Hur få katter att acceptera varandra?

Lindon

Trådstartare
Vi har en 10 mån okastrerad hane. Mitt ex och jag hade två katter, en kastrerad hane och en ster. hona. Han har en sen en tid hotat att antingen avliva eller ge bort våra katter till nåt djurhem eftersom han tröttnat på dem. De är vana att vara ute och skull bli galna att sitta i bur! Han har vägrat att släppa in dem så de har varit ute dygnet runt fast det har varit -30 här! Mat har de haft, men ändå. Blev riktigt förbannad när jag hörde det!!:devil:

Därför tog jag det beslutet att ta hem katterna till mej. Vi bor i en etta bara ca. 1 km från mitt ex. Mycket kattvänligare än hos honom, ingen trafik och skog att springa i. MEN!! det gick inte så bra som jag trott! Vår katt BRUKAR vara snäll och beskedlig med alla katter som ibland brukar komma in till oss. Jag tog hem dom igår, det blev bråk, men de lugnade ner sig och sov alla tre lugnt. Men i morse fick vår katt ett ryck och attackerade honan som blev superrädd! Förståss vaktar han sitt revir. Och så vaktar hon mig eftersom hon känner mig också från förr.

Min fråga: kommer det att bli bättre när vår frass blir kastrerad?:crazy: han ska till vet. på fredag. Nu ikväll ska vi köra honom till min sambos föräldrar, där han är van att vara. Vid oss kan han inte vara eftersom han då säkert tar livet av honan. hanen bryr han sig inte om, eftersom han inte heller morrar mot honom. Gör jag helt fel? vi har haft katter förr i vår familj och tagit nya utan större problem.

jag har inte hjärta att köra tillbaka mina två gamla katter eftersom dom är jätte sociala och älskar att bli ompysslade, men jag vill ändå inte köra bort min nya katt.
 
Sv: Hur få katter att acceptera varandra?

Förhoppningsvis blir det bättre av kastrering.
Jag skulle även prova Feliway, som man sätter i eluttaget.
Jag vet en bekant som använde det när hon flyttade ihop
med sin sambo och deras katter kom bättre överens när
hos började använda det.
 
Sv: Hur få katter att acceptera varandra?

Ok, ska se om jag hittar det! finns väl kanske bara i djuraffär? Jag tror det skulle vara lättare med en större lägenhet eller hus för då skulle de inte behöva vara på varandra så mycket, i en etta finns det ju inte så mycket utrymme..

Nån annan med nån idé? när vågar jag släppa ut mina katter? tänkte låta de vara inne några dagar eller så länge att de är trygga inomhus och förhoppningsvis slutat slåss.
 
Sv: Hur få katter att acceptera varandra?

Feliway säljs hos vet.
Din hane är ju både fertil och i den känsliga puberteten, egentligen den sämsta perioden att sätta ihop honom med andra. Efter kastreringen tar det ett par veckor till en månad innan hormonerna lagt sig i kroppen, och först då kan man egentligen förvänta sig ett resultat.
Kanske blir det bättre redan när alla lukter blivit samma, och det tar ju bara någon vecka.

Jag hade abolut inte släppt ut dem innan de är helt bofasta, dvs helt trygga i det nya hemmet som revir. Ett par veckor efter att konfliken lagt sig mao. Risken är stor att de annars letar efter ett nytt revir utan konkurrerande katter.
 
Sv: Hur få katter att acceptera varandra?

Ja, det hade varit smart att vänta tills april som jag hade tänkt! men då jag får så dåligt samvete av att veta att katterna måste vara ute och ville ha hem dem direkt. Inte speciellt smart alltså:crazy:

Vad gör man då? bara väntar på att de ska acceptera varandra? vår katt är ute på dagarna medan de två andra får vara inne..
 
Sv: Hur få katter att acceptera varandra?

Förhoppningsvis löser det sig ändå. Ni har inte möjlighet att ha dem åtskilda hemma så att de vänjer sig vid varandra utan att behöva konfronteras? Tex ha någon i köket eller om ni har ett stort badrum.

Många små krypin där de kan vara ifred gör "reviret" större ur katternas synvinkel, och förstås mer än en mat- och toalettplats.

Vissa katter går bara inte ihop, men om er hane åtminstone inte brukar vara någon slagskämpe finns det ju en rimlig chans att det ska lyckas. Det är nog skönt för honom at kunna gå ut ibland och slippa den "äckliga" hemma.
 
Sv: Hur få katter att acceptera varandra?

Katter är ju väldigt revirmärkande i största allmänhet...
jag tycker du ska ta det lite lungt och vänta ut bråken..
Just nu bråkar dom om vem det är som är störst i harangen...
Jag tror att det ordnar sig!
Gör som Sassy skrev med olika toaletter och matplatser. skilj gärna dom ifrn varandra ett tag...
Det ordnar sig ska du se..
:smirk:
 
Sv: Hur få katter att acceptera varandra?

Tack för svaren! känns inte som det finns nåt ljus i tunneln! rambo kom hem igår från min sambos föräldrar, blev kastrerad igår. Han var ganska lugn i går eftersom han var lite trött efter kastr. Sov mest. I natt fick nykomlingarna sova i köket med dörren stängd. Gick bra tills på morgon sidan då de skulle ut. Inte mycket sömn inatt inte!

Nu imorse är det fight igen. Rambo fräste och försökte attackera hanen men han flyttade inte på sig, vilket ledde till att lillen gav med sig. Puh tänkte jag, men honan är han riktigt hemsk med! Han attackerar och anfaller, hon flyr undan, kissar och bajsar av rädsla, han fattar att han vunnit.:crazy: Sen är han lugn, tills han hoppar på henne igen. Nu för att katterna ska få lugn och ro är rambo ute.

Vad göra?? när ska ha ge upp? har inte ens gått ett dygn än + den lilla tid de fick med varandra första kvällen, men det tar så ont i mig att se honan skräckslagen. Inte ska man väl blanda sig i bråken heller men jag skulle bara vilja rycka bort honan när han attackerar henne så!!:cry:

Börjar ångra detta....men försöker ha hopp!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
744
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 246
Senast: Bison
·
Övr. Hund Jag har en något ängsligt lagd kh collietik på 3,5 år, kastrerad. Hon har varit i familjen i två år. Hon kan upplevas ”tråkig” för att...
2
Svar
20
· Visningar
2 981
Senast: em-pirre
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 373
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Tamråttor flyttar in
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp