"Hur" börja hoppa unghäst?

Sapphire

Trådstartare
Jag fick en dressyrhäst förra året som jag nu utbildar vidare. Han är 5år och är "ren" dressyrhäst. Jag har aldrig hoppat honom under detta året eftersom jag är mest inriktad mot dressyr och vill inte tävla eller "träna" direkt hoppning men det är ju kul att ta något litet skutt ibland och speciellt bra som variation.
Jag rider honom 4 dagar i veckan och går promenad de andra dagarna med honom.
Han har ALDRIG hoppat innan, gått över bommar och sådant om de legat i paddocken/ridhuset eller någon pinne i skogen osv.
Men nu är frågan, hur ska jag typ "visa" han hinderna.
Jag antar att man börjar höja upp bara små kryss eller kanske 30cm och skrittar över dem så han får höja benen och sen går man därifrån och kanske travar över ett litet kryss och sen när han känns säker så höjer man hindret.
Han är totalt orädd och det har inte varit några problem med att gå över bommar eller "visa" honom nya saker men vill gärna ha lite tips!
Kan det också vara bra om typ en äldre häst går före över hindret de första gångerna så han ser att det inte är farligt eller är det bara "daltande"?

Sv: "Hur" börja hoppa unghäst?

Jag hade antingen lagt upp ett lågt hinder och travat över det (inte skrittat över det först) eller löshoppat och lagt upp ett lågt hinder åt honom där.

Hoppa små stockar ute i skogen med draghjälp? Det brukar de tycka är roligt!

Okej tack! Jag har Maria Gretzer som hopptränare på min ponny så ska snacka lite med henne också men kan ju testa på löshoppning! Inte tänkt på det faktiskt haha!

Jag börjar inte med att travhoppa utan galopperar hellre. Är mycket naturligare och lättare för hästen att komma i galopp. Börjar man med variant upphöjda bommar blir det väldigt naturligt för hästen att bara ta ett större galoppsteg över:).

Liknande trådar

Hästhantering När vi köpte vår ponny i början på november så var hon en lugn om än lite hanterad tjej som precis blivit inriden. Hon är importerad...
2
Svar
30
· Visningar
3 346
Senast: SiZo
·
Hoppning Har nyligen börjat hoppa igång en av hästarna igen efter att den inte har hoppat mer än enstaka skutt på ca 2 år. Den har tränats med...
Svar
6
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Hoppning Har en ny liten pärla i stallet nu och denna damen är het mot hinder. Så pass att hon blir nästan överladdad och bara studsar. I...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?