Hur få bort Johannisört?

Luna10

Trådstartare
Vi har ett bete med gammal vall, det är i alla fall + 20 år sedan den är insådd. Av den anledningen är det ganska bra och magert bete för mina kallblod. Det är även kuperat och ganska skyddat läge.

Problemet är att det finns johannisört, mycket. Och det blir bara mer med åren.:crazy:
Vi brukar putsa det för att få bort rator 1 gg/år men det verkar inte hjälpa. Och nu har nya 2-åriga unghästen fått blåsor/krustor på sin rosa mule som jag starkt misstänker är fotosensibilitet p.g.a. johannisörten. De går på ett annat bete nu sedan det upptäcktes, och mulen börjar redan bli bättre.
De 2 hästar som har gått på betet förut har inte haft bekymmer men de har inte lika mycket vitt på nosen heller.

Så hur gör man för att få bort johannisörten? Är det bara att plöja upp alltihop och så om, eller behöver man t.o.m. ha svartträda något år? Eller räcker det med att klippa ner den flera gånger under ett år?:idea:

Sv: Hur få bort Johannisört?

Johannesört är verkligen inget som varken människor eller djur ska äta ! :mad: Börja med att klippa ner johannesörten, upprepa om så krävs, det kan räcka för att få ner mängden en hel del. :crazy:

Johannesört är verkligen inget som varken människor eller djur ska äta ! Börja med att klippa ner johannesörten, upprepa om så krävs, det kan räcka för att få ner mängden en hel del.

Hästarna äter ju den inte, det är ju därför den har ökat nu under de 7-8 år som vallen har betats, jämfört med när den slogs 1-2 ggr/år:grin:.
Men hästarna kommer ju i kontakt med den när de äter gräset, och det räcker tydligen för att unghästen ska reagera.

Vi ska prova att klippa ner den. Ungefär hur många gånger per år kan det krävas?

Johannesört är verkligen inget som varken människor eller djur ska äta ! :mad: Börja med att klippa ner johannesörten, upprepa om så krävs, det kan räcka för att få ner mängden en hel del. :crazy:

Johannesört används inom naturmedicin, det kan även torkas och drickas som the, mot nedstämdhet och oro. Hjälper även mot pms och mensvärk!

Även ofarligt för hästar, de kan äta det om det är torkat!

Spade, gräv upp. Ta med hem och bränn.

Så blev vi av med nästan alla skräppor och kardborrar som fanns på ett bete vi hade för något år sedan. Det var massor första året, men då hann vi få upp typ 10 plastsäckar fulla av växterna dvs mindre fanns som kunde fröa... så höll vi på och på tredje året var nästan inget kvar.

Då sålde grannen sin gård och vi blev av med betet...

Lite surt.

Men nya grannen som har islandshäst och är väldigt trevlig fick i alla fall hagar med mindre ogräs i! Alltid nån nytta....:D

Pratade med grannbonden om detta och vill man inte plöja upp och så om menade han att det ända som hjälper är att putsa putsa putsa. Om blommorna aldrig hinner slå ut utan man putsar så fort det blir gula knoppar kommer de att minska. Så det handlar alltså om att putsa minst en gång i månaden kanske ännu oftare i början av sommaren. Men det går ju bra att putsa även om hästarna ska gå där. För det är väl när hästen kommer i kontakt med blommorna som dessa blåsor kan uppstå? Så putsar man innan de hinner slå ut borde man kunna ha hästen där?

Tack för svaren!:bow:

Då blir det att putsa först, hjälper inte det så tror jag vi plöjer och sår om den bit som är värst, och gräver upp resten av plantorna.

Men det är alltså inte farligt om hästarna äter johannisörten efter den är slagen? Tänkte om den måste torka en viss tid innan den är ofarlig?

Fast putsa inte, totalt onödigt. Du måste få upp rötterna för att få bort det. Plöjer du så kommer det tillbaka. Det enda som hjälper är att plocka, jag plockar varje år och det börjar nog minska lite. Dock går min i kulturmark och där trivs johannesörten utmärkt, så jag blir nog aldrig av med det helt, men det hjälper helt klart att plocka. Tänk bara på att få upp rötterna, de är dock väldigt lättplockat.

Jag har också gammal vall med mycket johannesört och jag har putsat och låtit hästarna gå där. När jag pratade med grannbonden sa han att giftet försvinner fort när de blivit slagna och så tror jag inte hästarna äter det. De verkar ha klarat det bra, däremot har jag en annan hage där det hunnit slå ut och då fick den ena hästen blåsor på sitt vita ben.

