Hur bred är en normal lamellrand?

KooksKooks

Trådstartare
Min hovslagare anmärkte sist han skodde att min häst har en något breddad lamellrand och sa att detta kunde tyda på att han stått på för kraftigt foder. Han kunde dock inte svara på mina följdfrågor såjag hoppas att någon härinne kan det:

*Hur bred är en normal lamellrand? Min häst hade runt 3-4 mm, han har väldigt stora hovar, storlek 4 i skor. Har storleken på hovarna någon betydelse för hur bred lamellranden är? Randen var jämn och inte kantig eller utflytande på något sätt. Hovslagaren kunde helle rinte komma ihåg hur den sett ut vid tidigare skoning.
*Hur bred är en breddad lamellrand?
*När lamellranden breddas har jag läst mig till att detta tyder på hovbensrotation, borde inte det vara ett ganska långt gånget tecken på fång?
*Hur långt efter ett fånganfall kan man se att lamellranden breddats? Det borde väl inte gå över natten? På några månader? några veckor?
* Vidare, ang kommentaren om kraftigt foder, min häst har aldrig varit överviktig och aldrig halt, kan jag ändå ha missat en sak som ett fånganfall?

Tacksam för svar!

Sv: Hur bred är en normal lamellrand?

Min hovslagare anmärkte sist han skodde att min häst har en något breddad lamellrand och sa att detta kunde tyda på att han stått på för kraftigt foder. Han kunde dock inte svara på mina följdfrågor såjag hoppas att någon härinne kan det:

*Hur bred är en normal lamellrand? Min häst hade runt 3-4 mm, han har väldigt stora hovar, storlek 4 i skor. Har storleken på hovarna någon betydelse för hur bred lamellranden är? Randen var jämn och inte kantig eller utflytande på något sätt. Hovslagaren kunde helle rinte komma ihåg hur den sett ut vid tidigare skoning.
*Hur bred är en breddad lamellrand?
*När lamellranden breddas har jag läst mig till att detta tyder på hovbensrotation, borde inte det vara ett ganska långt gånget tecken på fång?
*Hur långt efter ett fånganfall kan man se att lamellranden breddats? Det borde väl inte gå över natten? På några månader? några veckor?
* Vidare, ang kommentaren om kraftigt foder, min häst har aldrig varit överviktig och aldrig halt, kan jag ändå ha missat en sak som ett fånganfall?

Tacksam för svar!

Här hade jag förväntat mig att forumets fångexperter redan svarat med massor av inlägg.

En frisk lamellrand bör vara lika bred runt om och i normala fall allt mellan 2-4 mm beroende på hur stor hoven är. Som du skriver större hovar ngt bredare lamellrand.

En frisk lammelrand ska inte uppvisa blödningar i den, heller inte sjukdomstecken som förmörkningar eller övriga ojämnheter som typ "zick zack" mönster.

En breddad lamellrand är ett tecken på att hovbenet har en lägesförändring, i breddad tådel roterat hovben vertikalt och i en sidodel att hovbenet har "tippat" horisontalt.

En blödning i lammelranden kan bero på akut fång, det kan oxå uppstå vid tidigare skoning om bärranden blivit för hårt verkad, det kan oxå bero på yttre trauma så som att hästen smält i vägghornet i ngt hårt som därmed secundärt lett till en blödning i lammellagret.

Vid fång med breddad lamelrand (vilket innebär sk. kronisk fång) där en lägesförändring i kötthoven har inträffat så brukar breddningen synas allt mellan 4-8 veckor efter att lägesförändringen har inträffat.

En blödande lamellrand vid fång syns däremot så tidigt som 2-4 dagar efter att det akuta skedet inträffat.

Så utifrån min ringa erfarenhet så är det som yrkesutövare häpnads veckande när det är hovslagaren som upptecker att hästen har fång med breddad lamellrand innan hästägaren själv "inte haft ngn aning om att det kunde vara så" och inte märkt ngt ovanligt tidigare.

Slutligen NEJ,, jag tror absolut inte att du har missat ngt fånganfall och har du inte en överviktig häst så har du förmodligen en väl balanserad foder stat och utsätter den för den typen av arbete som den kräver i fodergiva, och förbränner.

Det här "hysteriska" med kraftigt foder kommer ifrån hästägare på hobby nivå som har foderstater för högpresterade individer. Har du inte sett det i deras inlägg??

Den största boven i dramat fång är inte själva sjukdomen som sådan för individen utan deras ägare som tror att dom brukar sina hästar som högpresterande.

Högpresterande hästar är, Galoppisar i full träning = Travare = Fälttävlandhästar = Hopphästar på internationell nivå = (i viss mån) Dressyrhästar på internationell nivå = körhästar i spann.

Gå in på trav och ta del av hur dagens proffs tränare fodrar sina hästar som startar i V:75,Elitloppet och andra internationella lopp. Visst,, belastningsfång åker vissa på men aldrig foderfång

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka