Hur bokför ni?

kvandi

Trådstartare
Ni som har "vita" stall/gårdar -Hur sköter ni eran bokföring?

Använder ni pappersbok? Program? Internetbankernas program? Revisionsbyrå?

Kontantmetoden eller fakturametoden?

Hur för ni in era kvitton/fakturor -så fort de kommer eller en gång i månaden?/veckan?

Hur förvarar ni alla papper? Pärm? journalfickor?

Sv: Hur bokför ni?

Nu har jag ingen gårdsfirma, men...

Jag använder Excel, smidigt o lätt. Använder mig av både kontantbetalning o fakturering. Faktureringen är lättare att bokföra, men ingenting garanterar ju en betalning så mkt som kontant. Att sitta o fakturera per träningstillfälle går ju inte heller exempelvis.

Jag försöker föra in så ofta det behövs. Idag gör firman tex nada i princip, då för jag in vid behov. När det är mer ruljans på det hela försöker jag föra in minst en gång i veckan.

Pärmar :bow:

Jag tror hon syftade på redovisningsmetod - kontant- eller fakturamodellen.

Fakturametoden är en metod för den löpande bokföringen som innebär att man bokför inkomster när kundfakturor skapas och utgifter när leverantörsfakturor inkommer.

Kontantmetoden är en metod för den löpande bokföringen som innebär att man bokför inkomster när inbetalning sker och utgifter när utbetalning sker.

Lite olika system alltså som inte har med kontakt/kassa eller fakturering att göra utan hur och när man bokar händelsen.

Vi använder kontantmetoden.
Jag har skaffat ett bokföringsprogram, SPCS, enkelt och smidigt.
Jag fixar allt en gång i månaden. Har en revisor som hjälper oss nu första året, sen får vi se om vi kan fixa det helt och hållet själv.
Men det känns tryggt att ha någon som kollar alltihop.

Vi förvarar allt just nu i en hög... Men tanken är att vi samlar allt i en plastficka eller liknande och sen sätter in det i pärmen när jag bokfört det.

Hur för ni in era kvitton/fakturor -så fort de kommer eller en gång i månaden?/veckan?

Jag bokför i dataprogram - klart smidigast och minst risk för fel (slipper alla manuella summeringar t ex).

Fakturametoden. Eftersom det är 6% utgående moms på ridlektioner och 25% ingående moms på de flesta inköp så händer det att vi får moms tillbaka vissa månader. Med faktureringsmetoden kan man planera lite, beroende på när man väljer att fakturera. Av den anledningen så har jag också valt att redovisa momsen löpande och inte årsvis (annars redovisar man oftast årsvis om omsättningen inte är så hög).

Jag samlar alla papper i pärmar och försöker sätta in dem i datumordning så fort det kommer. Annars är det lätt att tappa kontrollen... speciellt om man har många transaktioner. Och det är lätt att hitta det man behöver leta efter...

Eftersom jag är civilekonom med inriktning mot redovisning, och tidigare har arbetat ett antal år som revisor, så har jag kunskapen att sköta löpande bokföring, årsbokslut, deklaration, budget och kalkyler själv (sköter det även åt en del andra hästföretag). Har inte heller behövt anlita utomstående revisor för revision och revisionsberättelse eftersom jag har enskild firma och inte aktiebolag.

Det är smidigt att kunna göra allt själv, och man får bäst koll på ekonomin då. Nackdelen är att det tar en del tid från annat. Och man måste vara noggrann och ägna tid åt det regelbundet, så att det inte växer till "högar". Jag har hjälpt andra som kommit med pappren i papperskassar, och då tar det mycket längre tid att få ordning på allt... tänk bara vad det tar tid att sortera om man inte sätter in allt i pärmar direkt...

Har man inte intresset så kan det löna sig att ta hjälp av någon.
Och när det gäller bokslut och deklaration ska man absolut ta hjälp, om man själv inte har mycket goda kunskaper. Det finns mycket att ta hänsyn till, t ex om man ska sätta av till periodiseringsfonder eller ej.

Ett program som heter Bokis, funkar utmärkt och kostar bara 100kr/bokföringsår.

(Excel duger egentligen inte eftersom man kan radera verifikationer. Det är en funktion som inte får finnas. Det enda som får ske är rättelser.)

Kontantmetoden, och årsvis moms i deklarationen.

Kassaregister. Har man många inslag är det en fröjd att använda en kassa istället för att sitta med kontantnotor med 10 fält att fylla i på varje. Kassarapporten är sedan snyggt uppdelad och supersnabb att bokföra in.

Pärmar. Alla verifikatsunderlag i kronologisk ordning. Nu med kassaregistret räcker det med 2 pärmar per år. Direkt in i pärmen, inga högar någon annanstans.

Jag använder mig av ett program som heter 'Visma Enskild Firma'. Det fixar även det mesta till deklarationen, man får 'näringsbilagorna' utskrivna.

Det enda jag gör är att skriva in data från fakturor och kvitton. Jag brukar samla alla papper i en låda tills jag får ett ryck och matar in dem och sedan sätter jag in dem i en pärm (1 pärm per år) i verifikationsordning.

Använder kontantmetoden.

Jag har ingen ekonomutbildning och tycker att det är väldigt enkelt.

Jag använder mig av ett program som heter 'Visma Enskild Firma'. Det fixar även det mesta till deklarationen, man får 'näringsbilagorna' utskrivna.

Det enda jag gör är att skriva in data från fakturor och kvitton. Jag brukar samla alla papper i en låda tills jag får ett ryck och matar in dem och sedan sätter jag in dem i en pärm (1 pärm per år) i verifikationsordning.

Använder kontantmetoden.

Jag har ingen ekonomutbildning och tycker att det är väldigt enkelt.

exakt så gör och känner vi också:)

*KL*

Jag såg en demo av ett program som heter Speedledger som verkade MKT användarvänligt! Det är kopplat till internetbanken - så transaktioner som passerar den bokförs "nästan automatiskt". Första gången en viss inbetalning ska bokföras får man ange vilket konto den ska bokföras på. Nästa gång kommer det kontot upp direkt som förslag, o s v.

Hm... inser att jag är jättedålig på att förklara... Men jag tror att de fortfarande har demo på sin hemsida! (Och vad jag har förstått fungerar detta att kombinera med de flesta bankernas internetbank.)

Har även hört av flera småföretagare och föreningar som använder detta att det funkar MKT bra.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag startade mitt förtag med förhoppningen om att kunna lära mig företagsekonomi med fakturering o bokföring o hela baletten...
Svar
9
· Visningar
3 757
Senast: MonikaH
·
Ekonomi & Juridik För att dra en lång historia lite kort, så har jag en häst på foder som det inte funkar med. Någon kanske minns min andra tråd för ett...
Svar
6
· Visningar
1 613
Senast: Betsy
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 598
Senast: moonstruck
·
U
Hästmänniskan Skulle du låta sambon sköta sitt och lämna dej utanför? Din sambo driver ett inackorderingstall är jordbrukare och tränar lite hästar...
Svar
19
· Visningar
2 374
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Finns det travare av den lugnare sorten?
  • Ny på Buke
  • WE-tråden
Tillbaka