Eh, jo. Den orsakar fotosensiblitet.

Det har ju inte med tråden att göra, anledningen till att jag skrev att den inte är giftig var för att lugna TS, varför skirver du tvärtom? Johannesört används i massor av medicin, skräm inte stckars TS med lögner är du snäll!

Ts: Du får nog gräva upp plantorna, lycka till! Och oroa dej inte om hästen får i sej ngt, det är inte farligt!

Lycka till!

Att en växt används i medicin är väl snarare en varningssignal än ett tecken på att den är ofarlig?

Så här skriver Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA):

Johannesört
SVENSKT NAMN: Johannesört

LATINSKT NAMN: Hypericum spp

GENERELL INFORMATION
Kallas också mansblod. Hela växten är giftig pga innehållet av hypericin, eteriska oljor etc. Giftigheten avtar till ca 20 % vid torkning. Dödlig dos för kor ca 5 kg gröna växtdelar per 100 kg kroppsvikt. I Storbritannien har svåra förgiftningsfall på häst rapporterats.

FÖRGIFTNINGSSYMPTOM
Fotosensibilisering (se alsikeklöver) med infektion i skadad hud. Andra symptom är aptitlöshet, diarré, feber, nervförlamning, stapplande gång, synrubbningar, ökad urinavsöndring, snabb puls och andning, koma, sällan dödsfall.

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurh...iga-vaxter/mindre-giftiga-vaxter/Johannesort/

Det har ju inte med tråden att göra, anledningen till att jag skrev att den inte är giftig var för att lugna TS, varför skirver du tvärtom? Johannesört används i massor av medicin, skräm inte stckars TS med lögner är du snäll!

Ts: Du får nog gräva upp plantorna, lycka till! Och oroa dej inte om hästen får i sej ngt, det är inte farligt!

Lycka till!

Det är sånt här som är så farligt med Buke.Folk som sitter och far med osanning.
Jag har själv haft en häst som fick förgiftning av just johannesört .Han blev verkligen JÄTTE dålig.Örten fanns på betet iof väldigt mycket och hästarna blev som sagt väldigt dåliga.
Dessa symptom fick våra hästar..
Fotosensibilisering med infektion i skadad hud.(tappade alla sina vita hår .Hans bläs och strumpor försvann och kvar blev variga sår) feber, nervförlamning(jotack han brakade rätt igenom boxväggen faktiskt), stapplande gång(ponnyn på samma bete gick på kotorna ), synrubbningar, ökad urinavsöndring, snabb puls och andning,
Det var utan tvekan det värsta sommaren i mitt liv.:(

Vet inte om det är ok längre.Men svedjebränna ner dem brukar funka innan de går i blom, sen blöja upp alltihop per omgående efter man bränt .Harva och så nytt.Vi provade att bara slå men de hjälpte inte..envis växt det där tyvärr..

Tack för infon... Faktum är att unghästen fick just sår på sin röda mule, sår som började vara sig lite. Han har 3 vita strumpor med men de märks ingenting på. Nu går de ju inte där mera och kommer inte att gå där förrän i vår igen.

Men vad bra, då kan du ju kanske berätta det för min häst..? För hon reagerar kraftigt och har stått på djursjukhus långa perioder just pga johannesört.

Så lugna inte TS är du snäll, du har fel. Johannesört må vara en medicinalväxt, men det kan även ha motsatt verkan.

Men vilka dumheter! Ts skriver ju tydligt om risken för fotosensibilitet och du försöker lugna henne med att den inte är giftig?! Vilket är helt felaktigt.

Läs på örten, sva har utmärkt information som redan refererats till i tråden, och dess påverkan på häst.

Liknande trådar

Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 905
Senast: Buck
·
Anläggning Stallägaren och jag diskuterade vår vinterhage idag. Den är aldrig gjord något med och det är ganska mycket ogräs i den och det vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 952
Senast: mackan
·
Anläggning Hur sköter man en hage på bästa sätt? Och när bör man göra åtgärderna? Vad tycker ni att jag ska göra med vår beteshage som hästarna...
Svar
2
· Visningar
1 209
Senast: Korven
·
A
Anläggning VI har hagar med ganska mycket ogräs i, och behöver alltså "renovera" dem. Har plöjt upp ett par hagar, men jag gillar det inte...
Svar
1
· Visningar
1 500
Senast: _Yggdrasil_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka