi skall göra?

Sv: Hur får jag henne att slutta ätta på el sladar?

Lejonstjarna skrev:
Min snart 9 månaders jämte tik har börjat med en jätte farlig syselsätnig när hon är ensam hema. :crazy:
Hon bitter sönder elkablar och sväljer bitar av dem!
Hitils har hon haft sönder en hårtork ett strykjärn och en antänslad.
Det är inte länge hon är ensam om dagarna enast 4,1/2timar. Vi går ut med henne inan och efter precis efter att vi komit hem.
Hon har sälskap av den äldre hunden vi har och två katter så hon är inte helt ensam.
Vi har förs med att ge hene aktiverings leksaker och ben och pinar. Hon får långa promenade och får jobba varge dag med huvudet som tränig och sök. Men ändå värkar det som om vi inte gör tillräkligt med henne.
Just nu såfår hon va fastbunden då vi inte är hemma för vi är livrädda att hon skall bita i en slad som det är stöm i. men att ha henne fastbunden inomhus ser jag inte som en lösnig på problemet.
Har ni några tipps på hur vi skall göra?

Egentligen så låter det som om hunden inte riktigt har accepterat att vara ensam? Det bästa vore att börja om ensamhetsträningen
genom att endast lämna den kortare stunder..men det kanske inte
finns den möjligheten?

Man kan prova att ha på någon som smakar ÄCKLIGT tex tabasco
el likn på de saker som hon tuggar på, el arangera så att det
tex far ner något som låter "läskigt" då hunden biter i föremålet,
att kanske sätta fast en kedja, nyckel el något som far ner
( utan att det kan skada hunden förstås) då den biter i det den inte får..Dessa tips har jag fått av en hundpyskolog.

Att ha hunden fastbunden är nog inget jag skulle göra, kan ni inte skaffa en bur istället? En bur kan innebära en trygghet för hunden
om man lär den att buren betyder "trevligt & tryggt".

När min "lilla" var som mest bitig så fick hon å mamma bara vara i köket och hallen när dom var ensamma. Där såg vi till att det inte fanns något farligt att bita i utan bara tilllåtna leksaker. Hon åt på allt, trösklar och lådor, skor och mattor, hon tuggade tom söder ett modem. :o
Nu har anfallet gått över och hon kan vara överallt i lägenheten utan att äta upp något. :D

Min ena hund hade också förkärlek för sladdar men det var ELsladdar med 220 volt som han tuggade på.
Prövade allt från mera träning och mentala godislådbollsleksaker men det enda som fungerar är att se till att det ligger lite ben här och var i huset som han (och de andra två) kan tugga på när matte har den osmakligheten att lämna ensamma.

Ti_Ti

Fick hunden vara i hela lägenheten (huset?) när hon var ensam?
Många unga hundar tycker det är jobbigt och har svårt att koppla av om de har för stor yta att vara på när de är ensamma. Prova att ha henne i bara 1 eller 2 rum. Går det inte att ha rummen helt säkra från sladdar kan du ha på något illasmakande, som någon annan skrev.

Och så håller jag med julia_v om att det är nog bättre med en bur.

Jag var rädd att samma sak skulle hända med min hund när hon var liten. Så jag hade henne i bur (samma som hon hade som sovplats, den stod alltid öppen annars) och när hon blev lite äldre fick hon vara i köket och sovrummet. Med massa roliga leksaker och tuggben. När hon tröttnade på att leka/tugga gick hon och la sig på sängen och sov tills jag kom hem.

(Fast hon har lyckats tugga sönder en sladd en gång, jag låg och sov en meter ifrån.. som tur var gick det bra.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka