Hur bra är Corlensky G-egentligen?

P

Papaya

Skjut mig inte nu :D Det är en fin häst, fantastiska poäng på det mesta. Han har fått över 200 avkommor i Sverige.
Men vad gör han mer? Tävlar han? Eller blir han den "nya" Camaro M, som många tycker är så bra men det finns inga meriter på banan?
Hur bra är det?

Vem tävlar Corlensky? Han är ju 9 år i år. Det står att han är orolig i munnen och har nedsatt ridbarhet, ändå är det så många som betäcker med honom fast man hör att vissa av de aldrig kan tänka sig att betäcka med en "orolig mun-häst".

Är han fortfarande en modehingst? Varför är han så billig om han är så bra? Varför fick han komma till Sverige?

Många frågor, och jag har inga svar :p
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Hans avkommor har visat att han iaf nedärver sig väldig bra.

Varifrån har du fått att han ÄR orolig i munnen och har nedsatt ridbarhet ?

Han gick bundeschampionatet som 5 eller 6 åring och hade väldigt höga poäng då.
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Det var väl när han gjorde bruksprovet som fyraåring, och förklaringen som gavs var väl att han inte var fräsch bak just då? När han var tre fick han inget nedslag för munnen eller ridbarheten, vad jag minns.

När det gäller egna tävlingsresultat så påverkar ju inte det en hingsts gener, det gör det bara lite lättare att bedöma hingstens tävlingskapacitet. Men rent avelsmässigt är ju en bestämd hingst lika bra eller dålig om den vunnit OS som om den bara gått i hage hela livet, generna är ju desamma.

Anledningen till att han kom till Sverige i första läget var väl helt enkelt att han köptes han svenskar, som stallade upp honom här? Anledningen till att han efter försäljningen till Tyskland sen kom tillbaka till Sverige var vad jag minns att det ingick i försäljningsavtalet, han såldes på villkor att de förra ägarna skulle få ha honom i sverige en säsong eller två vid ett senare tillfälle.

Det finns väl flera anledningar till varför han använts så mycket, men gissningsvis därför att han är en av få hingstar som kombinerat bra hoppförmåga, bra gång, bra, ädel typ, och bra, internationellt sett "het" stam. Helt enkelt en hingst som många stoägare kan tycka passar för deras sto. Särskilt första året han var i avel, då han användes som mest, så var ju Cornet Obolensky väldigt het i aveln, och Corlensky var vad jag minns den första och enda CO-sonen i svensk avel då. Nu finns det ju fler, och CO är inte riktigt lika glödhet längre.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Tack! Jag frågade inte för att det är en dålig hingst eller för att hacka på honom utan bara för att jag inte vet.
Ang det där med ridbarheten står det på bruksprovet 2007 och nu när jag varit ute mycket på tävlingar och sett avkommor ser jag oerhört många som är oroliga i munnen.

Jag tänkte mer om man vill se hållbarheten och att han fixar stora klasser om och om igen. Det var mycket prat om det i Tyskland för några år sedan när jag var där.

Har han inte tävlat sen 6åring?
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Jag har för mig att föra året när han kom tillbaka till Sverige var det meningen att Daniel Zetterman skulle tävla honom. Men en skada satte stopp för det, nu vet jag faktiskt inte vad han gör, om han är skadad eller inte.
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Nog gör det skillnad, en hingst som tävlar eller går i hagen.
Den som tävlar visar att den har nerver för det och hållbarheten. En som bara går i hagen vet man ingenting om, dåliga nerver som kan nedärvas? Och klena ben, även om dom pekar åt rätt håll.

Kom inte ihåg om han godkändes som 3- eller 4-åring, men det är vad man hört om honom.
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Han godkändes som både treåring och fyraåring.



Om hingsten så stod det i kritiken från testryttarna att hingsten var orolig i munnen , men det borde väl kanske vara passé nu ? Eller låter "man" fortfarande det vara en sanning ? Att hingsten gått bundes med topp-poäng räknas inte alls eller ?
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Jag har sett otroligt fina avkommor efter honom.
Och minst lika många väldigt mkt tråkigare avkommor.
Som hos de flesta andra hingstar:grin:

Visst är det tråkigt att det stannat av med hans tävlande.
Såklart att man helst vill att de hingstar man använder presterar ngt ute i de stora klasserna, men en skada kan ju lätt sätta stopp för det hela(tänk så många sådana ston vi har i våra avelsboxar...)
Han gjorde ett fint prov som 3 åring, fick oerhört många ston (allt för många i min mening vad det gäller en 3 åring).
Som 4 åring var han betydligt blekare, men dock - klart godkänd.
Hans första årgångar har visat sig ganska bra på unghästsarrengemangen hittills.

Hos oss är han kandidat till ett sto iår.
Det kommer inte att stå o falla med bristande tävlingsresultat, utan om vi väljer bort honom så beror det på att vi finner en annan hingst vara bättre i komb. med just det stoet.

Hur bra är han då egentligen?

Ja, man kan väl med all säkerhet fastställa att det finns betydligt mkt sämre hingstar att använda i vårt land :D
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Jag tror inte jag har sett en enda tråkig avkomma till honom, de jag har sett ser kanonfina ut med bra temp... Mitt sto är dräktig med honom nu och fölar inom kort, ev använder jag honom igen!

Jag ringde och frågade om hans temp förra året innan jag valde honom till 2 ston, och de sa att han är fantastiskt snäll, att deras son (11-12år?) ledde han i vanlig grimma själv.
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Smaken är väl som vanligt som baken delad när det gäller hingstval.

Jag såg CG på båda proven och jag gillade hans då hans gångarter och hoppkapacitet. Dock får han vara för min del då jag har sett en del avkommor efter hans far, och det som kan slå igenom från hans temperament och mun, som jag upplevde fanns en del av det i CGs mun på proven. Säkert kan en duktig ryttare arbeta bort något sådant om det skulle nedärvas.

Flera bekanta har CG avkommor, som alla andra hingstar så lämnar han lite blandat av de jag sett, det finns ju ett möderne till alla avkommor också. Vissa är stora, andra små, en del är väldigt coola, andra inte.
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Jaha, ringer man en hingstägare och frågar om temperamentet osv om deras hingst så lär nog ingen säga: han är en jävel att hantera och lika farlig fram som bak :laugh:
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Nu var det ju inte ägaren jag pratade med... Men ja det fattar jag med, dock tror jag inte att de skulle hitta på att deras lilla son själv leder honom i vanlig grimma.
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Jag skulle aldrig ens tänka tanken att min 12 åriga son skulle ens få leda min 25åriga arabhingst i grimma! Men det är jag det, kanske nojig.
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

jo,faktiskt. Hört det om 2 hingstar, vilka säger jag inte. Men visst händer det.
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Det året Corlenskys första årgång var föl, var jag runt på nio platser o kollade särskilt på hans avkommor (mkt pga den stora årgången, mkt lättare att få en bra koll över nedärvningen på det viset)

Jag såg en del mkt fina föl efter honom, men många rent dåliga.
MEN - de flesta mödrarna var riktigt dåliga ston som i min värld aldrig skulle sättas i fortplantningsboxen (vägrar kalla det avel när man medvetet använder sig av så dåliga ston)

Nu, när de första börjar visa frambenen ute på banorna så är det många som ser jättehärliga ut.
Kanske är det så att de med kasst möderne redan är "borta" ?:devil:

Så till ett bra sto är han säkert lika bra som många andra, men att tro att han kan göra underverk pga sina höga poäng som 3 åring, då blir man nog besviken.
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Nog gör det skillnad, en hingst som tävlar eller går i hagen.
Den som tävlar visar att den har nerver för det och hållbarheten. En som bara går i hagen vet man ingenting om, dåliga nerver som kan nedärvas? Och klena ben, även om dom pekar åt rätt håll.

Men genetiskt gör det ingen skillnad alls, hingsten är ju lika bra eller dålig som avelshingst oavsett hur den lever sitt liv. Däremot kan ju ett liv som tävlingshäst göra en hingst lite lättare att bedöma, men det är ju inte samma sak som att generna förändras.
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Men genetiskt gör det ingen skillnad alls, hingsten är ju lika bra eller dålig som avelshingst oavsett hur den lever sitt liv. Däremot kan ju ett liv som tävlingshäst göra en hingst lite lättare att bedöma, men det är ju inte samma sak som att generna förändras.

Lite lättare? Det är väl ENDA sättet att veta om hästarna håller, både psykiskt o fysiskt, att använda dem?....Allt annat är en gissning..
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Lite lättare? Det är väl ENDA sättet att veta om hästarna håller, både psykiskt o fysiskt, att använda dem?....Allt annat är en gissning..

Precis så är det. Sen är det naturligtvis så att det är hur hingsten nedärver sig som är det intressanta, men det är omöjligt att veta på en unghingst. Då är det väl bra om det finns de som vågar testa att betäcka med hingsten ändå, så att man får snabbare generationsväxling och ser hingstens avelsresultat.

Tittar man på travet så kan hingstar inte alls godkännas utan egna meriter. Det är intressant tycker jag.
 

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 108
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 461
Senast: Unafraid
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 094
Senast: fridshem
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp