Hur få hästen att göra avslappnade bromsningar?

Tjockisina

Trådstartare
Har problem med hästen jag rider när man ska sakta av.
Om vi är ute o galopperar o han ska sakta av så blir de liksom stelt och flängigt och han snubblar o har sig, blir liksom inge snyggt o inge bekvämt för ryttaren. Samma sak är de i trav, ber jag han sakta av så liksom tvärbromsar han och snubblar o flänger.
Hur får jag han o sakta av mjukt o fint o inte flängigt??
Svårt förklara genom text menhoppas ni förstår=)

Har ett till problem.. här e vi inte felfria=)
Hur få han o inte dra upp huvudet o trycka ihop ryggen liksom när man saktar av??

Sv: Hur få hästen att göra avslappnade bromsningar?

Det du känner är att han "tappar" ryggen och bakbenen.

Om hästen trampar under sig och är lösgjord så kommer inbromsningen att kännas mjuk.Hästen kommer att trampa hela vägen in i avsaktningen utan att "flänga".

Detta är mycket jobbigt för en häst som inte är van eller särskilt musklad.Man får börja smått och sedan bygga på.Allra viktigast är att inte glömma de viktiga halvhalterna.

Från skritt till halt ska du se till att han trampar hela vägen in i halten.Från halt till skritt så se till att han börjar bakifrån först.

Det är jättebra att träna avsaktningar och igångsättningar.Det är jätteeffektiv styrketräning om den görs rätt.Kom bara ihåg att hästen kan få mjölksyrekänning om man håller på för länge/mycket.

Lagom är bäst!

Lycka till!

Liknande trådar

Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: Lipperta
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 927
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar